Forord
Kvalitetsmeldingen er et viktig verktøy for å jobbe systematisk med å videreutvikle læringsmiljø og læringsutbytte for lærlinger og elever. Meldingen skal gi de folkevalgte en beskrivelse av tilstanden innenfor den videregående opplæringen i Rogaland fylkeskommune. Meldingen vil være et viktig kunnskapsgrunnlag for politiske beslutninger. Videre vil meldingen være et godt underlag for konstruktiv dialog mellom folkevalgte, lærerorganisasjonene og fylkesadministrasjonen.
Selv om vi kan glede oss over at måling av fullført og bestått over fem/seks år fortsatt øker, ser vi at skoleårsgjennomføringen går ned. Det betyr at vi må være forberedt på en liten reduksjon i fullført og bestått over fem/seks år de kommende årene. Det blir derfor viktig å fortsette den målrettede jobben med kvaliteten i alt vi gjør de neste årene. I den sammenheng ser vi frem til å etablere nye satsingsområder sammen med organisasjonene. Skal satsingsområder virkelig bety noe for utviklingen, er det avgjørende at alle har et eierforhold til dem.
Årets melding viser tydelig at elever med manglende eller lave inntakspoeng har vesentlig lavere gjennomføring enn andre elever. Det oppleves derfor som kloke grep fra lovgiver når ny opplæringslov pålegger fylkeskommunen å ha gode kvalifiseringstiltak for dem som ikke helt er kvalifisert for videregående opplæring.
Svakheten med dagens måling er at elever som møter målene i sin individuelle opplæringsplan (IOP) ikke tas med når en måler gjennomført og bestått. Dette oppleves som feil og uverdig, og det representerer et elevsyn som vi i Rogaland ikke kjenner oss igjen i.
Det er mye å glede seg over i denne kvalitetsmeldingen. Blant annet ser vi at økningen i antall formidlede lærlinger er formidabel. Inneværende år har 900 flere elever fått læreplass sammenlignet med 2019. Staten har sett at dette er en viktig oppgave, og har derfor gitt fylkene betydelige midler til bedre oppfølging av elever i overgangen fra skole til lære. Rogaland har brukt en stor del av disse midlene til læreplasskoordinatorer ute på skolene. Det har fungert meget godt, og har resultert i at vi har fått en gledelig økning i antall lærekandidater. Dette er lærlinger som ikke går mot fullt fagbrev. Lærekandidatordningen er viktig med hensyn på å få kvalifisert flere for deltakelse i yrkeslivet.
Vi som jobber med videregående opplæring, er stolte av årets melding. Vi kjenner oss igjen i analysene, og er klare for å ta fatt på utfordringene.
Eiliv Fougner Janssen, opplæringsdirektør
Alle figurene i kvalitetsmeldingen har tabeller for å sikre god lesbarhet/universell utforming. Dette kommer i tillegg til tabeller integrert i figurene.