1. Lovhjemmel og ansvar
1.1 Lovhjemmel 1.2 Ansvar
Fylkeskommunen har det overordnede ansvar for skoleskyss for elever i den videregående skole som er hjemmehørende i Rogaland og skal sørge for skoleskyss i henhold til regler gitt i gjeldende lovverk;
- Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringsloven) med tilhørende forskrift og rundskriv fra Utdanningsdirektoratet om skoleskyss
- Lov om private skoler med rett til statstilskudd (privatskoleloven) med tilhørende forskrift og rundskriv fra Utdanningsdirektoratet om skoleskyss.
Retningslinjene for skyss i videregående skole i Rogaland vedtas av fylkestinget.
Hjemmel; Opplæringslovens § 9-1, § 9-3, § 28-7, forskrift til opplæringsloven § 8-2
Fylkeskommunen skal oppfylle retten til skyss for elever i den videregående skolen og for deltakere i forberedende opplæringen og den videregående opplæringen for voksne.
Rogaland fylkeskommune har ved vedtak i FT-sak 70/14 delegert myndigheten til å fatte enkeltvedtak om skoleskyss iht. opplæringsloven til Kolumbus AS. Ansvaret for å administrere og organisere skoleskyssen er gitt Kolumbus AS i rammeavtalen mellom Rogaland fylkeskommune og Kolumbus AS.
Kolumbus skal på vegne av Rogaland fylkeskommune sørge for et skoleskyss-opplegg som er rasjonelt, kostnadseffektivt og samfunnsøkonomisk forsvarlig.
Rogaland fylkeskommune og Kolumbus skal etter beste evne opplyse og informere om gjeldende skoleskyssreglement, men skoleelever og/eller deres foresatte har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i regelverket evt. å ta kontakt med skole/ Kolumbus/fylkeskommunen for å klargjøre hvilke skyssrettigheter de har.
Med hjemmel i opplæringslovens § 9-1 og § 8-2 i forskrift til opplæringsloven har fylkestinget vedtatt en fylkeskommunal forskrift om rabattordning som alternativ til gratis skyss eller full skyssgodtgjørelse for elever i videregående skole (FT-sak 73/24).
Kriteriene som ligger til grunn for forskriften er at prisen være under 50 prosent av prisen på et vanlig månedskort for voksne og at ordningen skal gjelde reiser til skole, arbeid og fritidsaktiviteter hele skoleåret. Forskriften gjelder for ett år om gangen.
Elever som er omfattet av rabattordningen har ikke krav på gratis skyss eller full skyssgodtgjørelse.
I områder som ikke har et godt utbygd kollektivtilbud vil elever ha krav på gratis skyss eller full skyssgodtgjørelse.
Kart over områdene hvor den fylkeskommunale forskrift er gjeldene er tilgjengelig på Kolumbus.no.
2. Hva regnes som skoleskyss
Hjemmel; opplæringslovens § 9-1, Udir-2-2019 om retten til skyss og Udir-3-2009 om full skyssgodtgjørelse
Som skoleskyss regnes daglig skyss mellom elevens bosted og skole til skolens ordinære start og sluttider.
Elever har ikke rett til skoleskyss utover skolens ordinære start- og sluttid, som f.eks. i forbindelse med heldagsprøver, skoleavslutning, elevkvelder, prosjektarbeid, gruppearbeid eller lignende.
Dersom elever får undervisning ved flere skoler, gjelder skyssretten til den skolen hvor eleven har flest undervisningstimer.
Som bosted regnes folkeregistrert adresse. For elever som bor på hybel/internat under skolegangen regnes dette som bosted.
For elever i videregående skoler, hjemmehørende i Rogaland, gjelder retten til skyss, reisefølge og tilsyn innenfor fylkesgrensen i Rogaland.
Fylkeskommunen kan velge om eleven skal få fri skoleskyss med ordinært rutetilbud eller full skyssgodtgjørelse. Se ytterligere informasjon om full skyssgodtgjørelse under punkt 7.
