Handlingsprogram for samferdsel 2024‒2031
6 Fylkeskommunale investeringer på fylkesveg 2024-2031
Investeringer knyttet til fylkesvegnettet har en forventet årlig budsjettramme på om lag 485-665 mill. kroner.
6.1 Overordnet portefølje på fylkesveg
Fylkeskommunale investeringer på fylkesvegnettet i perioden 2024-2031 er vist i tabell 2 på neste side. Grovt kan en skille mellom investeringer i navngitte prosjekt og investeringer til programområdene mindre utbedringer, gang og sykkel, skred, miljø, kollektiv og tunneloppgradering.
Tabell 2 Oversikt over navngitte prosjekter på fylkesvegnettet i handlingsprogramperioden 2024-2031, restbehov tall i millioner 2024 kroner.
For å sikre samsvar mellom handlingsprogrammet og fylkeskommunens årsbudsjett og økonomiplan er tallene i Handlingsprogram for samferdsel 2024-2031 oppjustert til 2024-kroner.
Tabell 3 Oversikt over investeringer knyttet til ufordelte programområdetiltak, angitt i millioner 2024-kroner.
Prosjektene er vurdert og valgt ut på bakgrunn av målsetninger og prinsipper i samferdselsstrategien, i tillegg til innspill fra kommunene i Rogaland. I tillegg har det vært nødvendig å velge prosjekter som det er realistisk å gjennomføre i perioden med tanke på planavklaring. Prosjektene som er valgt gir en tydelig satsing på fornying og utbedring av eksisterende veg, noe som er viktig for satsingen på økonomisk bærekraft. Flere av prosjektene er også viktige av hensyn til miljø og klimatilpasning. Videre vil det bygges flere viktige GS-anlegg, som både støtter opp under målsetninger knyttet til attraktive tettsteder og trafikksikkerhet.
I tråd med finansieringsstrategien er det ikke lagt inn prosjekter i kommuner hvor det er bompengepakker eller potensial for bompengepakker. Dette innebærer at ikke er lagt inn nye prosjekt i kommunene Time og Klepp, som i 2019 valgte å ikke inngå avtale om bompengefinansiering. Unntatt fra dette er prosjekter som hadde investeringsmidler i 2022 og som ble eller skulle vært utlyst i 2022 – det vil si GS-veg Orre – Hå, to kryss i Time og Frøyland bru. I tillegg blir GS-prosjektet Fv. 519 Judaberg - Nådå realisert gjennom et spleiselag med Stavanger kommune. Prosjekter og innsats knyttet til programområdet Mindre utbedringer/Fornying er ikke omfattet av finansieringsstrategien og kan dermed brukes i hele Rogaland.
Tabellen under viser den årlige fordelingen innenfor hvert innsatsområde, når en slår sammen både de navngitte prosjektene og programområdeinvesteringene.
Tabell 4 Årlig fordeling innenfor hvert innsatsområde, tallene er avrundet (millioner 2024-kr)
Figur 3 illustrerer fordeling av investeringsmidler per innsatsområde i form av et kakediagram.
Ser en på hele handlingsprogramperioden er om lag 45 % av investeringsmidlene konkretisert til navngitte prosjekter, med de resterende 55 % er knyttet til programområdetiltakene. Fordelingen mellom de navngitte prosjektene, innsatsen til tunneloppgraderinger og øvrige programområder er vist i figuren nedenfor.
Figur 4 Fordeling av investeringsmidler mellom navngitte prosjekter, programområtiltak og tunneloppgradering. Det nederste viser navngitte prosjekt, det midterste feltet viser programområder, og det øverste feltet viser mindre utbedringer og tunneloppgradering. (Figuren er ikke oppdatert etter vedtaket og det henvises til årsbudsjett og økonomiplan for gjeldende tall).På grunn av det høye innsatsen på navngitte prosjekt den første perioden, vil programområdene ha mer midler den siste perioden. Dette er fører til at den gjennomsnittlige, årlige innsatsen for programområdene blir opprettholdt. Noen av midlene til programområdene den siste perioden vil også bli omfordelt til navngitte prosjekt ved neste rullering.
