1. Parter
Denne avtalen er inngått mellom (navn) organisasjon/regional aktør og Rogaland fylkeskommune. Partnerskap for folkehelse består av likeverdige aktører, deriblant fylkeskommunen, kommuner, organisasjoner og regionale statlige aktører.
2. Bakgrunn
Denne avtalen er en revisjon av tidligere avtaler og bygger på folkehelseloven som trådte i kraft 01.01.2012, samt mål, strategier og tiltak i regionalplan for folkehelse i Rogaland, vedtatt i fylkestinget 11.12.2012.
Regionalplan for folkehelse 2013-2017 er gjeldende inntil ny plan er vedtatt. Regional planstrategi 2021- 2024 fastslår at regionalplanen skal revideres, og at deler av fylkesdelplan for universell utforming og fylkesdelplan for inkluderende samfunn skal inngå.
3. Forankring
Partnerskap for folkehelse i Rogaland ble opprettet i 2007 i henhold til Handlingsplan for folkehelse 2006 – 2010, vedtatt i fylkestinget 24.10.2006. Folkehelsepartnerskapet er også forankret i Regionalplan for folkehelse i Rogaland.
Partnerskapsavtalen skal forankres i styret i organisasjonen og i fylkesutvalget. For å sikre kontinuitet anbefales det at det oppnevnes to kontaktpersoner, hvor den ene er hovedkontakt.
4. Sentrale føringer
FNs bærekraftmål skal ligge til grunn for fylkeskommunal planlegging.
Fylkeskommunens ansvar for å drive helsefremmende og forebyggende arbeid er regulert i følgende lovverk med tilhørende forskrifter og retningslinjer:
- lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
- lov om planlegging og byggesaksbehandling §3-1 (plan- og bygningsloven)
Organisasjonenes rolle i det helsefremmende og forebyggende arbeidet er forankret i
- stortingsmelding 10 (2018 – 2019) Frivilligheita – Sterk, sjølvstendig, mangfaldig- den statlige frivilligheitspolitikken
- stortingsmelding 20 (2006 – 2007) Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller
- stortingsmelding 18 (2015 – 2016) Friluftsliv – Natur som kilde til helse og livskvalitet
Listene er ikke utfyllende.
5. Formål
Hensikten med partnerskapet for folkehelse er å samordne folkehelsearbeidet i Rogaland og bidra til å oppfylle hovedmålene i den nasjonale og regionale folkehelsepolitikken. Hovedmålene er å fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller.
Hensikten med selve avtalen er å konkretisere oppgave- og ansvarsfordelingen mellom (navn) organisasjon/regional aktør og Rogaland fylkeskommune i det helsefremmende og forebyggende arbeidet.
Avtalen beskriver faste samarbeidsrutiner mellom partene og hvilke arbeidsmetoder som bør ligge til grunn for arbeidet i partnerskap for folkehelse i Rogaland.
Regionale føringer for samarbeidet
Regionalplan for folkehelse i Rogaland er førende for arbeidet i partnerskapet. Hovedmålene i planen og for arbeidet i partnerskapet er å
- fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller
- sikre god politisk og administrativ forankring i folkehelsearbeidet
- drive et kunnskapsbasert folkehelsearbeid(.)
Hovedstrategiene i planen og for arbeidet i partnerskapet er å
- skape støttende miljø for god helse på alle arenaer der folk ferdes og lever sine liv
- iverksette en sunn helsepolitikk på alle nivå med politiske vedtak som viser tyngde og handlekraft i folkehelsearbeidet
- synliggjøre helsefremmende og forebyggende arbeid som en sentral investeringsfaktor for vekst og utvikling
- sikre at folkehelsearbeidet rettes mot faktiske utfordringer og i tråd med tilgjengelig kunnskap om hvilke tiltak som fungerer
- bidra til etablering av gode evalueringsrutiner for det regionale og lokale folkehelsearbeidet
- synliggjøre forskningsbehov og være en pådriver for at det settes i gang nye forskningsprosjekt knyttet til regionalt og lokalt folkehelsearbeid i Rogaland.
De tre satsingsområdene i folkehelseplanen er:
- attraktive og trygge lokalsamfunn: samfunns- og arealplanlegging
- støttende miljø for psykisk helse
- sunne levevaner
6. Tiltaksutforming og målgrupper i folkeheIsearbeidet
Innsatsen i det forebyggende og helsefremmende arbeidet bør prioritere tiltak rettet mot hele befolkningen.