Elever med skyssrettigheter skal, i den grad det er mulig, benytte ordinære offentlige
rutegående transportmidler og kan henvises til den enhver tid billigste transportmiddel. Reise med kollektive transportmiddel drevet på kommersiell basis skal avtales og godkjennes av Kolumbus på forhånd.
Elever i grunnskolen har rett til fri skoleskyss som følge av særlig farlig eller vanskelig skolevei, denne retten gjelder ikke for elever i videregående skole.
3. Hvem har rett til skoleskyss
Hjemmel; opplæringslovens § 5-1, § 9-1, § 18-2, §18-3, § 18-5, § 21-1, §21-2, § 21-3, § 28-7, privatskolelovens § 3-7, Udir-2-2019 om retten til skyss, Udir 3-2009 om særlige problemstillinger i forbindelse med retten til skyss, Udir-2-2008 om voksnes rett til videregående opplæring, tolkningsuttalelse fra Udir av 11.6.2010 om skyss av elever med varig eller midlertidig skade/sykdom/nedsatt funksjonsevne.
3.1 Elever som har minst 6 km mellom bosted og skole
Elever i videregående skole har rett til fri skoleskyss når avstanden mellom bosted og skole er minst 6 km en vei. Se imidlertid pkt. 1 om fylkeskommunale forskrift om rabattordning som alternativ til gratis skyss eller full skyssgodtgjørelse.
Veien skal måles fra inngangsdøren der eleven bor til inngangsdøren på skolen, etter korteste farbare vei. Dersom det oppstår tvil om avstander, skal Kolumbus sørge for måling med GIS-basert verktøy som bekrefter avstanden. Privat oppmåling godtas ikke.
Elever med skyssrettigheter må akseptere å gå en rimelig distanse fra bosted til holdeplass, eller på delstrekninger mellom aktuelle transportmidler. Hva som er rimelig distanse må avgjøres etter en konkret vurdering der det bl.a. blir lagt vekt på alder, avstand, trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det legges som et utgangspunkt til grunn at funksjonsfriske elever i videregående skole kan gå 3 km mellom bosted og holdeplass eller på delstrekninger.
Elever med skyssrettigheter som anses å ha for lang gangavstand mellom bosted og holdeplass eller på delstrekninger mellom aktuelle transportmidler kan søke om skyssgodtgjørelse på strekningen.
Lovverket har ikke satt en absolutt grense for hvor lang en daglig reise mellom bosted og skole kan være. Skoleskyssen skal organiseres slik at elevene får en akseptabel reisetid. I vurdering av hva som er akseptabel reisetid skal ventetid før og etter skolens ordinære start- og slutt, gangtid og tid i transportmiddelet inngå.
Det legges til grunn at skysstilbudet dekker den største delen av totaldistansen.
Samtidig kan hensynet til at det blir en rasjonell og samfunnsøkonomisk god organisering av skoleskyssen tilsi at elever må godta en viss reisetid.
I Rogaland er det i vurderingen lagt til grunn en veiledende norm der akseptabel daglig samlet ventetid ved bruk av rutegående transportmidler er inntil 90 minutter (dvs. ventetid mellom korresponderende offentlige transportmidler og/eller ventetid ved skolens start- og sluttid). Kun ventetid underveis på korresponderende ruter utover 10 minutter medregnes. Ventetid før skolestart og etter skoleslutt tidligere enn kl. 13.00 medregnes ikke. Tidsangivelsene anses som et utgangspunkt for vurderingen av hva som er akseptabel reisetid, og kan fravikes.
Elever som har delt bosted har ordinære skyssrettigheter til/fra begge foreldres bostedsadresser når vilkårene i loven er oppfylt. Hver reisestrekning skal vurderes for seg. Det er avgjørende at oppholdet hos hver av foreldrene er en fast, planlagt og regelmessig ordning, og ikke improviserte enkeltbesøk.
