Rekordgode tall for Sommerles

Barneskoleelever i Rogaland leverer oppløftende lesetall og topper den nasjonale statistikken så langt i årets Sommerles. Unge lesehester i Hå kommune er blant landets aller ivrigste.

Barn på bibliotek. Foto - Klikk for stort bilde Sølvberget bibliotek og kulturhus

Sommerles er en nasjonal lesekampanje for alle barn i 1. – 7. klasse i regi av bibliotekene. Sommerles varer fra 1. juni til 31. august og så langt topper Rogaland statistikken med rekordgode tall.

– Rogaland har så langt både høyest deltakelse totalt (41,2 prosent), den høyeste andelen gutter som deltar (37 prosent) og flest bøker lest (9,2 bøker) for hvert barn som deltar i Sommerles.

Det forteller Siri Risdal, rådgiver ved Rogaland fylkesbibliotek. Hun er både stolt og begeistret over de foreløpige Sommerles-resultatene.

Portrett: Siri Risdal. - Klikk for stort bildeRådgiver Siri Risdal jobber i Rogaland fylkeskommune og er spent på å sette i gang prosjektet.

– I en tid hvor forskning viser at barn og unge leser mindre og dårligere enn før, er jo dette veldig oppløftende tall, smiler hun.

Langsiktig satsing

Rogaland fylkesbibliotek koordinerer lesekampanjen Sommerles, og alle folkebibliotekene i Rogaland deltar.

– En viktig årsak til de gode tallene i sommer, er trolig bibliotekene i Rogaland sin langsiktige satsing på Sommerles, og at flere bibliotek i regionen har etablert egne, lokale tiltak som vekker stort engasjement, sier Siri Risdal.

Hun trekker fram to av bibliotekenes Sommerles-aktiviteter:

Gjesdal folkebibliotek arrangerer blant annet en egen Sommerles-festival med overnatting i biblioteket, der alle får lov å lese på sengen!  Gjesdal er også en av de kommunene i Rogaland med høyest deltakelse (54,2 prosent).

Hå bibliotek har laget Mini-Sommerles, en egen konkurranse for de som er for små til å delta i Sommerles. Ideen oppstod fordi det var mange førskolebarn som var med eldre søsken på biblioteket for å hente premier og låne flere bøker, og som også hadde lyst å være med. I Mini-Sommerles registrerer de bøker som de selv har lest, eller blitt lest for på et skjema, og etter seks bøker får de velge en premie

– Statistikken viser at det lønner seg å begynne tidlig. Hå er med hele 60 prosent blant de kommunene i landet som har høyest deltakelse i Sommerles, så langt denne sommeren, sier Siri Risdal ved fylkesbiblioteket.

Les mer om Sommerles-kampanjen