Bybåndet som strategi for bærekraftig byutvikling

For å bidra til god planlegging av bybåndet, har Rogaland fylkeskommune de siste årene gjennomført to ulike prosjekt i samarbeid med kommunene Stavanger og Sandnes og konsulentselskapet Asplan Viak. Prosjektene har hatt som mål å kartlegge drivere og hindre for utvikling av bybåndet og mulige strategier - fra planlegging til gjennomføring – som kan bidra til byutvikling.

Illustrasjon av Jåttå. Illustrasjon - Klikk for stort bilde

 

I en årrekke har by- og knutepunktutvikling i bybåndet mellom Stavanger og Sandnes vært en viktig strategi for arealplanlegging i regionen.

Nesten halvparten av fylkets innbyggere bor i de to kommunene, og mange av de største næringsaktørene i Rogaland holder til i bybåndet. Videre vekst og utvikling av bybåndet er viktig for regionens attraktivitet i konkurransen med andre storbyområder. Mer vekst og utvikling i bybåndet vil også kunne begrense nedbygging av dyrka mark og naturområder utenfor byen. Gjennom byvekstavtalen investeres det stort i å utbedre kollektiv, gang og sykkelforbindelser i bybåndet. 

På grunn av bybåndets betydning for utviklingen av regionen har det vært viktig for fylkeskommunen å sette fokus på både utfordringer og muligheter knyttet til planlegging i dette området sier prosjektleder Erik Cockbain. De siste årene er det derfor gjennomført to prosjekt sammen med kommunene om dette. Arbeidet har vært støttet av Kommunal og distriktsdepartementet.

Gjennomføringsstrategi for bybåndet Stavanger - Sandnes – forprosjekt, mai 2021

Rapporten diskuterer hvordan kommunene og fylket kan tilrettelegge for å styrke gjennomføringen av bybåndet som utviklingsstrategi. Kunnskapen og anbefalingene fra rapporten skal kunne omformes til mest mulig konkrete tiltak, politikk og ressursprioritering på byutviklingsfeltet i bybåndet.

Rapporten er basert på dybdeintervju og arbeidsverksted med offentlige og private aktører i bybåndet. Representanter fra Stavanger utvikling, Sandnes tomteselskap, stiftelsen Grønn by og Universitetet i Stavanger deltok i en referansegruppe.

Rapporten gir syv anbefalinger til videre arbeid i kommunene og fylkeskommunen; fra å utvikle en enda tydeligere bolig og utviklingspolitikk der boligmangfold tas på alvor, til å vurdere nye former for samarbeid for å løse komplekse plantema og fordele økonomiske byrder.

Rapporten: Gjennomføringsstrategi for bybåndet Stavanger - Sandnes (PDF, 4 MB)

Sammendrag: Gjennomføringsstrategi Bybåndet sammendrag (PDF, 293 kB)

Sosial bærekraft i bybåndet – anbefalinger for gjennomføring – mai 2024.

En sentral anbefaling i rapporten fra 2021 er at kommunene bør utvikle en enda tydeligere bolig- og utviklingspolitikk for bybåndet, der boligmangfold og sosial bærekraft tas på alvor. Rapporten viser også til samarbeid som en viktig strategi, både når det gjelder å løse komplekse plantema og fordele økonomiske byrder.

Høsten og vinteren 2023/24 jobbet fylkeskommunen sammen med de to kommunene og Asplan Viak om et oppfølgingsprosjekt om sosial bærekraft i bybåndet. I tillegg til intervjuer med administrasjonen i de to kommunene ble det arrangert et arbeidsverksted i januar 2024 med bred representasjon fra kommunene, regional og statlig planmyndighet, sivilsamfunn og næringsliv/utbyggerinteresser.

Prosjektet er oppsummert i et notat fra mai 2024. Notatet (PDF, 2 MB) konkluderer med at det er behov for en mer helhetlig tilnærming til sosial bærekraft i bybåndet, på tvers av sektorer og tjenesteområder; f.eks innen boligmangfold, gode nabolag og kortreist hverdagsliv.

Det vises også til at en del av utfordringen ligger i at kommunen har ulike roller når det gjelder sosial bærekraft, og må finne gode måter å koordinere seg selv på, i møte med innovative boligutbyggere, frivilligheten og andre aktører innen byutvikling.   

Notatet gir følgende fem råd til videre arbeid med sosial bærekraft i bybåndet:

  1. Få på plass et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag – kommunene (og fylkeskommunen) kan samarbeide om et felles kunnskapsgrunnlag som kan legges til grunn for videre samarbeid om bybåndet; statistikk, analyser, kart mm.
  2. Kommunene bør bli enige om en felles målsetting – kommunene kan bli enige om felles mål og strategier for arbeidet med sosial bærekraft i bybåndet, f.eks felles satsningsområder i kommuneplanen eller felles strategi som behandles politisk i begge kommuner
  3. Etablere et nøytralt fysisk sted som utgangspunkt for samarbeid om innovasjon – «å jobbe sammen» om utvikling av et fysisk sted som et nabolagshus, park eller lignende  skaper engasjement og eierskap.
  4. Få på plass et forpliktende samarbeid  - gjelder samarbeid mellom ulike aktører innen planlegging, både internt i kommunen, mellom kommunene og på tvers av sektorer. Mulige arenaer kan være jevnlige seminarer eller andre møteplasser
  5. Vær innovativ og prøv ulike tilnærminger – å tørre å teste ut nye ting og arbeidsmetoder i dialog med et bredt utvalg ulike aktører; f.eks. bruke midlertidighet og dugnad som metoder for områdemodning og uttesting, samarbeid med akademia og ulike læringsmiljøer og innovative medvirkningsmetoder

 

Les rapporten fra 2024. (PDF, 2 MB)