Det er den fylkeskommunen der eleven er folkeregistrert som er ansvarlig for å oppfylle retten til videregående opplæring og skyss. Den samme fylkeskommunen har det økonomiske ansvaret for skyss til/fra begge foresattes bosteder etter vanlige skyssregler.
3.2 Elever som må benytte båt mellom bosted og skole
Elever som må benytte båt mellom bosted og skole har rett til fri skoleskyss, uavhengig av avstand mellom bosted og skole.
Elever må akseptere en rimelig distanse mellom bosted og båttransport. Hva som er rimelig distanse avgjøres etter en konkret vurdering, jfr. pkt 3.1
3.3 Elever med varig eller midlertidig skade/sykdom/nedsatt funksjonsevne
Elever med varig eller midlertidig skade/sykdom/nedsatt funksjonsevne, og som etter legeerklæring/sakkyndig uttalelse har behov for skyss, har rett til fri skoleskyss uavhengig av avstanden mellom hjem og skole. Retten til skoleskyss gjelder i utgangspunktet til skolens ordinære start- og sluttider, men skyss kan tilpasses individuelle opplæringsplaner.
Opplæringsloven setter som vilkår at skaden/sykdommen eller funksjons-nedsettelsen utløser et behov for skoleskyss. Dette innebærer at det er funksjons-hemmingens betydning for muligheten til å ta seg frem på skoleveien som må vurderes individuelt for hver aktuell elev.
Behovet skal beskrives og dokumenteres av sakkyndig. Dokumentasjon må foreligge før søknaden behandles og må tydelig beskrive elevens behov for skyss relatert til skaden/sykdommen eller funksjonsnedsettelsen. Det må vurderes om funksjonshemmingen representerer en byrde ut over det vanlige på skoleveien, og at eleven således bør skysses for å oppfylle retten til opplæring.
3.4 Elever som får videregående opplæring i tilrettelagte knutepunktskoler
Elever som, etter vedtak i Rogaland fylkeskommune v/opplæringsavdelingen, får videregående opplæring i tilrettelagte knutepunktskoler, og som må bo borte fra sine foresatte, kan etter søknad til Kolumbus få dekket inntil 12 hjemreiser utover det Staten dekker. Reisene fordeles vanligvis likt på høst- og vårsemesteret. Dersom oppholdet ved skolen kun omfatter deler av skoleåret avkortes antall hjemreiser tilsvarende.
3.5 Elever som bor i fosterhjem
Skoleskyss mellom varig fosterhjem og skole skal behandles i henhold til ordinære skyssregler.
Det fylket som har fattet vedtak om omsorgsovertakelse har det økonomiske ansvaret for skyssen.
3.6 Elever som bor i en institusjon
Skoleskyss for elever som på permanent basis bor i en institusjon skal behandles i henhold til ordinære skyssregler.
Når det er fattet vedtak om plassering av elever i institusjon, er det den fylkeskommunen hvor institusjonen ligger som har ansvaret for å oppfylle retten til skoleskyss.
Dersom eleven kommer fra et annet fylke, har fylkeskommunen der institusjonen ligger rett til refusjon av utgifter til skoleskyss fra hjemfylket.
Retten til skyss vil ikke gjelde private ordninger som ikke kommer av offentlig vedtak.
3.7 Elever som bor i asylmottak
Elever som bor i asylmottak og får videregående opplæring i henhold til opplæringslovens regler får skoleskyss i henhold til ordinære skyssregler.
3.8 Elever med midlertidig bosted
Dersom det er fattet vedtak om at en elev skal bo et midlertidig sted, eksempelvis krisesenter, korttidsinstitusjon, beredskapshjem, avlastningshjem el.l., vil eleven ha rett til å fortsette å gå på den videregående skolen vedkommende har skoleplass. Det er den instans som har fattet vedtaket som har det administrative, praktiske og økonomiske ansvaret for skoleskyss.
I slike situasjoner må det tas hensyn til at eleven er i en vanskelig livssituasjon. Involverte offentlige instanser bør derfor være fleksible og om nødvendig ta raske avgjørelser for å redusere eventuelle skadevirkninger for eleven.