6.2 Nærmere omtale av prioriterte prosjekter i Handlingsprogram 2024-2031
Følgende angir status høsten 2023. Det henvises til fylkesdirektørens års- og tertialrapporter for oppdatert beskrivelse av status på de ulike prosjektene
6.2.1 Vegprosjekt
Følgende vegprosjekt er prioritert:
Fv. 44 Vassvik–Hellvik bru i Eigersund kommune
Prosjektet omfatter 3 200 meter på fv. 44 mellom Vassvik og Hellvik bru i Eigersund kommune. Målet er å bedre fremkommelighet og sikkerhet for alle trafikanter på strekningen ved å utbedre fylkesvegen samtidig som det etableres gjennomgående gang- og sykkelveg.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 259,5 millioner kroner
Status: Reguleringsplan vedtatt. Forventet byggestart i 2025.
Fv. 44 Prestbru–Bjånesbakken i Sokndal kommune
Dagens vei er smal, svingete og uoversiktlig med mye tungtransport. Gjennom prosjektet blir totalt 1 500 meter med hovedsakelig ny vei fordelt på to delstrekninger. På første delstrekning vil dagens fylkesveg bli liggende og brukt som gang- og sykkelveg.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 106,5 millioner kroner
Status: Prosjektet hadde byggestart våren 2023.
Fv. 4678 Hundsnes–Kleppakrossen i Hjelmeland kommune
Prosjektet skal gi bedre trafikksikkerhet for myke trafikanter og samtidig bedre framkommeligheten for næringstransport til og fra næringsområdene på Hundsnes og Viganeset. Det planlegges vegutbedringstiltak samt ensidig gang- og sykkelveg, inkl. nødvendige tilpasninger mot sideterreng og avbøtende tiltak på en strekning som er 1 800 meter.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 86 millioner kroner
Status: Reguleringsfase. Det er satt av investeringsmidler i perioden 2026-2028.
Fv. 46 Vikedal sentrum–Solbakken i Vindafjord kommune
Eksisterende bru over Vikedalselva har ikke tilstrekkelig bredde og mangler tosidig fortau. Prosjektet på 240 meter er viktig på grunn av ustabile masser både på oppsiden og nedsiden av fylkesvegen, og stort potensial for utglidning. Ventede klimaendringer gir strekningen økt sårbarhet og det er ingen omkjøringsmuligheter.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 81,7 millioner kroner
Status: Reguleringsfase. Prosjektet inngår i en større reguleringsplan for strekningen Sandeid-Vikedal, hvor det er forventet vedtak våren 2023. Det er satt av investeringsmidler i perioden 2027-2030.
Fv. 46 Solbakken– Kvednavika i Vindafjord kommune
Prosjektet vil oppgradere fylkesvegen 570 meter, fra Kvednavika inn mot Vikedalsbrua med bedre vegstandard og fortau. Det er usikkerhet knyttet til grunnforhold og rasfare på strekningen, og området regnes som sårbart i møte med forventede klimaendringer.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 30,9 millioner kroner
Status: Reguleringsfase. Prosjektet inngår i en større reguleringsplan for strekningen Sandeid-Vikedal, hvor det er forventet vedtak våren 2023. Det er satt av investeringsmidler i perioden 2027-2030.
6.2.2 Gange og sykkel
Følgende gang- og sykkelprosjekt er prioritert:
Fv. 4286 Ytstebrødveien, Leidland–Skadberg i Eigersund kommune
Det bygges 3 000 meter ny gang- og sykkelveg på nordre Eigerøy på strekningen Leidland – Skadberg. I tillegg skal dagens veg justeres og utvides slik at en får gul midtlinje.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 118,9 millioner kroner.
Status: Utlysningen er godkjent av Fylkestinget (FT-sak 16/2022) og prosjektet blir lyst ut i november 2022. Forventet sluttført i 2026.
Fv. 507 GS-veg Hå grense–Orre i Klepp kommune
Prosjektet omfatter ny gang- og sykkelveg fra Hå grense til Orre gamle kirke, en strekning på 4 500 meter. Klepp kommune skal samtidig legge ny VA og Klepp Energi skal legge ny høyspentkabel.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 110,6 millioner kroner.
