Illustrasjonsbilde: hurtigbåten Fordsol ved Lindøy.
Kolumbus
Med kort kontraktsperiode får fylkeskommunen mulighet til oppnå kutt i klimagassutslipp innen 2030, slik vi har forpliktet oss til, ved å starte en ny kontrakt i 2028.
Fylkestinget antar at en kontrakt med kort varighet sannsynligvis vil resultere i dieseldrevne hurtigbåter i hele kontraktens løpetid fordi kontraktsperioden ikke er lang nok til å forsvare merinvesteringen i nullutslipps hurtigbåter, men den gir også mulighet til å justere rutetilbudet i tråd med etterspørsel frem mot ny kontrakt med oppstart 1.1.2028.
Opprinnelig lå krav til kutt i klimagassutslipp i konkurransen som ble lyst ut i juni 2022. I mars 2023 ble imidlertid konkurransen avlyst etter styrevedtak i Kolumbus. Avlysningen skyldes manglende oppfyllelse av klimautslipp, endring i etterspørsel og usikkerhet rundt finansiering.
Fylkestinget har vedtatt å kutte klimagassutslippene fra fylkeskommunale buss- og båtruter med minst 50-55 % innen 2030. I tillegg har Rogaland fylkeskommune mottatt tilsagn om støtte fra Enova og Miljødirektoratet til anskaffelse av nullutslipps hurtigbåter og ladeinfrastruktur. Med det som utgangspunkt innrettet Kolumbus konkurransegrunnlaget på en måte som skulle sikre at det ville komme inn tilbud med batterielektriske hurtigbåter på i alle fall deler av ruteproduksjonen. Da tilbudsfristen var gått ut, viste det seg imidlertid at det ikke var kommet inn konkurransedyktige tilbud med nullutslipps hurtigbåter. Av tilbudene som var konkurransedyktige, ville ingen av disse oppfylt krav om kutt i klimagassutslippene på inntil 55 % innen 2030, slik fylkeskommunen har forpliktet seg til.
Fylkestinget fikk to alternative løsninger til utformingen av ny konkurranse. Alternativ 1, som innebar kort kontrakt med vedtatt ruteproduksjon og en varighet på 3+1+1 år, og alternativ 2 som innebar en lang kontrakt med vedtatt ruteproduksjon og en varighet på 10+2 år.
Ved vurdering av tilbud skal pris vektes maksimalt 70 %, og klimagassutslipp 30 %.