Dersom en elev i en periode må oppholde seg midlertidig utenfor fylket eller kommunen, uten at det er fattet vedtak, vil det være den kommunen eller det fylket som har ansvaret for opplæringen, som også har ansvaret for skyssen
For elever som oppholder seg på en helseinstitusjon er det fylkeskommunen der helseinstitusjonen ligger som er ansvarlig for opplæring, dette innebærer også ansvaret for eventuell skoleskyss.
3.9 Elever med nedsatt funksjonsevne som benytter avlastningshjem
For elever med nedsatt funksjonsevne som har offentlig vedtak om avlastning, regnes avlastningsboligen som elevens bosted de perioder eleven har fått innvilget avlastning.
Retten til skyss gjelder ikke for private ordninger.
3.10 Elever ved private skoler
Elever i private videregående skoler som har offentlig godkjenning har rett til skyss etter samme regler som elever i offentlige skoler.
Retten til skyss, reisefølge og tilsyn gjelder bare innenfor fylkesgrensen i det fylket der eleven er folkeregistrert og bor. Dette gjelder også for elever med midlertidig eller varig skade/sykdom/nedsatt funksjonsevne.
Elever ved privatskoler uten statstilskudd eller norske skoler i utlandet er ikke omfattet av retten til skoleskyss i opplæringsloven.
3.11 Voksne som får videregående opplæring
Voksne som får videregående opplæring har rett til skyss etter ordinære regler gitt i § 9-1, ut det skoleåret som starter det året de fyller 24 år.
Dersom fylkeskommunen tilbyr det, kan de som har rett til videregående opplæring etter opplæringslovens § 18-3, men som ikke har rett til videregående opplæring etter § 5-1, likevel velge videregående opplæring etter opplæringslovens kap. 5. De får da de samme skyssrettigheter som de med rett til videregående opplæring etter § 5-1.
Voksne som blir tatt inn til videregående opplæring uten å ha rett til det, får de same skyssrettigheter som de med rett til videregående opplæring etter § 18-3.
Voksne som får opplæring som er spesielt organisert og tilrettelagt for voksne i henhold til opplæringslovens § 18-2 (forberedende opplæring) har rett til gratis skyss dersom de bor mer enn fire kilometer fra opplæringsstedet.
Deltakere i den forberedende opplæringen for voksne som trenger skyss på grunn av nedsatt funksjonsevne, skade eller sykdom, har rett til gratis skyss til og fra opplæringsstedet.
Deltakere i den forberedende opplæringen for voksne som får skyss til og fra opplæringsstedet har rett til reisefølge og tilsyn i ventetiden før og etter opplæringen dersom de på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke klarer seg alene.
Kommunen skal oppfylle retten til reisefølge, tilsyn og losji.
Retten til skyss etter gjelder ikke dersom den daglige skyssen ikke er forsvarlig. Når fylkeskommunen skal vurdere om daglig skyss er forsvarlig, skal det særlig legges vekt på alder og funksjonsevne til deltakere og hvor lang og farlig skoleveien er. Det kan bare legges vekt på kostnader eller vanskeligheter for fylkeskommunen dersom de er ekstraordinære.
Deltakere i den forberedende opplæringen for voksne som ikke har rett til skyss fordi daglig skyss ikke er forsvarlig, har rett til losji.
Kommunen skal ha tilsyn med innlosjerte voksne deltakere om nødvendig.
3.12 Elever fra Rogaland som tar utdanning i andre fylker
Skoleskyss for elever hjemmehørende i Rogaland, som etter avtale med Rogaland fylkeskommune v/opplæringsavdelingen, får opplæring som gjesteelev i andre fylker skal behandles i henhold til ordinære skyssregler.
Fylkeskommunen har ikke ansvar for skoleskyss når eleven på eget initiativ velger et annet tilbud om videregående opplæring enn det fylkeskommunen gir.