Status: Prosjektet lyses ut for bygging sent 2023 og er forventet sluttført i 2026.
Fv. 4658 Torgerkrossen–Nordmarka
Prosjektet skal sikre et helhetlig gang- og sykkeltilbud langs fv. 4658 mellom Torgerkrossen og Nordmarka, samt vurdere nødvendige utbedringstiltak på strekningen. Prosjektet tar for seg 1 700 meter av en total lengde på om lag 2 400 meter, da private utbyggere tar resterende.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 64,5 millioner kroner.
Status: Forprosjekt utarbeidet. I henhold til fylkestingets vedtak er det satt av investeringsmidler i perioden 2025-2028.
Fv. 514 Sandeid–Lærdal i Vindafjord kommune
Prosjektet innebærer 1760 meter gang- og sykkelveg fra Sandeid kirke til Sandeid fengsel.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 25,6 millioner kroner
Status: Prosjektet hadde byggestart i 2023. Sluttføres i 2024.
Fv. 520 Saudasjøen–Sauda, Sauda kommune
Gjennom prosjektet skal fylkeskommunen bygge 750 meter GS-veg langs fv. 520 fra Treaskjæret inn mot Sauda sentrum.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 26,1 millioner kroner
Status: Prosjektet hadde byggestart i 2023. Sluttføres i 2025.
Fv. 4786/4788 Hinderåvåg
Prosjektet vil etablere fortau i området rundt Nedstrand skole, butikk, aldersboliger, boligområder og kirke. Det er smale veger i området, uten fortau for gående og prosjektet vil ha stor effekt på trafikksikkerheten for myke trafikanter.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 20,1 millioner kroner
Status: Prosjektet har byggestart i 2024.
Fv. 519 gang- og sykkelveg Judaberg–Nådå
Prosjektet skal bygge 1 500 meter ny gang- og sykkelveg samt noen mindre utbedringer av eksisterende veg. Prosjektet vil muliggjøre planlagt boligutvikling på Golhaug.
Det forutsettes at prosjektet blir delvis finansiert med restmidler fra Finnfast samt bidrag fra Stavanger kommune.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 12,2 millioner kroner. Totalsum for prosjektet er 53 millioner kroner, der ekstern finansiering utgjør 38 millioner kroner.
Status: Strekningen er regulert. Byggestart våren 2024, sluttføres i 2025.
Fv. 714 fortau Solbrekk–Brekkebakken
Strekningen har ikke et tilstrekkelig tilbud for myke trafikanter, og er skoleveg.
Prosjektet skal bygge ca. 270 meter fortau på en strekning som er skoleveg og ikke har et tilstrekkelig tilbud for myke trafikanter. Tiltaket står i Sauda kommunes trafikksikkerhetsplan, og i tillegg skal det oppgraderes kommunal VA i trasé.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 19,6 millioner kroner.
Status: Prosjekteringsfase. Prosjektet vil bli gjennomført og ferdigstilt i 2024.
Fv. 520 Neselv bru–Saunes, gang- og sykkelveg
Strekningen på 280 meter en mye brukt skoleveg som ikke har et tilstrekkelig tilbud til myke trafikanter. Fylkeskommunen skal gjennom prosjektet bygge gang- og sykkelveg fra Neselv bru til Nestunnelen og sikre et mer trafikksikkert tilbud gjennom Nestunnelen. I samarbeid med Sauda kommune skal det bygges et nytt kryss mot Amdalsvegen, slik at det blir tilstrekkelig stoppsikt til tunnel og bedret vertikal geometri mot fylkesvegen.
Sammen med prosjektet Fv. 520 Saudasjøen – Sauda, vil prosjektet gi et sammenhengende GS-tilbud mellom Saudasjøen og Sauda.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 9,3 millioner kroner.
Status: Prosjektet hadde byggestart i 2023.
6.2.3 Mindre utbedringer og fornying
Følgende navngitte tiltak knyttet til mindre utbedringer og fornying er prioritert.
