Nytt planprogram for Tverrforbindelsen på høring

Nye innspill er grunnen til at Rogaland fylkeskommune legger ut nytt planprogram for Tverrforbindelsen på høring og offentlig ettersyn.

– Det kom inn gode forslag fra innbyggere da planen var på høring i 2023. Etter å ha vurdert flere plasseringer av Tverrforbindelsen, står vi nå igjen med 6 alternativer som fylkeskommunen skal utrede nærmere. Varslingsgrensen har derfor blitt utvidet og nytt planprogram for veiforbindelse mellom Vagle og Osli er nå på høring og offentlig ettersyn, sier prosjektleder i Rogaland fylkeskommune Anna T. Omdal.

Høringsperioden varer fra 10. oktober til 24. november.

Kart som viser de 15 valternativene som er vurdert - Klikk for stort bildeHer er alle 15 alternativene som Rogaland fylkeskommune har vurdert.
Kart som viser de ulike traseene - Klikk for stort bildeDe seks alternativene som fylkeskommunen nå skal utrede nærmere.

Dette er nytt

– Alternativene vi sitter igjen med kom best ut. De gir en mer direkte forbindelse mellom godsterminalen og nye E39, med kortere reisetid og bedre avlastning av lokalveinettet i nærheten. De vurderes også samlet sett som mer trafikksikre, og gir mindre konflikt med natur, kulturminner og miljø enn de andre alternativene, sier Omdal.

Omdal forteller at per i dag er det alternativ C og D som er de beste løsningene, men at dette kan endre seg etter grundigere utredning.

Hva skjer videre?

Rogaland fylkeskommune har nå planprogrammet på høring og offentlig ettersyn uten politisk behandling. Deretter justerer fylkeskommunen planprogrammet på grunnlag av innspillene, før det fastsettes av kommunestyret i Sandnes. Etter at planprogrammet er fastsatt, vil Rogaland fylkeskommune utarbeide et planforslag til kommunedelplan sammen med en konsekvensutredning. Sandnes kommune vil deretter legge planforslaget med konsekvensutredning fram for politisk behandling, og alle berørte parter vil da få muligheten til å uttale seg til planforslaget.

– Det er vanskelig å si nøyaktig når vi vil være ferdig med et planforslag til kommunedelplan. Men vi har som mål å ha en vedtatt kommunedelplan innen 2025/2026. Endelig planforslag vil inneholde én veitrasé, sier Omdal.

Her er høringssiden på Rogaland fylkeskommune sin nettside.

Tverrforbindelsen

Tverrforbindelsen skal gå fra Skjæveland til E39. Første etappe fra Skjæveland til Vagle ble ferdigstilt i juli 2019. Nå skal siste etappe avklares.

Hovedmålet er å bedre framkommeligheten for næringstrafikken fra godsterminalen til/fra E39 og redusere gjennomgangstrafikken på Ganddal, Orstad, Kverneland og Figgjo. Dette skal gjøres på en kostnadseffektiv måte, med minst mulig negative konsekvenser for omgivelser og miljø. Området som Tverrforbindelsen skal gå gjennom er et viktig friluftsområde lokalt og regionalt og har mange ulike kvaliteter og verdier, blant annet vernet vassdrag, kjerneområde landbruk, kulturminneområder, myr og rødlistearter.

Her finner du informasjonssiden til Tverrforbindelsen