Plan for fylkesvei Fagerheim – Førland (Ekrene)

Frist for å komme med merknader er 30. august.

illustrasjon som viser hvordan veien vil se ut - Klikk for stort bilde

Rogaland fylkeskommune har utarbeidet et planforslag for endring av eksisterende reguleringsplan for fylkesvei 47 Fagerheim – Førland (Ekrene) PLAN-ID RL1729.

Reguleringsplanen skal bidra til bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet på fylkesvei 47 Fagerheim mot Førland, og bygge en sammenhengende gang- og sykkelvei på strekningen. Veien er flyttet noen steder i forhold til gjeldende plan, spesielt ved Ingeborgtjødn der den flyttes østover for å ta bedre hensyn til tjernet og naturverdiene.  Avkjørsler og kryss ved Halsane, Fagerheim og Førland skal nå beholdes. Dette vil innebære kortere kjørevei til fylkesveien for beboerne, i tillegg til at mindre areal må brukes til samferdselsformål. De fleste broene og kulvertene fjernes, samt viltovergangen ved Halsane. Det kommer to nye kollektivholdeplasser rett nord for Ingeborgtjødn.

Planendringen reduserer tiltakets størrelse og påvirkning på miljøet, og vil dermed få en overvekt av positive virkninger for natur og gjennomføring sammenlignet med gjeldende plan.

Det er Haugesund kommune som legger ut forslaget for detaljregulering for fylkesvei 47 Fagerheim – Førland (Ekrene) til høring og offentlig ettersyn.

Dokumenter

På Haugesund kommune sin nettside finner du plandokumentene: https://www.haugesund.kommune.no/organisasjonen/kunngjoringer/

Du finner også saksdokumenter og mer informasjon på Arealplaner.no

Slik kan du bidra

Har du merknader til planforslaget? Send dem til Haugesund kommune på e-post til postmottak@haugesund.kommmune.no eller brev til Postboks 2160, 5504 HAUGESUND. Merk uttalelsen med plannavn og plan-ID. Frist for uttalelser til planforslagene er 30. august 2024.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med planleggingsleder Aage Steen Holm i Rogaland fylkeskommune på e-post: aage.steen.holm@rogfk.no, eller med Haugesund kommunes saksbehandler.

Planen ligger ute til høring og offentlig ettersyn i henhold til plan- og bygningsloven § 12-10.