Fv. 4690 Hetletveit bru, Stavanger kommune
Hetletveit bru på Fv. 4690 på Ombo i Stavanger kommune har en tidsbegrenset godkjenning som går ut i oktober 2025. For å imøtekomme framtidige krav og flomsituasjoner må det bygges en ny bru.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 8,5 millioner kroner.
Status: Forventet byggestart er tidlig 2024, med byggetid på ca. to år.
Fv. 505 Frøyland bru, tiltak sidevegnettet
Det er nødvendig å utbedre vegstandarden på broen i kommunegrensen mellom Klepp og Time på Orstad/ Frøyland, for å bedre fremkommelighet og øke trafikksikkerhet for sykkel og gange. Dagens bru karakteriseres som en enfelts-vei og flaskehals for fv. 505.
Dagens bru er om lag 4,5 meter bred og karakteriseres som en enfelts-vei. Frøyland bru er en flaskehals for fv. 505. Veien har en viktig funksjon, blant annet som alternativ vei for fv. 44. Prosjektet inkluderer nødvendige tiltak på sidevegnettet.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 66,8 millioner kroner.
Status: Prosjekteringsfase. Gjennomføres i perioden 2024-2026.
Fv. 4328 Hølland bru i Hå kommune
Dagens bru har et akutt behov for oppgradering. Den har ikke tilstrekkelig bæreevne for tunge kjøretøy som bruker vegen til og fra lokale gårdsbruk og gartneri. Det er registret synlig skader og gjennomført midlertidig tiltak for å holde vingene på plass. Bruen har ikke tilfredsstillende rekkverk.
Bruens kulturelle og miljømessige verdi vil ivaretas i oppgraderingen.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031:25,9 millioner kroner.
Status: Reguleringsplan vedtatt i 2023. Forventet byggestart er våren 2024.
Fv. 4668 Ullestad bru i Hjelmeland kommune
Ullestad bru har begrenset bæreevne og er i dag det svakeste leddet på vegnettet i området. Per nå leier fylkeskommunen en midlertidig bru som er satt oppå den opprinnelige. Prosjektet vil inkludere ny bru, samt nødvendig tilpassinger av tilhørende veganlegg og sidearealer.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 7,2 millioner kroner.
Status: Byggestart var sommeren 2023. Ny bru planlagt åpnet 2023, men arbeid vil pågå fram mot sommer 2024.
6.2.4 Skred
Følgende navngitte skredtiltak er prioritert:
Fv. 450 Bergsura i Gjesdal kommune
Prosjektet omfatter rassikring av Bergsura langs fv. 450 i Gjesdal kommune. Strekningen er ca. 1,6 kilometer lang, og går fra Berge i sørvest til Lomeland i nordøst.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 129,3 millioner kroner
Status: Planlagt byggestart er i 2024. Antatt fullført prosjekt i 2027.
6.2.5 Trafikksikkerhet
Følgende navngitte trafikksikkerhetstiltak er prioritert:
Utbedring to kryss i Time kommune.
Prosjektet omfatter rundkjøring i kryss Kvernalandsveien/Ålgårdsveien og venstresvingfelt Ålgårdsveien til Lye.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 12,2 millioner kroner.
Status:. I henhold til vedtaket i Fylkestinget forskyves to av de tre kryssene fra 2023 til 2027. Oppgradering av 1900-krysset gjennomføres som planagt i 2023.
6.2.6 Miljø
Følgende navngitte miljøtiltak er prioritert:
Fv. 46 Miljøgate Sandeid
Prosjektet tilrettelegger for myke trafikanter gjennom Sandeid sentrum. Gjennom prosjektet skal det etableres miljøgate med tosidig fortau, avkjørsler saneres og utflytende kryss strammes opp. Dette vil gi et mer forutsigbart og mer trafikksikkert tilbud for myke trafikanter gjennom et sentrum med stor andel tungtrafikk.
Totalsum i Handlingsprogram 2024-2031: 46,5 millioner kroner.
Status: Prosjekteringsfase. Prosjektet gjennomføres i 2024 og 2025.