3.13 Elever som har obligatorisk utplassering/praksis
Elever som har utplassering/praksis som en obligatorisk del av undervisningen, har rett til skoleskyss mellom hjem og opplæringssted, etter samme regler som for skoleskyss mellom bosted og skole.
Dersom det ikke er mulig å få praksis eller utplasseringssted i eget fylke, gis refusjon av skyssutgifter etter rimeligste reisemåte for reiser til og fra nabofylker.
Skyss i forbindelse med utplassering og praksis skal godkjennes av Kolumbus på forhånd.
3.14 Elever som får fagopplæring i skole
Elever som får fagopplæring i skole har elevstatus og skyssrettigheter som ordinære elever.
For elever som tar et fireårig løp og er lærlinger noen dager og elever andre dager gjelder en eventuell rett til skoleskyss de dagene elevene får et tilbud om undervisning i skole. De dagene eleven har status som lærling gis det ikke fri skyss.
4. Tilsyn/reisefølge
Hjemmel; Opplæringsloven § 9-2, Udir-2-2019
Elever som får skyss, har rett til reisefølge dersom de trenger det.
Elever som får skyss, har rett til tilsyn i ventetiden før og etter opplæringen dersom de på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke klarer seg alene.
Hver enkelt videregående skole har ansvar for å organisere og finansiere eventuelt tilsyn/reisefølge for sine elever. Søknad om tilsyn/reisefølge sendes til skolen.
5. Innlosjering
Hjemmel; Opplæringslovens § 9-3, Udir-2-2019 samt Udir-3-2009
Dersom elever bor slik til eller har så lang skolevei at daglig skyss ikke kan benyttes og velger innlosjering, skal fylkeskommunen hjelpe til med å skaffe losji. Om nødvendig skal fylkeskommunen bygge elevhjem. Elever i videregående skole kan ikke pålegges innlosjering.
6. Elever uten skyssrettigheter
Hjemmel; Udir-2-2019 om retten til skyss, udir – 3-2009 om særlige problemstillinger i forbindelse med retten til skyss.
- Lærlinger, lærekandidater, praksisbrevkandidater, kandidater for fagbrev på jobb defineres ikke som elever og har ikke skyssrettigheter.
- Elever ved privatskoler uten statstilskudd.
- Voksne som får opplæring som er spesielt organisert og tilrettelagt for voksne i henhold til opplæringsloven.
- Elever ved norske skoler i utlandet.
- Elever ved voksenopplæringskurs (dagtid/ kveldstid), fagkurs og sekretærkurs, teknisk fagskole eller som tar forkurs ved Høgskoler eller Universitet.
- Hospitanter og voksne elever på attføringstiltak.
Listen er ikke uttømmende og det kan tenkes også andre grupper som ikke vil
ha lovbestemt rett til skoleskyss.
7. Skyssgodtgjørelse
Hjemmel: opplæringslovens § 9-1, § 3-7 i privatskoleloven og Udir-3-2011 om full skyssgodtgjørelse.
Fylkeskommunen kan velge om en elev i videregående skole med skyssrettigheter skal få fri skoleskyss med ordinær kollektivtransport eller full skyssgodtgjørelse.
Full skyssgodtgjørelse innebærer at nødvendige kostnader til skyss til og fra
opplæringsstedet dekkes.
Bruk av privat fremkomstmiddel dekkes etter statens satser for skattefri km-godtgjørelse. Faste og variable kostnader utover den faste satsen, som bompenger, ferjebillett og parkering dekkes. Satsene for tillegg for passasjerer gjelder ekstra passasjerer som har rett til skyss eller reisefølge. Tapt arbeidsinntekt for den som kjører eleven blir ikke dekket.
Alle utgifter skal dokumenteres.
Det gis ikke skyssgodtgjørelse til elever som kan følge et rutegående transport-middel, men som ønsker å benytte egne biler ut fra sosiale- eller velferdshensyn.
Skyssgodtgjørelsen utbetales etter endt semester.