Innsatsen bør rettes mot hele helseårsakskjeden til helsetilstanden, spesielt på de grunnleggende årsakene til helseforskjellene. Tidlig innsats rettet mot barn og unge er samfunnsøkonomisk lønnsomt og anses som nyttig i arbeidet for å utjevne sosiale ulikheter i helse.
Les mer i Helsedirektoratets veivisere i lokale folkehelsetiltak
7. Ansvar og oppgavefordeling
Rogaland fylkeskommunes ansvar
- forankre mål om å fremme helse og redusere sosiale helseforskjeller internt i organisasjonen
- samordne og understøtte lokalt folkehelsearbeid gjennom ledelse i partnerskapet og videreutvikling av dette
- ha regionalt koordineringsansvar i nasjonale folkehelsesatsinger
- tilrettelegge for nettverksbygging, kunnskaps- og erfaringsutveksling og faglig styrking av partnerne
- følge opp Regionalplan for folkehelse i Rogaland, fylkesdelplan universell utforming og regionalplan for et inkluderende samfunn
- bidra med å kommunisere prosjekter og aktiviteter til partnerskapsaktørene og hele befolkningen
- bidra med informasjon om aktuelle regionale og statlige tilskuddsordninger og tilby veiledning i søknadsprosessene
- rapportere på partnerskapet som arbeidsmetode og bruken av partnerskapsmidler i politisk sak
- Bidra til økt satsing på folkehelse i folkevalgtopplæringen
(Navn) organisasjon/regional aktørs ansvar
- forankre mål om å fremme helse og redusere sosiale helseforskjeller i internt organisasjonen
- gjøre seg kjent med målsettingene og strategiene i regionalplanen for folkehelse, og videreutvikle organisasjonens tilbud i samsvar med planen
- bidra med kunnskaps- og erfaringsoverføring i partnerskapet
- delta i partnerskapssamlingene med relevante representanter basert på samlingens innhold
- utarbeide årlig handlingsplan som beskriver bruken av partnerskapsmidlene. Planen skal inkludere plan for evaluering
- gjøre informasjon om lokale helsefremmende og forebyggende lavterskeltilbud lett tilgjengelig for innbyggere
- ta aktiv del i kommunale planprosesser og gi innspill til planer i saker der det er naturlig
- inngå samarbeid med kommuner, lokalt næringsliv og frivillige lag og organisasjoner der det er naturlig
- formidle forsknings- og innovasjonsbehov til lokale forsknings- og utdanningsinstitusjoner (gjerne via partnerskapskontaktene).
8. Bruk av partnerskapsmidlene
Rogaland fylkeskommune fordeler årlige midler til xxorganisasjon, der tildelingen avhenger av organisasjonens egenandel og politiske prioriteringer i fylkeskommunen. Organisasjonen må yte en egenandel tilsvarende det fylkeskommunale tilskuddet.
Midlene vil bli overført etter at årlig rapportering med handlingsplan og budsjett er godkjent. Restmidler skal synliggjøres.
Det fylkeskommunale tilskuddet og egenandelen skal brukes til gjennomføring av kunnskapsbaserte aktiviteter og/eller evaluering av prosjekter som er gjennomført i henhold til handlingsplanen. Inntil 50 prosent av midlene kan brukes til midlertidige oppdrag for å ivareta tiltak i handlingsplanen, for eksempel lønn.
9. Rapportering og dokumentasjon
Organisasjonen svarer på en årlig rapportering fra det lokale folkehelsearbeidet som fylkeskommune sender ut i slutten av året. Rapporten skal vise hvilke tiltak som er gjennomført i henhold til handlingsplanen og hvordan partnerskapsavtalen har fungert.
10. Iverksettelse og oppsigelse av avtalen
Signert avtale gjelder fra dato for undertegning og inntil ny avtale foreligger. Avtalen kan sies opp etter skriftlig varsel fra en av partene med 6 måneders varsel.
11. Reforhandlinger
Partene er innforstått med at lovendringer eller endrede driftsutfordringer kan føre til at avtalen reforhandles.
12. Tvist
Ved tvist i sammenheng med avtalen skal dette primært løses ved forhandlinger. Ved andre forhold gjelder lov om voldgift.
Signatur
Fylkesdirektør og representant for organisasjonen eller den regionale aktøren signerer avtalen.