6.3 Tunneloppgradering
I handlingsprogrammet 2024-2031 er det lagt inn totalt 831 millioner 2024-kroner til tunneloppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften. Dette gjør tunneloppgraderingsprosjektet til fylkeskommunens desidert største investeringsprosjekt på samferdsel, dersom en ser bort fra Bussveien som er eksternt finansiert. Dette understrekes ved at flere enkelt-tuneller innenfor tunneloppgraderingsprosjektet, har et kostnadsestimat som overgår de største ordinære investeringsprosjektene på fylkesvegnettet.
6.3.1 Bakgrunn for tunneloppgradering på fylkesvegnettet
Bakgrunnen for tunnelsikkerhetsforskriften skriver seg tilbake til 1990-tallet. Etter flere alvorlige tunnelbranner i Østerrike, Sveits, Italia og Frankrike i perioden 1996 – 2001, vedtok EU-parlamentet i april 2004 direktivet om minstekrav til tunnelsikkerhet for tunneler på over 500m i det Trans-Europeiske transportsystemet (DIRECTIVE 2004/54/EC1). I Norge ble risikoen knyttet til tunneler – og da særlig lange ett løps tunneler – for alvor understreket gjennom fem store, alvorlige tunnelbranner i perioden 2011 – 2015. Brannene i Oslofjordtunnelen (2011 mars og juni), Gudvangatunnelen (2013 og 2015) og Skatestraumtunnelen (2015), viste at det var behov for bedre sikkerhetsstyring og beredskap knyttet til norske vegtunneler. Det ble i 2014 besluttet at kravene i EU-direktivet i Norge også skulle gjelde tunneler på riksvegnettet og enkelte tunneler på fylkesvegnettet og kommunalt vegnett i Oslo. «Forskrift om minimum sikkerhetskrav til visse tunneler på fylkesvegnettet og kommunalt vegnett i Oslo» (FOR-2014-12-10-1566) ble iverksatt i 2015 og kravene fra EU-direktivet ble også gjort gjeldene for fylkeskommunale tunneler som er lengre enn 500 meter og har en ÅDT på mer enn 300.
Da forskriften ble vedtatt ble det satt frist om at tunnelene skulle utbedres etter kravene innen 01.01.2020. Dette ble så forlenget til 01.01.2025. Flere fylkeskommuner har etter dette meldt ifra om at det er svært utfordrende å komme i mål også innen 2025. Hovedårsaken er at oppgraderingsprosjektene er mer omfattende og dyrere enn det Statens vegvesen la til grunn, uten at dette er tilstrekkelig kompensert. Etter forslag fra Vegdirektoratet er det forventet at fylkeskommuner med stor tunnelmasse eller tunneler som har høy kompleksitet kan få forlenget fristen for oppgradering til 01.01.2031. I tillegg til de direkte kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, er det også andre nødvendige tiltak som må gjennom føres i tunnelene. Enten som følge av andre statlige krav, for eksempel forurensingsforskriften, eller tiltak som det ut ifra faglige og økonomiske perspektiv er påkrevde, nødvendige eller hensiktsmessige å få gjennomført når det allerede gjennomføres arbeid i tunnelene. Dette er blant annet beskrevet i sak SU-73/2021 hvor Samferdselsutvalget ble gitt en orientering om tunneloppgraderingsprosjektet. Der beskrives blant annet en kostnadsøkning på mellom om lag 50 og 70 prosent dersom en gjennomfører tiltak to ganger istedenfor en. I tillegg vil to stengeperioder vil også gi ekstra samfunnsbelastning som ikke bør undervurderes.
6.3.2 Behov knyttet til tunneloppgradering i Rogaland
Rogaland fylkeskommune har totalt 23 tunneler som er omfattet av tunnelsikkerhetsforskriften. Tabellen under viser estimerte totalkostnader per tunnel. Første kostnadskolonne viser kostnader dersom en kun gjennomfører de direkte kravene i tunnelsikkerhetsforskriften (A). Andre kostnadskolonne viser et påslag på 50 prosent, som utgjør et grovt anslag på tilleggskostnadene ved å samtidig gjennomføre andre krav og tiltak som er sterkt faglig anbefalt (B). Tredje kostnadskolonne viser summen av disse, det vil si estimerte kostnader ved å gjennomføre de enkelte tunneloppgraderingene i en engang (A+B). Frafjordtunnelen er ikke tatt med i oversikten ettersom den blir ferdig oppgradert i løpet av 2022.
