Tre entreprenører leverte anbud. Risa AS har laveste pris med 262 510 466,65 kroner eks. mva.
Berthelsen & Garpestad leverte tilbud på 273 728 200,90 kroner eks. mva. Vassbakk & Stol sin tilbudssum er 293 987 710,00 kroner eks. mva. Klagefristen er 1. november.
— Vi er fornøyde med konkurransen. Nå gleder vi oss til å gå i gang med å bygge ut Karmsundgata for at bilister, fotgjengere og syklister kommer tryggere og bedre fram, sier prosjektleder Cato Severinsen i Rogaland fylkeskommune.
Karmsundgata blir utvidet fra to til fire felt, fra Opelkrysset og snaut 1100 meter mot sentrum. På strekningen blir det bygd sykkel- og gangvei og to nye gangbruer over fylkesveien.
Litt av det som blir bygd
- Rundt 1080 meter ny firefelts fylkesvei
- Cirka 1300 meter kommunale og private veier og atkomster
- 1600 meter sykkelvei med fortau
- 800 meter gang- og sykkelvei/fortau
- To stålbruer for gående og syklende, Håvåsen bru og Storasund bru
- Rundt 150 nye veilys
- 2200 kvadratmeter støyskjerming
Utbyggingen av Karmsundgata er finansiert av Haugalandspakken.
— I tillegg til summen entreprenør Risa skal ha for jobben, kommer en del kostnader utenom. For eksempel mva., grunnerverv og lokale støytiltak. Samtidig skal Haugesund kommune som eier vann- og avløpssystemet og andre kabeletater betale deler av totalkostnadene. I Haugaladspakken er det satt av 375 millioner kroner til Karmsundgata, så tilbudssummen fra Risa AS gjør at vi kan bygge prosjektet innenfor ramma, forklarer Cato Severinsen.
Utbyggingen i Karmsundgata skal være ferdig høsten 2023.