8. Organisering av skoleskyss
Hjemmel; Ramme- og leveranseavtale mellom Rogaland fylkeskommune og Kolumbus, vedtak i FT-sak 70/14
Kolumbus har, på vegne av Rogaland fylkeskommune, ansvar for forvaltnings-oppgaver, organisering og utførelse av all skoleskyss av elever i videregående skole hjemmehørende i Rogaland.
Skoleskyssen skal organiseres og gjennomføres på en mest mulig samfunns-økonomisk rasjonell og kostnadseffektiv måte, med forutsigbarhet for elever, transportører og skoler.
Skoleskyss skal gjennomføres fortrinnsvis ved bruk av det ordinære rutetilbudet. Individuelt tilrettelagt skoleskyss benyttes når dette er nødvendig ut fra elevers spesielle behov og/eller dersom dette er hensiktsmessig for å løse transportoppgaven.
Skoleskyss, både særskilt tilrettelagt og med buss, legges opp til skolenes ordinære start- og sluttid. Det finnes ingen beredskap hos Kolumbus eller transportører til å sette opp ekstra avganger eller materiell dersom enkeltelever eller hele klasser må ta/får fri før den ordinære skoledagen er avsluttet eller som følge av at opprinnelige timeplaner blir fraveket. Eksempler er siste dag før jul- eller sommerferie, skole-avslutninger, utflukter, heldagsprøver o.l. Når disse utløser et ekstra skyssbehov vil det være skolens ansvar både å organisere og bekoste skoleskyssen.
Utstyr som ski, akebrett, sykkel, sparkesykkel kan tas med dersom bussen har kapasitet og blir forsvarlig sikret. Sjåføren avgjør til enhver tid hvilket utstyr som kan tas med på bussen.
Skolen har det økonomiske ansvaret for skyss dersom undervisning eller andre pedagogiske tiltak legges utenfor skolens geografiske område. Dette gjelder også skyss til andre aktiviteter utenfor skolen i skoletiden.
Skadeverk forårsaket av elev på bussen dekkes ikke av fylkeskommunen.
Fylkeskommunen har ikke praktisk eller økonomisk ansvar for alternativ
skoleskyss ved streik blant lærere eller transportører. Det vil ikke bli satt opp alternativ transport så lenge streiken varer, ei heller at taxitransporten endres/utvides på en måte som vil være å betrakte som streikebryteri. Tilsvarende gjelder for foreldretransport. Foresatte må selv evt. organisere skoleskyss av egne barn. Foresatte vil ikke ha rett på noen form for kompensasjon, verken for tapt arbeidsfortjeneste eller km godtgjørelse.
8.1 Søknad om skoleskyss
8.1.1 Ordinær skyss og skyssgodtgjørelse
Alle elever i videregående skole med folkeregistrert adresse i Rogaland må søke om skoleskyss eller skyssgodtgjørelse i nettportalen, MinSkyss, som finnes på Kolumbus.no
Søknaden må foreligge snarest mulig etter oppstart av hvert skoleår.
I søknaden om skyssgodtgjørelse må det komme tydelig fram hvilken strekning det søkes for (hel- eller delstrekning). Skyssopplegg skal godkjennes av Kolumbus før det iverksettes.
Kolumbus innvilger eller avslår innsendte søknader om skoleskyss og skyssgodtgjørelse elektronisk.
8.1.2 Søknad om tilrettelagt skyss
For elever med midlertidig eller varig skade/sykdom eller nedsatt funksjonsevne som har behov for tilrettelagt skoleskyss skal søknaden om skyss sendes via skolen.
Søknaden fylles ut på et eget skjema og dokumentasjon må foreligge før søknaden behandles. Dersom foreldre/foresatte sørger for skyssopplegget, ytes refusjon etter Statens reiseregulativ for bruk av egen bil, for en minsteavstand på 10 km.
Krav om refusjon av utgifter til privat skyss vil ikke utbetales uten at dette er avklart og godkjent av Kolumbus på forhånd.