Tabell 5 Antatte kostnader ved ulike ambisjonsnivå for tunneloppgradering
Det er knyttet stor usikkerhet til kostnadstallene.
Tabellen viser at de antatte kostnadene ved å kun gjennomføre de direkte kravene knyttet til tunnelsikkerhetsforskriften (A) utgjør drøyt 1,3 milliarder kroner, mens tillegget ved å også gjennomføre andre anbefalte tiltak (B) er på om lag 670 millioner kroner. Dette gir et samlet totalt gjenværende kostnadsbehov på nærmere 2 milliarder kroner. Det understrekes at kostnadene som er lagt fram i tabellen er svært usikre. En vet blant annet lite om fjellkvaliteten og lignende før en har kommet et godt stykke i arbeidet med å prosjektere.
6.3.3 Rammer til tunneloppgradering
Rogaland fylkeskommunes har totalt satt av 1120 millioner 2024-kroner til arbeidet med oppgradering av tunnelene som omfattes av tunnelsikkerhetsforskriften. I Økonomiplan 2021-2024 ble det avsatt 470 millioner kroner i fireårsperioden og 145 millioner etter 2024, totalt 615 millioner kroner. Omregnet til 2024-kroner blir dette 725 millioner. I tillegg var det i foreløpige investeringsrammer 2023-2026 avsatt 340 millioner 2024-kroner som en ekstrabevilgning til tunneloppgradering.
Det er i 2021, 2022 og 2023 brukt 289 millioner 2024-kroner til tunneloppgradering. I hovedsak gjelder dette oppgradering av Frafjordtunnelen. Dermed gjenstår det 831 millioner kroner fra rammen til bruk i Handlingsprogramperioden 2024-2031. Dette er vist i tabellen under.
Tabell 6 Oversikt over ramme og forbruk til oppgradering av tunneler som faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften
Sett opp mot behovet som er synliggjort i tabell 4 viser dette at det tunneloppgraderingsprosjektet er betydelig underfinansiert.
6.3.4 Statlig kompensasjon
Som nevnt over er tunneloppgradering i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften et statlig krav. Fylkeskommunens utgifter kompenseres fra staten gjennom økte rammetilskudd. Dette er ikke å anse som bundne midler, men frie midler som overføres på bakgrunn av kostnadene. Staten har i Nasjonal Transportplan 2022-2033 erkjent at kostnadene knyttet til tunneloppgradering har vært undervurdert og at de derfor legger opp til å øke rammetilskuddene:
«Regjeringen legger i planperioden opp til å styrke den delen av rammetilskuddet til fylkeskommunene som blir fordelt etter særskilt fordeling, for å kompensere for merkostnader knyttet til tunnelsikkerhetsforskriften. Ved ikrafttredelsen av tunnelssikkerhetsforskriften for fylkesvei i 2015 ble det innført en kompensasjonsordning over rammetilskuddet til fylkeskommunene med særskilt fordeling. Nye beregninger utført av Statens vegvesen i 2019 viste at kostnadene var undervurdert. Regjeringen legger opp til at fylkeskommunene skal bli kompensert for merkostnadene i løpet av planperioden, slik at tunnelene på fylkesveinettet blir utbedret i henhold til forskriften» (NTP 2022-2033, s.169)
I forslag til Statsbudsjett for 2024 er det lagt opp til å overføre 41 millioner til Rogaland fylkeskommune for å kompensere for kostnader til arbeidet med tunneloppgradering, og fylkeskommunen legger til grunn at dette nivået opprettholdes.
Det er imidlertid viktig å presisere at det kun er de direkte kravene i tunnelsikkerhetsforskriften som staten har tatt sikte på å kompensere. Det vil si de kostnadene som går fram av den første kostnadskollonnen (A) i tabell 4. Tiltak i kolonne B må uansett dekkes av fylkeskommunenes egne midler.
