Slik skal byggeprosjektet se ut når det er ferdig.– Ny bru og rundkjøring skal nå bli bygget på Kvernaland. I perioder under byggingen vil kun ett veifelt være åpent. Hele prosjektet skal være ferdig innen våren 2026, sier prosjektleder i Rogaland fylkeskommune Randi Helen Ladsten.
Ingen steder på Jæren, med like mye trafikk, er smalere enn Frøyland bru på den indre fylkesveien mellom Bryne og Sandnes. Her kjører over 7000 biler hvert døgn, året rundt. Brua er fra 1936 og har flere mangler. Nå blir den skiftet ut.
– Den gamle brua skal rives når prosjektet er ferdig bygget. Bruplata blir heist bort og beina til brua skal stå igjen, for å ikke ruske opp mer enn nødvendig i elva, sier Ladsten.
Her kommer nytt kryss og ny bruTryggere for de som går og sykler
Det blir tryggere for de som går og sykler på Kvernaland når prosjektet er ferdig. Sør for brua blir det bygget fortau som gjør det enklere og tryggere å krysse fylkesveien fra boligene langs vestsiden, sier prosjektlederen. Og dagens gang- og sykkelvei skal forlenges slik at den følger fylkesveien over den nye brua.
Ny rundkjøring
I tillegg til ny bru over Frøylandsbekken, kommer ny rundkjøring i krysset mellom Orstadvegen og O. G. Kvernelands veg med fotgjengerovergang over kjørefeltene. Den ene armen i rundkjøringen blir ny vei til BMX-banen.
– Det blir fortau på begge sider av veien i O.G. Kvernelands veg, mot idrettsanlegget, og til BMX-banen, trygge kryssingsmuligheter og god fremkommelighet til både turområdene ved Frøylandsvatnet, idrettsanlegget og BMX-banen, sier Ladsten.
Risa vant jobben
Fem entreprenører konkurrerte om jobben. Risa hadde det beste tilbudet og skal bygge Frøyland bru for 44,3 millioner kroner uten mva. De øvrige tilbudene var fra Stangeland AS, Grunn Service AS, Bjelland AS og Bertelsen & Garpestad AS.
– Av de to billigste tilbudene fylkeskommunen mottok er Risa best på miljø. Både pris (70 prosent) og miljø (30 prosent) ble vektet og derfor fikk Risa jobben, sier prosjektlederen.
Frykter mer trafikk
Flere har uttrykt bekymring for at forbedringen vil føre til mer trafikk i området og at bilene skal kjøre for fort. Prosjektlederen tror ikke dette blir tilfellet.
– Den nye rundkjøringen har samme fartsreduserende effekt som den smale brua har i dag. Sammen med bedre tilrettelegging for syklister og turgåere på den populære turløypa rundt Frøylandsvatnet, vil prosjektet være en forbedring for myke trafikanter, sier Ladsten.
Dette skal vi bygge
- Ny bru med to-felts bjelkebru med gang- og sykkelvei i nordgående retning og fortau i sørgående retning.
- Fortau langs sørsiden opp O. G. Kvernelandsveg, opp til busstoppet.
- Sør for brua kommer en støttemur i bekken for å få plass til den nye gang- og sykkelveien langs Kvernelandsvegen.
- Nye gatelys i rundkjøringen.
- Ny pumpestasjon i Klepp kommune.
- Legge om nødvendige ledninger i bakken. Noe utskiftning av kommunale vann- og avløpsledninger til Time kommune.