Målene med Haugalandspakken er å utvikle et transportsystem på Haugalandet som
- utvikler et miljømessig og samfunnsmessig godt transportsystem
- reduserer veksten i biltrafikken i byområdet
- reduserer tallet på trafikkulykker og støyplager
- utvikler et tilrettelagt og fungerende transportsystem for alle brukere
Haugalandspakken er en finansieringsordning, som består av bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler i et spleiselag.
13. juni 2023 vedtok Stortinget å forlenge bompengeinnkrevingen i bommene i Haugesund og Tysvær, ut over den opprinnelige sluttdatoen 1. juli 2023. Haugalandspakken er forlenget til utgangen av 2026 eller frem til ny bypakke er i drift, trolig i 2025. I bomstasjonene i Karmøy blir ikke innkrevingsperioden forlenget, og de fire bomstasjonene blir dermed avviklet 1. juli 2023.
Møter, referater og presentasjoner
Se møter, referater og presentasjoner
Hva må jeg betale i bompenger?
Mer informasjon om bompenger og priser finner hos Ferde.
Dette blir bygd nå
- fylkesvei 47 Karmsundgata: 1 kilometer med utvidelse til fire kjørefelt, samt gang- og sykkeltilbud
- utbedring av internveinettet i Åkra sentrum
Dette er bygd
Til nå er det bygd for om lag 3,8 milliarder 2022-kroner. Av dette er om lag 2,7 milliarder finansiert med bompenger. I alt er det bygd rundt 60 store og små prosjekter. Her er noen av de største prosjektene som er gjennomført:
- E134 Skjold-Solheim
- fylkesvei 47 Karmsundgata (under bygging nå)
- fylkesvei 47 Kvala-Fagerheim
- fylkesvei 47 Norheim-Raglamyr
- E134 Førrestjørn
- fylkesvei 547 Åkra sør-Veakrossen, byggetrinn 1 (under bygging nå)
- fylkesvei 511 Bygnes-Søylebotn
- fylkesvei 47 Bøkrysset
- fylkesvei 47 Bygneskrysset
- E134 Førresbotn
- E134 Tolplanskryss i Skåredalen
- E134 Ølen-Ølensvåg
- fylkesvei 851 Sundvegen
- fylkesvei 511 Åsebøen-Stangeland
- fylkesvei 734 Håkull-Trovåg
Haugalandspakken på Facebook