Strekningen som skal bygges er cirka to kilometer lang, og går mellom den ferdige Bussveien på Vaulen og den påbegynte Bussveien på Gausel.
Stor interesse på digital samlingMarkedsmøtet denne uken ble holdt på Teams.
Rundt 30 deltok på det digitale markedsmøtet. Elleve firma deltok, noen entreprenører, noen konsulenter, og noen som ser for seg å samarbeide om konkurransen. Fylkeskommunen lyser ut totalentreprisen på anbud etter sommerferien.
I møtet tirsdag informerte prosjektledelsen om hva arbeidet omfatter.
Ny kontraktsform
Navnet på anskaffelsesprosedyren er totalentreprise med konkurransepreget dialog. Prosjektet Bussveien lyser ut strekningen til høsten, og det er første gang fylkeskommunen benytter denne type kontraktsform i Bussveien. De som blir prekvalifisert går videre til såkalt konkurransepreget dialog. Tre firma blir med i denne runden, og så konkurrerer disse tre om å få oppdraget. Det betyr også at den som vinner kontrakten har ansvar både for å prosjektere og detaljplanlegge, i tillegg til å bygge.
– Vi ønsker å involvere entreprenørene så tidlig som mulig, blant annet for å utnytte deres kompetanse til å finne de beste og mest økonomiske løsningene. Samtidig får entreprenørene på denne måten bedre tid til å bli kjent med prosjektet før de kalkulerer, og får dermed en større forutsetning til å gi riktig pris. Vi har store forventninger til dialogfasen, forteller prosjektleder Per Ove Stokkeland i Rogaland fylkeskommune.
Omfattende jobb
Strekningen er en av de mest omfattende bussvei-strekningene. Her blir Bussveien bygd som egen trasé for bussen, med fortau og sykkelfelt på sidene. Planen er at strekningen skal stå ferdig i løpet av første halvår av 2026.
– Det er flere ting som blir utfordrende når vi bygger denne strekningen av Bussveien. Blant annet blir det arbeid nær jernbanen, både i Hinnavågen og ved Jåtta. Vi skal bygge to kulverter, den ene svært nær boliger, og trafikken skal komme fram i hele anleggsperioden. Hensyn til både bilister og de som går og sykler er element entreprenøren må ha en løsning for.
Både de to kulvertene og brua over jernbanen er store konstruksjoner. Mange blir berørte i byggeperioden, både trafikanter, naboer og skoler og barnehager. Når lokket over jernbanen i sør bygges, ved Jåttå videregående skole, blir for eksempel alle som skal til og fra skolen, stadion og arbeidsplasser i området, berørt.
– Dette er et omfangsrikt, utfordrende prosjekt som blant annet er med på å forvandle en hel bydel. Vi har bygget i by før, og vi finner som oftest gode løsninger. Og så blir det veldig bra når vi er ferdige! sier prosjektlederen.