Vi planlegger det kommende Bussvei- prosjektet ved Mosvatnet, Sundekrosssen og Kvernevik. I den forbindelse er det behov for å gjennomføre geotekniske grunnundersøkelser og foreta generelle befaringer i og rundt Madlaveien, Revheimsveien, Kvernevikveien og Kvernevik ring. Undersøkelsene er viktige slik at vi får nødvendig underlag til prosjektering av støttekonstruksjoner, utfyllinger m.m. I tillegg skal det utføres miljøprøvetaking for å kartlegge eventuelle forurensede masser langs strekningen.
Du varsles med dette om at de supplerende grunnundersøkelsene er planlagt gjennomført i dette prosjektet i uke 36 - 41, 2024.
Se oversiktskart nedenfor.
Vi ber om at du som grunneier varsler eventuelle leietakere eller andre interessenter på eiendommen om det planlagte arbeidet.
Bildet over viser grunnboringsriggUndersøkelsene er planlagt gjennomført med en beltegående grunnboringsrigg av typen Geotech 605 eller lignende (se bilde nedenfor). Den har følgende vekt og dimensjoner: Vekt ca. 6 tonn, lengde ca. 4,8 m, bredde ca. 2 m, høyde ca. 2,4 m- ved forflytning, ca. 4,8 m med boretårnet i loddrett stilling. Boretid per borepunkt avhenger av grunnforhold og dybde til antatt fjell, samt omfang av prøvetaking. Det må generelt regnes med inntil 3 timer per hull for grunnboringer, og det kan i enkelte tilfeller gå lengre tid.
Oversiktskart Fv. 441 Mosvatnet – Sundekrossen – Kvernevik
Oversiktskart over planlagte område for gjennomføring (rød/gul/blå områdeavgrensning) av grunnundersøkelser samt tidsperioden for forventet tiltak.Tid for gjennomføring
Det vil i forkant av grunnboringer bli gjennomført kabelpåvisning og sjekk på vann- og avløps-ledninger før endelig plassering av borepunkt blir satt. Det planlegges å gjennomføre boringer i løpet av uke 36- 41, 2024. Eventuelle endringer i tidsperiode vil bli varslet til direkte berørte grunneiere. Arbeidet vil primært foregå på dagtid. Det planlegges oppstart lengst inn mot sentrum langs Madlaveien og videre opp langs Revheimsveien mot krysset på Sundekrossen og til slutt i Kvernevikveien og Kvernevik ring. Endringer underveis kan forekomme. Det er en del usikkerhet knyttet til nøyaktig hvilke dager de ulike borepunktene vil kunne gjennomføres.
Grunneiere for eiendommer som blir direkte berørt av grunnundersøkelser vil få eget informasjonsbrev om dette, og vil i tillegg bli varslet minst en dag før oppstart av grunnundersøkelser på eiendommen.
Generelle konsekvenser
Støy
Støynivået vil variere avhengig av grunnforhold og behov for slagboring/spyling. Støynivå vil minimum være på nivå med en gravemaskin eller lastebil på tomgang, men ved hammerboring vil støynivået være høyere, tilsvarende annen boring i berg.
Trafikale konsekvenser og sikkerhet
Av sikkerhetsmessige hensyn benytter vi to mann på boreriggen. Borepunkter som ligger langs med veien, fortau eller gang-/ sykkelvei vil i noen tilfeller kreve at disse må stenges for ferdsel i kortere perioder. Enkelte borepunkter er plassert i parkeringsarealer som ikke må blokkeres. Det vil bli satt opp nødvendig skilting og omlegging for å dirigere trafikk mens boringene pågår. Skilting og varsling vil være iht. godkjent arbeidsvarsling og skiltplan fra Statens Vegvesen.
Befaringer
Det vil gjennomføres generelle befaringer langs hele strekningen i løp av høsten 2024.
Reguleringsplanarbeid for Bussveien på denne strekningen skal varsles på ny i løpet høsten 2024.
Ta gjerne kontakt med byggeleder i prosjektet hvis dere har spørsmål:
E-post: eirik.skipstad@rogfk.no
Telefon: 92 09 99 82