Kvalitetsmelding 2024

4 Læringsresultater fra opplæring i skole

Oppsummert: 

Karaktersnittet har hatt en negativ utvikling siden skoleåret 2020/21, og vi ser det samme for skoleåret 2023/24. Det er et større negativt karakteravvik mellom standpunktkarakter og eksamen. Færre har tatt eksamen som forbedringsprivatist, men flere avla eksamen som privatist for å ta fagbrev som praksiskandidat.

4.1 Karakterer

Elevenes gjennomsnittlige karakterer økte under pandemien, blant annet som følge av avlyste eksamener. Figur 4.1 viser at karaktersnittet i etterkant av pandemien gradvis synker, og nærmer seg snittet før avviksåret 2019/20. Reduksjonen er like stor for gutter som jenter. Utviklingen er også noenlunde lik på yrkesfag og studieforberedende (ikke vist i figuren).  

Figur 4.1 Karaktergjennomsnitt totalt og for gutter og jenter, 2017/18 til 2023/24. Kilde: Qlik Sense/Vigo Opplæring.  

4.2 Karakterutvikling

Figur 4.2 viser gjennomsnittlig karakterutvikling fra grunnskolen til Vg1 (Vg1 i figuren), fra Vg1 til Vg2 og fra Vg2 til Vg3 fra skoleåret 2022/23 til 2023/24. Merk at figuren kun viser karakterutvikling for elever som hadde overgang fra ett trinn til det neste disse årene.

Elever som begynner på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram opplever en betydelig karakternedgang, 0,35 i snitt, i forhold til karakterene de gikk ut fra grunnskolen med. De opplever også en liten karakternedgang i overgangen Vg1 til Vg2, men karakterene holder seg stabile i overgangen Vg2 og Vg3. For yrkesfaglige utdanningsprogram er utviklingen motsatt. De opplever en positiv karakterutvikling i overgangen fra grunnskolen, som til slutt blir negativ i overgangen Vg2 til Vg3. Merk at det ikke er mange yrkesfaglige utdanningsprogram som har Vg3, så utvalget her er langt færre.

For påbygg viser figuren kun karakterutvikling for elever som var i Vg2 yrkesfag året før, og det gjelder 220 av 530 elever på påbygging til generell studiekompetanse på Vg3-nivå. De som tar påbygg etter først å ha tatt fagbrev (nesten 400) vil ha Vg2-karakterer fra flere år tilbake.

Figur 4.2 Karakterutvikling fra forrige skoleår fordelt på trinn og utdanningsretning, 2023/24. Kilde: Qlik Sense/Vigo Opplæring

4.3 Standpunkt versus eksamenskarakter

Standpunktkarakterer og eksamenskarakterer er begge uttrykk for elevens kompetanse ved avslutningen av opplæringen, men de er allikevel to forskjellige uttrykk for sluttkompetanse. Mens standpunktkarakterene skal fastsettes på et så bredt grunnlag som mulig, er de skriftlige eksamenskarakterene uttrykk for det eleven viser av kompetanse i en skriftlig vurderingssituasjon. Det er derfor ikke et mål at karakterene skal være identiske, men det er interessant å undersøke sammenhengen mellom de to karakterene.

Både på nasjonalt nivå og i Rogaland får elevene som regel lavere karakterer til eksamen enn i standpunkt. Hvis man ser bort fra årene med avlyst eksamen under pandemien (2020–2022), kommer det fram at det har vært et stabilt negativt avvik mellom standpunkt og eksamen, og at avviket økte forrige skoleår. I Rogaland er avviket mellom standpunkt og eksamen marginalt større for gutter enn for jenter.

Figur 4.3 viser avvik mellom standpunkt- og eksamenskarakterer i utvalgte fag for de to siste skoleårene. Fagene som hadde det største avviket var matematikkfagene 1P, 1T og 2P. For skoleåret 2022/23 ser vi at det var et positivt avvik i norsk hovedmål for påbygg, Vg3 studieforberedende og Vg2 yrkesfag. I 2023/24 er det en betydelig negativt avvik mellom eksamen og standpunktskarakter. På grunn av tekniske utfordringer under eksamensgjennomføringen i disse fagene i 2022/23 fikk elevene bestemme hvorvidt de ville beholde eksamenskarakteren eller ikke. Dette førte til at elever som gjorde det bra på eksamen beholdt karakteren i større grad enn de som ikke gjorde det like bra.

Figur 4.3 Avvik standpunkt/eksamen utvalgte fag, Rogaland, 2022/23 og 2023/24. Kilde: Qlik Sense/Vigo Opplæring

4.4 Eksamensgjennomføring

Det ble arrangert et stort antall eleveksamener våren 2024, fordelt på følgende eksamensformer - skriftlig, muntlig, muntlig-praktisk og praktisk.

De to gjennomføringssystemene for skriftlig eksamen fungerte bra, og skriftlig eksamen ble gjennomført for i overkant av 16 000 elever i de offentlige og private videregående skolene i Rogaland. Sammenlignet med våren 2023, var det få tekniske problemer under gjennomføringen av skriftlig eksamen våren 2024.  Likevel var det noen elever med Mac som opplevde tekniske problemer, spesielt under eksamen i norsk sidemål. Dette var på grunn av en teknisk feil fra leverandøren (Microsoft), som var utenfor skoleeiers kontroll.

