Slik blir nye Risøy bru om den bygges som det er planlagt i reguleringsplanen. Veien skal gå via en sjøfylling ved Storasundskjærene, krysse Smeasundet med en ny bro og kobles til dagens rundkjøring i Salhusveien.
– Det er store utfordringer i Haugesund. Vi trenger ny bru til Risøy for å få byen til å fungere bedre. Trafikkflyten gjennom Karmsundgata er viktig, og Ikke minst trenger vi å få til et bedre og mer sammenhengende gang- og sykkelnettverk i byområdet Haugesund. Det sa styrelederen i dagens Haugalandspakke Arne Bergsvåg fra talerstolen i fylkestinget. Bergsvåg synes det er gledelig at Karmøy sluttet seg til ny bypakke, da det er krevende å få til byutvikling i Haugesund uten fastlands-Karmøy.
Før bompengeinnkrevingen kan begynne, skal bypakken til behandling i Stortinget, og nye bomstasjoner må bestilles og bli satt opp. Den nye bypakken har et mål om nullvekst i personbiltransport, god tilgjengelighet og framkommelighet, reduserte klimautslipp, folkehelse, trafikksikkerhet og byutvikling. En ny bypakke er tidligere vedtatt av Haugesund bystyre og Karmøy kommunestyre.
Dette er de største vei- og gateprosjektene i pakken
- ny Risøy-forbindelse
- ny Eikjeveg
- utbedring av Tittelsnesvegen på fylkesvei 47
- utvikling av Karmsundgata fra Storasundgata til Flotmyr.
Pakken inneholder også ni store gang- og sykkelprosjekter, som vil gjøre det tryggere og enklere å gå eller sykle til og fra Haugesund sentrum, områdesenteret på Norheim, skoler, idrettspark og andre områder. I tillegg settes det av penger til mange mindre gang-, sykkel-, kollektiv- og trafikksikkerhetstiltak. Samlet er det planlagt et investeringsvolum på omtrent 4,4 milliarder kroner (2022-kroner), der 50 prosent skal gå til gang-, sykkel- og kollektivprosjekter.
Etter at bypakken er vedtatt i Stortinget, blir det laget et handlingsprogram, der tidspunkt og rekkefølge for alle prosjektene blir bestemt mer detaljert.
Her skal bomstasjonene stå når ny bypakke for Haugesund og fastlandskarmøy starter opp, sannsynligvis i 2025
Nye bomstasjoner
11 bomstasjoner skal settes opp i byområdet. Bomstasjonene vil danne en ring omkring sentrumsnære områder i Haugesund, og en annen ring sør i byområdet. Bomstasjonene i sentrumsringen skal stå på samme sted som stasjonene i dagens Haugalandspakke, mens en del av stasjonene i den søndre ringen vil være nye.
De nye bomstasjonene får innkreving i begge kjøreretninger, og taksten blir
- 14 kroner for lette kjøretøy
- 28 kroner for tunge kjøretøy (2022-kr)
Lette kjøretøy med brikke får 20 prosent brikke-rabatt, og el-biler i tillegg 30 prosent nullutslipps-rabatt. Takstnivået blir justert i henhold til prisstigningen underveis i bypakke-perioden.
Dagens Haugalandspakke er forlenget
13. juni vedtok Stortinget å forlenge bompengeinnkrevingen i Haugalandspakken. Karmøy kommune ønsket ikke å forlenge innkrevingsperioden, og de fire bomstasjonene i Karmøy blir dermed avviklet 1. juli i år. Bompengeinnkrevingen i bommene i Haugesund og Tysvær fortsetter ut 2026, eller til ny bypakke er klar for drift, antagelig til høsten 2025.
Stortingets vedtak om å forlenge innkrevingsperioden har tidligere i år fått tilslutning i Haugalandspakkekommunene Haugesund, Sveio, Bokn, Tysvær, Vindafjord og Etne, og de to fylkeskommunene Rogaland og Vestland.
Her kan du lese mer om dagens Haugalandspakke
Her kan du lese mer om ny bypakke for Haugesund og fastlands-Karmøy