Retningslinjer for tildeling av trafikksikkerhetsmidler i Rogaland fylkeskommune

Rogaland fylkeskommunes trafikksikkerhetsmidler retter seg mot kommuner i Rogaland. Kommunene kan søke om støtte til gjennomføring av prosjekter på kommunal og fylkeskommunal vei. 

Overordnede bestemmelser 

Administrativt godkjent eller politisk vedtatt kommunal trafikksikkerhetsplan skal ligge til grunn for tildeling av trafikksikkerhetsmidler. Det skal ligge ved en årlig revidert tiltaksliste. Tiltaket det søkes om skal være prioritert i tiltakslisten. 

Der det kreves reguleringsplan, skal denne være vedtatt før søknadstidspunktet. 

Kostnadsoversikt for prosjektet legges ved søknaden. Prosjektene har følgende økonomiske rammer: 

  • Prosjekter på kommunal vei har en grense på kr. 500 000,- 
  • Prosjekter på fylkeskommunal vei har en grense på 2 000 000,- 

 

Prosjekter som overstiger søknadsgrensen kan deles opp i etapper, men kan ikke overstige 2 x søknadsgrense. 

Prosjektene som mottar støtte, skal gi trafikksikkerhetseffekt. Denne skal presenteres i søknaden. Dersom prosjektene ellers stiller likt, skal følgende prioriteringer legges til grunn for fylkeskommunens utvelgelse av hvilke prosjekter som skal motta støtte: 

  • Prosjekter som gir økt trafikksikkerhet for barn og unge langs skolevei. 
  • Prosjekter som bedrer trafikksikkerhet og fremkommelighet for mennesker med funksjonsnedsettelser. 
  • Prosjekter som gir økt mulighet for at barn og unge kan gå og sykle i nærområdet. 
  • Prosjekter i kommuner som er, eller jobber mot å bli godkjent trafikksikker kommune. 
  • Prosjekter ved skoler som også jobber med Hjertesone. 
  • Framtidige drifts- og vedlikeholdskostnader som tilfaller fylkeskommunen, kan vektlegges ved tildeling av midler. 

 

Prosjekter på kommunal vei 

Tildelingsordning for kommunale prosjekter (kommunen er byggherre) 

Tilskudd kan gis til bygging av fysiske tiltak på kommunale veier. Byggeplan legges ved søknaden. 

Tilskudd kan gis til planlegging og ikke-fysiske trafikksikkerhetstiltak på kommunal vei, Ikke-fysiske tiltak kan være:

  • Utarbeiding av ny eller revidering av eksisterende kommunale trafikksikkerhetsplaner. 
  • Trafikantrettede trafikksikkerhetstiltak (opplæring, formidling og kampanjer). 
  • Utarbeide register over skiltvedtak og produsere plangrunnlag til vedtak for trafikkregulerende skilt på kommunale veier. 


Kommunen kan søke om tilskudd opp til 50 prosent av tiltakets kostnad eks. mva. Eventuelle kostnadsøkninger dekkes av kommunen. 

Prosjekter på fylkesveg 

Prosjekter på fylkesveg (kommunen er byggherre)

Tildeling kan gis til følgende tiltak på fylkesvei:

  • Utarbeidelse av reguleringsplan 
  • Utarbeidelse av tekniske tegninger/modell (byggeplan) 
  • Fysiske tiltak 

 

Følgende gjelder videre:

  1. Godkjent reguleringsplan (der hvor det er krav) skal foreligge før en kan søke om støtte til utarbeidelse av tegninger/modell 
  2. Tegninger/modell skal ha vært hos gjennomsyn hos fylkeskommunen før det kan søkes om støtte til fysiske tiltak 
  3. Kommunen er byggherre og ansvarlig for investeringen i tiltaket. 
  4. For tildeling av midler til fysiske tiltak gjelder følgende: tiltaket baseres på en skriftlig avtale, som skal signeres av partene før bygging av prosjektet starter. 


Fylkeskommunen dekker byggekostnader og kjøp av grunn. Kommunen dekker øvrige kostnader herunder; reguleringsplan, grunnundersøkelser, SHA-plan og risikovurderinger, byggeplan, anbudsgrunnlag, gjennomføre anbudskonkurranse, prosjektledelse, kontakt med grunneiere ifm. grunnerverv, byggeledelse inkl. SHA. 

Kommunen er ansvarlig for kostandsestimering av prosjektet, og bærer risikoen ved kostnadsendringer. Eventuelle kostnadsøkninger dekkes i sin helhet av kommunen.
 

Bestemmelser for prosjektgjennomføring 

Prosjektene skal som hovedregel ha oppstart samme år som prosjektet tildeles midler. Dersom dette ikke er mulig skal koordinator for fylkestrafikksikkerhetsutvalget varsles om dette, og ny fremdriftsplan skal skisseres. 

Trafikksikkerhetsmidler til tiltak som ikke gjennomføres innen fastsatt fremdriftsplan, og hvor fylkeskommunen ikke mottar informasjon om utsettelse, trekkes tilbake og omfordeles til andre tiltak. Prosjekter som ikke er gjennomført etter tre år fra og med det året da det ble bevilget midler, får tildelte midler inndratt, og disse midlene omfordeles til andre tiltak. Vi ber kommunene være særlig oppmerksomme på at fylkestrafikksikkerhetsutvalget fordeler alle årets midler, og det settes ikke av reservepott. Overskridelser på prosjektene er derfor kommunenes ansvar. Det er viktig å søke på grunnlag av holdbare overslag. Midler kan ikke omdisponeres til annet prosjekt. 

Etter avtale med fylkeskommunen kan utsettelse av oppstart innvilges inntil 1 år fram i tid. 

  • Søknaden skal sendes fylkeskommunen ved å fylle ut søknadsskjema for Trafikksikkerhetsordningen; vurderinger av prosjektets kostnad skal være realistiske. 


Fylkesdirektøren koordinerer søknadsprosessen, og vil vurdere og prioritere søknadene, og legge fram sak for fylkestrafikksikkerhetsutvalget. Søknadene vil i den forbindelse bli vurdert av faggruppe trafikksikkerhet ved fylkeskommunen. Tildelingen vedtas av fylkestrafikksikkerhetsutvalget. 

For prosjekter, både på kommunal vei og fylkesvei skal det leveres revisorerklæring før utbetaling av midler. fylkestrafikksikkerhetsmidlene til tiltak på fylkesveger tildeles med nettobeløpet i tildelingssaken. Det skal inngås justeringrettsavtale for hvert fylkesveiprosjekt mellom fylkeskommunen og kommunene når anlegget er ferdigstilt for å sikre mva. kompensasjonen. Kommunene må levere kostnadsoppstilling som viser innbetalt mva. Tilskuddsbeløp pluss mva. kompensasjon utbetales når avtalen er signert.