Tilgjengelighetsprisen

Tilgjengelighetsprisen tildeles enkeltpersoner, organisasjoner eller bedrifter som har gjort en spesielt verdifull innsats for å skape et universelt utformet Rogaland. Dette kan være i lokalmiljøet, kommunen eller i fylket. Prisen består av et diplom og 50 000 kroner.

Søknadsfrist: 20. september 2024.

Forslag til kandidat med begrunnelse sendes til:

firmapost@rogfk.no (merk.: Tilgjengelighetsprisen 2024) eller post til:

Rogaland fylkeskommune,
Postboks 130 Sentrum,
4001 Stavanger
(merk.: Tilgjengelighetsprisen 2024)

Hvem kan nominere kandidater?

Enkeltpersoner, kommuner, institusjoner og frivillige organisasjoner kan foreslå kandidater til prisen. Det er mulig å foreslå flere tiltak/løsninger, også de man selv er involvert i.

Kriterier for tildeling

• Kandidaten har gjort en spesielt verdifull innsats for å skape et universelt utformet Rogaland.
  • Prinsippene for universell utforming skal ligge til grunn for prisen.
  • Tiltaket vurderes i et helhetlig kvalitetsperspektiv, og inkluderer områder ut over fysiske tiltak, som fremmer økt livskvalitet, likeverdige muligheter og inkludering.
  • Satsingsområdene i Fylkesdelplan for universell utforming er veiledende, men ikke uttømmende, for prisens virkeområde:
    • Kunnskap og kompetanse
    • Bygg og anlegg
    • Uteområder, friluftsliv og kulturminner
    • Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
    • Samferdsel
    • Reiseliv, næringsutvikling og innovasjon

Krav til forslag

• Fristen for å foreslå kandidater til prisen er 22. september 2024.
  • Forslag til kandidater skal sendes inn skriftlig, med en kortfattet begrunnelse for forslaget.
  • Tiltaket/løsningen må være tatt i bruk.
  • Kandidater som tidligere er foreslått, men som ikke har mottatt prisen, kan foreslås på nytt.

Bedømmelse

• Fylkesdirektøren velger ut forslag til tre prioriterte kandidater, som legges fram for fylkesrådet.
  • Fylkesrådet for personer med funksjonsnedsettelse innstiller én vinner til fylkestinget.

Prisutdeling

Tilgjengelighetsprisen overrekkes i fylkestingsmøte i desember, og består av et diplom og et prisbeløp på 50 000 kroner. Dersom det ikke er kandidater som fyller kriteriene, deles ikke prisen ut.

Vinnere av Tilgjengelighetsprisen

Artikkelliste