Bildet viser deler av dagens StrandgataI Strandgata pågår husflyttingsprosjektet for fullt. Før vi kan bygge Bussveien gjennom Strandgata, må vi nemlig flytte 7 hus og kappe 2 bygg. 5 hus er allerede flyttet, hvorav 2 er flyttet tilbake på ny grunnmur. Neste hus som skal flyttes er Strandgata 123. Huset skal etter planen flyttes i uke 3. Når huset er flyttet kan også arbeidet med å kappe lagerbygget som ligger rett bak starte. Bygget skal kappes 2,25 meter og lukkes igjen. Det samme har vi allerede gjort med Strandgata 119, Simonsbakken. Bygget ble kappet 1,1 meter og har fått ny fasade mot veien. Bygget stod ferdig tidlig i fjor høst og ser ut som om det aldri har vært rørt.
Strandgata er lyst ut på anbud
Like før jul lyste vi ut bussvei-strekningen gjennom Strandgata til entreprenør-bransjen. Innleveringsfrist for tilbud er 4. mars. Deretter går det det noen uker til evaluering- og tildelingsprosess. Vi håper å kunne signere kontrakt med en entreprenør etter påske og har et mål om å være i gang med bygging i løpet av juni. Før byggingen starter opp, skal alle hus være flyttet tilbake på ny grunnmur. Det vil likevel pågå litt arbeid med enkelte av husene frem mot høsten, men da ut av veien for byggingen av Bussveien.
Slik blir Bussveien gjennom Strandgata
Prosjektet er cirka 1700 meter langt gjennom flere smale partier med verneverdige bygninger langs strekningen. Hensynet til kulturmiljøet på Norestraen har lagt sterke føringer og premisser for Bussveien gjennom Strandgata. Området har nasjonal verdi med et stort antall bygninger med høy alder og antikvarisk egenverdi.
Strandgata fra jernbanebrua til Slynggata
Øst for krysset mellom Stavangerveien, Gamleveien og Roald Amundsens gate, reduseres trafikkarealet fra fire til to felt over jernbanebrua. Kjørefeltene forbeholdes buss, men det tillates kjøring til og fra Sandnes Havn, småbåthavna i Luravika og eiendommene nord i Strandgata.
Tosidige sykkelfelt og fortau på nordsiden av brua videreføres. Eksisterende gangforbindelse sør for brua via Viggo Hansteens vei justeres og oppgraderes.
Strandgata fra Slynggata til Altona brygge
Fra Slynggata til Altona brygge vil det være to kjørefelt og tosidige fortau. Over en strekning på om lag 470 m vil syklistene dele kjørebane med buss og lokal adkomsttrafikk.
For å begrense inngrepene i eksisterende bebyggelse og av hensyn til kulturvernet, skiltes Strandgata med gjennomkjøring forbudt rett nord for Altona brygge. Det gir flere valgmuligheter ved utrykning. Trafikken reduseres til kun adkomsttrafikk til eiendommene i tillegg til busser, sykkel, utrykningskjøretøy, renovasjon og varetransport som ikke kommer under jernbanen. Avkjørslene nord og sør for området som skiltes med gjennomkjøringsforbud, ivaretar muligheten for å snu.
Sør for Altona brygge
Sør for Altona brygge utvides Strandgata igjen slik at det blir plass til eget sykkelfelt for syklister i tillegg til fortau. Buss og lokaltrafikk deler de 2 kjørefeltene.
Ny kloakk-pumpeledning for IVAR og ny infrastruktur i bakken
I tillegg til å bygge ny bussvei, blir det mye arbeid med infrastruktur i bakken. Vi skal skifte vannledning for Sandnes Kommune, legge ned fjernvarmerør for Lyse Neo, samt legge en del ny infrastruktur for andre kabeletater.
Noe av det mest omfattende prosjektet skal gjøre, skjer ved undergangen ved Slynggata. Her skal det legges ny kloakk-pumpeledning for IVAR fra sjøen og opp gjennom jernbaneundergangen. Dette må gjøres før vi kan begynne med de ordinære gravearbeidene i Strandgata. Det er kun tillatt å utføre omkoblingen mellom 1.oktober (2024) og 1.april (2025). Dermed blir det en forsiktig oppstart etter kontraktsignering, med mindre arbeider fram til IVAR sin ledning er koblet om og vi kan arbeide fritt i Strandgata.