6.3.5 Prioriteringer
Med en gjenværende ramme på 831 mill. 2024-kroner er det ikke mulig å oppgradere alle fylkesvegtunnelene som faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften i handlingsprogramperioden. For å unngå ekstrakostnader og samfunnsbelastningen ved å måtte stenge tunnelene to ganger vil Rogaland fylkeskommune gjennomføre de direkte kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og andre påkrevde og/eller sterkt faglig anbefalte tiltak samtidig. Dette innebærer at noen få tunneler blir oppgradert de neste årene. Ut ifra faglige vurderinger knyttet til blant annet risikonivå og mulighet for omkjøring er følgende tunneler prioritert i perioden:
- Fv. 520 Honganvik og Varstad tunnelene
- Fv. 520 er eneste veg inn til Sauda i vinterhalvåret når veien over Breiborg til Røldal er stengt. Saudafjorden er også relativt ofte islagt.
- Fv. 519 Finnøytunnelen
- Finnøytunnelen er en undersjøisk tunnel med bratt stigning. Dette gjør tunnelen særlig risikoutsatt. I tillegg er den eneste veiforbindelse til Finnøy og Talgje.
Disse prosjektene utgjør totalt 819 millioner 2024-kroner i Handlingsprogramperioden. I tillegg er det lagt inn 12 millioner diverse tunneloppgraderingsarbeid. Dette vil gå til å arbeide frem grunnlag til øvrige tunneler.
Dette betyr at totalt 19 av fylkeskommunens 23 tunneler som faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften, ikke vil bli oppgradert i handlingsprogramperioden. Dette er illustrert i figuren under. Tunnelene som er prioritert i handlingsprogrammet er vist med blå prikk, mens tunnelene som ikke blir gjennomført er markert med rødt. Den fullførte Frafjordtunnelen er markert med grønn prikk.
Det er uheldig at bare et fåtall tunneler blir oppgradert innenfor handlingsprogramperioden, men Rogaland fylkeskommune må også ivareta andre behov på fylkesvegnettet. Konsekvensen ved å ikke gjennomføre oppgraderingen innen fristen vil kunne være at fylkeskommunen mister sikkerhetsgodkjenningen, og dermed også brukstillatelsen, til tunnelene som ikke oppfyller kravene i forskriften. Dette er de tunnelene som ligger under den tykke streken i tabell 4. Disse vil blir prioritert etter følgende kriterier ved kommende rulleringer:
- Undersjøiske tunneler
- Tunneler uten reel omkjøring (ofte i perifere områder)
- Tunneler med lang omkjøring (ofte i perifere områder)
- Tunneler med god omkjøring (ofte i bynære områder)
6.4 Programområder
I tillegg til større vegprosjekt fordeles de fylkeskommunale investeringsmidlene på samlepotter innenfor programområder. Noe av disse vil konkretiseres i form av større prosjekt ved rullering av handlingsprogrammet, men det er også viktig at det er midler tilgjengelig til mindre tiltak som vanskelig lar seg spesifisere flere år fram i tid. Fornyingstiltak kan gjennomføres i hele fylket, ellers skal det også innenfor programområdepottene prioriteres tiltak i områder uten potensial for bompengefinansiering.
6.4.1 Fornying/mindre utbedringer
Det er satt av totalt 465,4 millioner kroner til tiltak i programområdet fornying/mindre utbedringer.
Formålet er å heve standarden på strekninger og ta igjen vedlikeholdsetterslepet der dette ikke dekkes av ordinært drift og vedlikehold. Behov for fornyingstiltak kan utløses av nye krav eller ønske om forandring der det avdekkes nye eller endrede behov. Tiltak innen fornying og mindre utbedringer innehar også gode og viktige elementer av trafikksikkerhet.
Rogaland fylkeskommunes kartlegging av tilstanden på bruer, kaier og tunneler viser at det er store utbedringsbehov. Flere prosjekter vil bli definert og prioritert inn mot kommende rulleringer av handlingsprogrammet.
Kai
Rogaland fylkeskommune eier 43 ferje- og hurtigbåtkaier av varierende størrelse, alder og tilstand. Det er et betydelig vedlikeholdsetterslep på kaiene, og dersom det ikke gjennomføres tiltak vil det føre til økte drift og vedlikeholdskostnader. Opprustning av fylkeskommunens kaier vil derfor bli prioritert i perioden.
