Karmøy kan få nytt verdensarvsted

Skipsgraven Storhaug nær Avaldsnes i Karmøy kommune er en av syv skipsgraver i Norge som vurderes som nytt verdensarvsted.

Deltakere på møte ved Nordvegen historiesenter på Avaldsnes. - Klikk for stort bildeRiksantikvaren inviterte i samarbeid med Rogaland fylkeskommune til informasjonsmøte om skipsgravene og Unesco verdensarvstatus.

Ifølge Verdensarvkonvensjonen skal hvert land utarbeide en tentativ liste med forslag over steder de kan tenke seg å nominere. Klima- og miljødepartementet har gitt Riksantikvaren oppdraget med å kartlegge vikingtidens kulturminner for å vurdere en mulig oppføring på Norges «venteliste» for verdensarv. Syv skipsgraver i Norge er nominert. Skipsgraven Storhaug ved Avaldsnes er en av disse.

Historisk milepæl

Tre personer som deltar på et møte på Avaldsnes. Foto - Klikk for stort bildeJan Geir Auestad, Svein Erik Indbjo og Håkon Reiersen.

– Når skipsgravene først blir løftet fram som mulige verdensarvkandidater, skulle det bare mangle om ikke gravene på Karmøy også ble tatt med i betraktning. Rogaland har så langt ingen kulturminner med verdensarvstatus, og da er det klart at vi synes dette er spennende. Å komme på verdensarvslista til Unesco, i selskap med pyramidene i Egypt og Machu Pichu i Peru, det ville vært stas, sier fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo (FrP).

Lokal forankring avgjør

Å få status som verdenssted krever lokal forankring, samarbeid og enighet om vern og utvikling av området fra lokale, regionale og statlige aktører. Arbeidsgruppen som jobber med forslaget til UNESCO er nå i gang med en omfattende rundtur til alle lokalitetene inkludert i søknaden. Torsdag 25. april møttes Riksantikvaren, fylkeskommunen, Karmøy kommune og Arkeologisk museum på Avaldsnes til informasjonsmøte på Nordvegen historiesenter.

– Vi synes dette er kjempespennende. Foreløpig er det kanskje flere spørsmål enn svar, for eksempel om hva som forventes av oss regionalt og lokalt i prosessen videre, sier Kate I. J. Syvertsen, konstituert avdelingssjef for kultur og næringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune.

Unikt innsyn i vikingenes verden

Etter informasjonsmøtet var det befaring ved de monumentale skipsgravene.

– Arbeidet med å få skipsgravene på en UNESCO-liste, kan føre til at vi endelig får løftet vikinghistorien i Rogaland både nasjonalt og internasjonalt, sier Jan Geir Auestad, fylkeskonservator i Rogaland fylkeskommune.

Skipsgravene gir innblikk i både religiøse og politiske sider ved vikingtiden.

– Gjennom Storhaug kommer vi nærmere de storslåtte ritualene en gjennomførte ved kongens død. Storhaug ligger nær skipsleden og Avaldsnes, og peker fremover mot Harald Hårfagre og senere konger som herfra kontrollerte skipsleden, sier Håkon Reiersen, førsteamanuensis ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger.

Les mer om det oppsiktsvekkende funnet som ble presentert for et år siden

Fra arkeologisk utgraving i gravhaugen Storhaug. Arkeologisk museum, UiS