Den lokale elektriske hurtigbåten Medstraum ble hedret i Brussel tirsdag, under European Sustainable Energy Week. Fylkesordfører Marianne Chesak helt til høyre.
Rogalands fylkesordfører Marianne Chesak deltok på scenen sammen med blant andre EUs energikommissær Kadri Simson under høynivå-åpningen.
‒ Dette er en strålende anerkjennelse av det imponerende arbeidet som er gjort med å utvikle en helt banebrytende hurtigbåt. Med «Medstraum» viser vi frem helt nye standarder for nullutslippstransport til sjøs. Dette merker vi også på den store interessen fra hele verden. Vi er utrolig stolte av alt vi har fått til sammen her, og det er jo ekstra stas at prosjektet vårt blir kåret som ett av de tre beste i hele EU, sier Marianne Chesak, fylkesordfører i Rogaland fylkeskommune.
Det var Alequva flytende solpark i Portugal som vant hovedprisen under utdelingen.
Den elektriske hurtigbåten Medstraum til kai i Stavanger
Norge viser vei mot nullutslipp i skipsfarten
Rogalands mobilitetsselskap Kolumbus har ledet realiseringen av nullutslippsfartøyet gjennom det EU-finansierte TrAM-prosjektet, som også har involvert mange norske industriaktører langs kysten.
‒ Medstraum er fortsatt en verdensnyhet og et svært viktig bidrag i å nå de forpliktende utslippsmålene. Hver dag fraktes fornøyde innbyggere utslippsfritt og lydløst. Medstraum er et eksempel på hva man kan oppnå gjennom bredt samarbeid og innovasjon, sier Kolumbus-direktør Edith Nøkling.
Hurtigbåten Medstraum har vært i rutedrift i Rogaland siden september i fjor.
‒ I Norge er det varslet nullutslippskrav for hurtigbåter fra 2025. Med «Medstraum» i daglig og utslippsfri drift, har vi vist fram mulighetene i sjøtransporten. Samtidig har vi tatt viktige steg mot målet vårt om å bli et klimanøytralt fylke innen 2030, sier fylkesordfører Chesak.
Norske leverandører bak suksessen
Medstraum er bygd på Fjellstrand verft i Hardangerfjorden, med leveranser fra blant andre Servogear, Wärtsilä, Corvus Energy, Leirvik og Hydro. Det er den norske næringsklyngen Maritime CleanTech som har initiert og etablert TrAM-samarbeidet, som fikk 110 millioner kroner i støtte fra EU til realiseringen av prosjektet.
‒ Vi er svært glade for denne EU-anerkjennelsen av vår grønne maritime industri. Vi opplever at det er stor interesse for de norske teknologiene som er utviklet i dette prosjektet. Det skal vi sørge for å bygge videre på når vi fremover skal styrke Norges grønne maritime eksport. I Norge er næringen klare til å levere for å sikre mange nye nullutslipps-hurtigbåter i drift i Europa, sier administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech.
Hurtigbåten er skreddersydd for å være så energieffektiv som mulig. Ved å ta i bruk aluminium med lav vekt, er «Medstraum» vesentlig lettere enn tradisjonelle hurtigbåter. Nytt skrog og nytt fremdriftssystem har sørget for at hurtigbåten har vært oppe i hastigheter over 29 knop – utelukkende med fornybar strøm som drivstoff.