Spesielt skriftlig eksamen er i en utviklingsprosess for å imøtekomme den teknologiske utviklingen i skolen og i samfunnet generelt. Utfordringer med tilgang til kunstig intelligens (KI) førte til skjerpede retningslinjer for vakthold under eksamen, og økt fokus på forhindring av juks. Skolene gjennomførte stikkprøver av elevens PC-er rett før eller rett etter eksamen. I tillegg ble listen over tilgjengelige digitale hjelpemidler under eksamen redusert. Utdanningsdirektoratet prøver nå ut Safe Exam Browser som kan være en mulig løsning for å forhindre bruk av ulovlige hjelpemidler ved skriftlig eksamen i framtiden. Fem skoler i Rogaland deltar i utprøvingen. I tillegg vurderer direktoratet å fjerne forberedelsedeler ved skriftlig eksamen.

Våren 2024 var det åtte skoler i Rogaland som prøvde ut langtidsoppgave i tre fag: matematikk 1P-Y, biologi 2, og politikk og menneskerettigheter. Utprøvingen fortsetter dette skoleåret, og blir nå evaluert av NTNU. Langtidsoppgave kan være et alternativ til skriftlig eksamen på sikt, men den må prøves ut først.

Gjennomføringen av muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen gikk som planlagt, og det var som vanlig få problemer med disse eksamensformene. Det er likevel en utfordring at det er få sensorer i flere fag, og det er ønskelig å rekruttere flere lærere som vil være sensor til muntlig og muntlig-praktisk eksamen.

Klage på standpunkt, muntlig lokalt gitt eksamen og privatisteksamen

Det har vært sammenhengende nedgang i antall klager på standpunktkarakterer og lokalt gitt eksamen siden 2016, med en svak økning i 2024. I de tre korona-årene (2020, 2021 og 2022) sank antallet klager, og dette kan trolig til dels forklares med at eksamen ble avlyst. I 2023 var det totalt 132 klager på karakterer, mot 136 i 2022 og 155 i 2024. I 2024 var 126 av klagene på standpunktkarakter og 29 på lokalt gitt eksamen og privatisteksamen. Av de 126 klagene på standpunktkarakter, fikk 50 medhold, mens 8 av de 29 eksamensklagene ble gitt medhold. Den vanligste årsaken til at klageren fikk medhold på standpunktklagene var at det ikke ble vist til eksempler på elevens kompetanse og at det var uklart om det ble gjennomført en samlet vurdering av elevens kompetanse.

Som følge av en endring av lovverket, vil statsforvalteren overta klagebehandlingen fra og med inneværende skoleår.

Tabell 4.1 Antall klager og antall og andel som fikk medhold i klagen, 2024

Tabell 4.1 Antall klager og antall og andel som fikk medhold i klagen, 2024
År Antall klager Antall medhold Andel medhold
2022 136 55 40%
2023 132 41 31%
2024 155 58 37%

4.5 Privatister

De som avlegger privatisteksamen, er:

  • Elever som ikke har bestått fag fra videregående skole (ofte skyldes dette overskredet fraværsgrense), 
  • Personer som ønsker generell og spesiell studiekompetanse, eller fagbrev.
  • Personer som ønsker å forbedre karakterer.

 Under og etter koronapandemien, har det vært en nedgang i antall privatisteksamener. I kalenderåret 2022 ble det arrangert 10 500 eksamener som er en nedgang fra 2021, da det ble arrangert 11 500 eksamener. I kalenderåret 2023 ble det arrangert 10 000 eksamener. Nedgangen skyldes først og fremst at forbedringsprivatister i mindre grad enn tidligere melder seg opp til eksamen. Noe av grunnen til dette er at eleveksamen har vært avlyst under pandemien, og elevene har ikke hatt eksamenskarakterer å forbedre.

Det har likevel vært en økning i eksamener for praksiskandidater som etter mange år i arbeidslivet ønsker å ta fagbrev. Som i forrige skoleår har det vært en økning i antall privatister innen helse- og oppvekstfag, mens det er en nedgang innen bygg- og anleggsfag. Vi ser også en økende popularitet i yrkesfag, som for eksempel brønnfagene, der oppmeldingstallene er på vei oppover. De fleste som tar privatisteksamen ønsker å formalisere sin realkompetanse, få studiekompetanse eller skifte yrke.

Fylkeskommunen tilbyr gratis eksamensforberedende kurs og eksamen for personer som har lang og allsidig praksis innenfor sitt fag. Dette er forberedende kurs til Vg3-eksamen som er en del av praksiskandidatordningen. I tillegg kan elever med ikke vurdering i fag (IV) melde seg opp som privatister og avlegge eksamen på sommerskolen. Privatister kan fortsatt avlegge eksamen etter utgående læreplan (LK06), men ved innføringen av nye læreplaner (LK20) er det nå flere privatister som tar eksamen i LK20. Høsten 2024 er siste gang privatister har muligheten til å avlegg eksamen i LK06. Samtidig med at LK06 fases ut, er det innført et nytt digitalt gjennomføringssystem for skriftlig eksamen, med nye eksamensoppgaver som skal være i tråd med den pedagogiske utviklingen i LK20 og den tekniske utviklingen i samfunnet generelt.