Denne uken holdt nødetatene, Rogaland fylkeskommune og Statens vegvesen felles øvelse i Byhaugtunnelen og Eiganestunnelen i Stavanger. Tunnelene ble stengt for all trafikk, mens to biler noen hundre meter inn i Byhaugtunnelen ble «satt i brann».
Kenneth Vik fra Rogaland brann og redning viser nødtelefonen som gir umiddelbar kontakt med Veitrafikksentralen.– Selv om vi bare bruker teaterrøyk og gassflammer i et brannkar, gir det oss et veldig realistisk bilde på hvordan en bilbrann utvikler seg i tunnelen. Det som møter brannlaget når de kommer inn i tunnelen kan sammenlignes med en helt reel hendelse, sier Vik.
Tunnelbranner er noe av det de som driver med brann og redning frykter mest. Når ulykken først er ute er det avgjørende å være godt forberedt og at alle involverte vet hva de skal gjøre.
– En tunnelulykke med brann og kraftig røykutvikling er en skremmende opplevelse. Hvis vi ikke får oppleve dette under realistiske, men samtidig kontrollerte omgivelser, er det vanskelig å ta de riktige beslutningene når ulykken er en realitet. Og nettopp derfor er det vi øver, sier Vik.
Det blir fort dålig sikt når det oppstår røykutvikling og brann inne i en tunnel.Tiden er avgjørende
Når en bil tar fyr blir det mye flammer og tjukk røyk. Røyken stiger mot taket og leter etter enkleste vei ut av tunnelen. Etter kort tid blir det vanskelig å se seg rundt og det er fort gjort å bli desorientert.
Brannmenn som ankommer en tunnelbrann bruker friskluftmasker for å kunne puste nær ulykkesstedet.– Når det brenner inne i en tunnel er tiden helt avgjørende. Det handler om å ta de riktige beslutningene så raskt som mulig. Dette gjelder både for oss som skal slukke brannen og redde folk i nød, men også for deg som bilist. Du må ta de riktige valgene og komme deg ut i tide. Dette kaller vi selvredning. Det vil si at du må tenke på egen sikkerhet og komme deg ut av situasjonen på egenhånd. Førsteprioritet for brannmennene er alltid å få slukket brannen, sier Vik.
Få vet hva de skal gjøre
I Rogaland har vi alle typer tunneler. Alt fra lange undersjøiske tunneler i to løp, til smale ett-løpstunneler.
– Vi vet dessverre at det er altfor få av oss som kjører bil som har kjennskap til hvordan vi skal opptre om vi kommer ut for en ulykke i en tunnel. Og vi har sett mange eksempler der folk tar feil avgjørelser, og dermed setter både seg selv og andres liv i fare, sier Tarjei Åros Stinessen i Rogaland fylkeskommune.
Stinessen jobber med trafikksikkerhet i Rogaland, og deltok selv som tilrettelegger og observatør under tunneløvelsen denne uken.
Tarjei Åros Stinnesen (i midten) og trafikklærer Isak Oluf Moe (til høyre) lytter til det Kenneth Vik fra Rogaland brann og redning forteller.– Det er kjempespennende å få være med på øvelser som dette. Vi får verdifull kunnskap vi kan ta med oss videre i trafikksikkerhetsarbeidet i Rogaland fylkeskommune. Som ansvarlige for hele fylkesveinettet, inkludert 68 tunneler som vi eier og drifter, er det viktig at vi også kan bringe denne kunnskapen ut til folk flest. Derfor har vi satt i gang et forsøksprosjekt der trafikklærere får være med på øvelsen, sier Stinessen.
Forsøksprosjekt for trafikklærere
Åtte trafikklærere fra Nord-Jæren fikk være med på øvelsen. Målet er at det trafikklærerne observerer og lærer skal tas med ut i klasserommet under kjøreskoleopplæringen.
Åtte trafikklærere fikk delta på øvelsen, her sammen personer fra nødetatene, Rogaland fylkeskommune og Statens Vegvesen.– Det er første gang trafikklærere får delta på en slik måte i Rogaland. De får oppfølging av oss både før, under og etter øvelsen. Og de kan samtidig gi gode innspill og dele erfaringer med hverandre og oss som jobber med trafikksikkerhet til daglig. Resultatet er at dette kan bli en årlig øvelse vi holder for trafikklærere i Rogaland, sier Stinessen.
Øvelsen gjorde inntrykk
Trafikklærer Isak Oluf Moe var én av dem som deltok på øvelsen. Det han fikk oppleve gjorde inntrykk.Isak Oluf Moe er trafikklærer ved en av kjøreskolene i Stavanger. Han var én av de åtte som fikk delta på øvelsen.
– Dette var vanvittig spennende og samtidig litt skremmende! Å få se hvor fort det går og hvor mye røyk det blir på så kort tid var nyttig lærdom. Hovedbudskapet jeg sitter igjen med, og som jeg skal ta med meg i undervisningen av elevene mine er; stans før ting blir kritisk, løft av røret på nødtelefonen i tunnelen og dermed varsle Veitrafikksentralen, følg de instruksene du får der, behold roen og kom deg ut av tunnelen så fort som mulig, sier Moe.
Flere bilder fra øvelsen