Selv om det eksisterer en rett til skoleskyss, må det aksepteres en rimelig tid til å planlegge, tilrettelegge og iverksette skyssen etter at søknad og dokumentasjon er mottatt. I denne perioden kan foresatte/eleven selv måtte organisere og dekke kostnadene ved skyssen. Etter innvilget søknad vil påløpte og dokumenterte faktiske utgifter refunderes. Dette vil vanligvis omfatte elever med en midlertidig skade som har behov for skoleskyss på kort varsel for ett kortere tidsrom.
8.1.3 Elever som får videregående opplæring i tilrettelagte knutepunktskoler
Elever som har fått godkjent opplæring ved tilrettelagte knutepunktskoler av opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune bestiller og betaler billetter og får refundert dokumenterte utgifter av Kolumbus.
Reisene skal foregå etter billigste reisemåte innenfor akseptabel reisetid.
8.1.4 Elever fra Rogaland som tar utdanning i andre fylker
Elever søker om skoleskyss via skolen, som videresender søknaden til Kolumbus. Blir søknaden innvilget vil Kolumbus orientere om reisemåte og dekning av utgifter.
Elever skal benytte rabattert ungdomsbillett om det finnes i det aktuelle fylket.
Krav om refusjon av utgifter til skoleskyss vil ikke utbetales uten at dette er avklart og godkjent av Kolumbus på forhånd.
8.2 Reisebevis
Kolumbus utsteder elektroniske skolekort til elever som er innvilget skoleskyss, og sender disse til skolen, som deler dem ut til elevene. Elever som får tilrettelagt skyss får ikke tildelt skolekort.
Skolekortet er gratis ved første gangs tildeling, og kan benyttes tur/retur bosted – opplæringssted skoledager mellom kl. 05.00 og 22.00. Kortene er gyldige for et skoleår.
Elever som er innvilget skoleskyss får utdelt et midlertidig reisebevis første
skoledag. Reisebeviset skal være påført navn og skolens stempel.
Midlertidig reisebevis skal ikke benyttes ved glemt skolekort. Dette gjelder også elever som ikke har rett til fri skoleskyss eller bosatt i områder hvor Ungdomsbillett erstatter fri skoleskyss.
Elever som mister, får ødelagt eller blir frastjålet skolekortet, må selv bestille nytt og bære kostnadene ved dette. Tap/skade på kortet må meldes til skolen, som vil utstede et midlertidig reisebevis for inntil 3 uker. Elever må bestille nytt skolekort via skolen. Nytt skolekort vil koste kr. 50, som må betales innen 14 dager. Det vil ikke bli gitt refusjon for reiseutgifter de eventuelle dagene elevene er uten kort.
Skoleskysskort som er mistet/stjålet vil bli inndradd dersom de forsøkes brukt, og sendt til eier.
Reisende som ikke har gyldig reisebevis vil kunne ilegges kontrollgebyr ved billettkontroll. Selv om en elev har rett til fri skoleskyss fritas ikke eleven fra plikten til å betale kontrollgebyret.
9. Vedtak og klageadgang
Hjemmel: Opplæringslovens § 29-1, forvaltningslovens kapittel 6 - Om klage og omgjøring
Vedtak om rett til skoleskyss er et enkeltvedtak i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.
Vedtak om skoleskyss fattet av Kolumbus bygger på opplysninger gitt av elev/foresatte/kommune/skole. Dersom et vedtak er fattet på feil grunnlag kan vedtaket omgjøres. Vedtaket gjelder for ett år, med mindre annet følger av vedtaket.
Avslag på søknad om skoleskyss skal begrunnes og opplysninger om klageadgang skal gis.
Enkeltvedtak kan påklages og klage sendes til Kolumbus, som kan omgjøre eller opprettholde vedtaket. Fristen for å klage til 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part. Klager som ikke blir tatt til følge sendes Statsforvalteren i Rogaland for klagebehandling. Statsforvalterenes vedtak er endelig og kan ikke påklages. Statsforvalteren underretter klager om endelig vedtak.