Skriveveileder - slik skriver vi i Rogaland fylkeskommune

1. Tilpasser du teksten slik at leserne finner, forstår og kan bruke det som står der?

Tekstene du skriver, skal noen andre bruke til noe. Det er ditt ansvar å sørge for at leserne finner det de trenger i teksten, forstår det som står der, og kan bruke det til å gjøre det de skal. Det er stort og lovpålagt ansvar, og det betyr at det ikke holder at teksten er presis for deg og kollegene dine: Teksten skal være presis og forståelig for leseren.

Skriv for dem som kan minst

De samme tekstene skal ofte nå mange ulike lesere. Vi skal nå både fagfolk, politikere og vanlige innbyggere i fylket. I slike tilfeller må vi ta hensyn til de leserne som kan minst. Det handler om å ha en god struktur og et språk som er tilpasset leserne – det lærer du i denne skriveveilederen!

Meddelelse angående sin søknad. Har de godkjent? Grafikk - Klikk for stort bilde

Forbered den gode teksten før du begynner å skrive

Bruk tid på å forberede deg før du begynner å skrive. Vi må tilpasse teksten etter hvem som skal lese den, og hvorfor de skal lese den. Hva vet du om leserne fra før, og hva slags forutsetninger har de for å forstå det du skriver? 

Skal du skrive sammen med andre, bør dere snakke sammen før skrivingen. Avklar hva dere skal skrive, og hvordan dere skal gjøre det. Fordel ansvar og bli enige om en grovstruktur og hvilke retningslinjer dere skal følge – gjerne ned på ordnivå for å bli enige om valg innenfor rettskrivingen.

Tenk på hva leserne skal bruke teksten til

Vi skal ikke utelate viktig informasjon eller overforenkle problemstillinger for å gjøre det «enkelt» for leseren. Men i noen tilfeller må vi likevel vurdere å gi slipp på noen detaljer for å nå fram – et overdrevent presist språk kan gjøre tekstene utilgjengelige. Da er det nyttig å tenke gjennom hva leseren trenger akkurat denne teksten til akkurat nå: Hva kan du informere om senere, hva har du informert om fra før, og hvor går det an å lese mer?

God skriving handler om å tilpasse tekstene etter hvem du skriver til,  og etter sammenhengen du skriver i. 

Eksempler - tilpass teksten til leseren

Under ser du to versjoner av samme e-post — den ene til en elev/lærling med kopi til lærebedriften, den andre til skolen.

Hvordan er de to e-postene tilpasset de ulike leserne?

Eksempel 1: Til eleven/lærebedriften

E-post, eksempel 1 - Klikk for stort bilde

Eksempel 2: Til skolen

E-post: eksempel 2 - Klikk for stort bilde