Bru
Opprustning av fylkeskommunens bruer vil bli prioritert i perioden. Hovedandelen av brukonstruksjonene som Rogaland fylkeskommune har drifts- og vedlikeholdsansvar for er enkle bruelementer som oppfattes som en del av vegen, men fylkeskommunen har også større brukonstruksjoner som blant annet Stavanger bybru, Strømsbrua og Lysefjordbrua.
Mange av de større brukonstruksjonene er over 30 år, de er bygget i en tid der tekniske krav og normaler var lavere enn i dag. Med økt alder øker også behovet for vedlikehold. Det er et relativt stort omfang av mindre tiltak som ikke kan utsettes.
Dersom en ikke gjennomfører tiltak for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet medfører økte drifts- og vedlikeholdskostnader. Opprustning av fylkeskommunens bruer vil bli prioritert i perioden.
Tunnel
I tillegg til tunneler som faller inn under tunneloppgraderingsprosjektet, har Rogaland fylkeskommune 50 tunneler som er under 500 meter. Flere av disse tunnelene vil også ha behov for tiltak i løpet av handlingsprogramperioden. Tiltakene innebærer diverse sikring/bolting/elektro og tiltak etter 5-årige tunnelinspeksjoner på disse 50 tunnelene.
6.4.2 Gange og sykkel
Det er satt av totalt 307,9 millioner kroner til uspesifiserte prosjekter innenfor programområdet sykkel og gange. Dette inkluderer 2,4 millioner årlig fra 2024 til et pilotprosjekt om tilrettelagte gang- og sykkelløsninger i distriktene.
Mindre gang- og sykkeltiltak
Sykkel og gange er et viktig innsatsområde for fylkeskommune. Som det går fram av tabellene overfor, vil det bli gjennomført flere større prosjekter som skal bedre forholdene for de som sykler og går. I tillegg til disse større utbyggingsprosjektene settes det av noe midler til mindre prosjekter innenfor programområdet sykkel og gange. Intensjonen er at disse pengene skal brukes til små tiltak som er enkle å gjennomføre, og som blir konkretisert i løpet av handlingsprogramperioden. Dette kan for eksempel være tiltak som blir identifisert gjennom gang- og sykkelveginspeksjoner.
Stedsutvikling
Arbeid med stedsutvikling være tett knyttet opp til sykkel og gange. Der fylkesvegen berører tettsteds- eller bysentrum, vil mindre tiltak som bidra til å øke attraktiviteten for aktive trafikanter kunne (med-)finansieres gjennom denne potten. Det understrekes at dette ikke dreier seg om omfattende miljø-gateprosjekter, men mindre tiltak på fylkesvegnettet hvis behov blir synliggjort gjennom arbeid med tettstedsutvikling.
Pilotprosjekt - sykkel og gange i distriktene
Det er kostbart å bygge infrastruktur for gående og syklende. Samtidig viser innspillene som er gitt fra kommunene i arbeidet med dette handlingsprogrammet at det er et enormt behov for å tilrettelegge bedre for denne trafikantgruppen. Innenfor fylkeskommunens budsjett er det bare mulig å realisere et fåtall av de prosjektene som er ønsket. I handlingsprogrammet er det lagt inn 2 millioner kroner årlig fra 2024 til et pilotprosjekt for enklere fylkeskommunale gang- og sykkelveger i distriktene. Et slikt prosjekt vil måtte kreve grundige vurderinger knyttet til standard og dimensjonering. En del av dette vil være prinsipielle avklaringer knyttet blant annet fravik fra vegnormalene. Det må også gjøres en vurdering av om en slik tankegang gir en uønsket presedens, som medfører gjennomgående enklere løsninger langs hele fylkesvegnettet, også de stedene som bør ha “fullgod standard”. En del av prosjektet vil også være å se på muligheter knyttet til ulike former for tredjepartsfinansiering av fylkeskommunale gang- og sykkelanlegg.
Det har blitt lagt inn investeringsmidler for en slik pilot fra 2024. Forut for dette må en egnet pilot identifiseres gjennom et forberedende arbeid. Formålet med prosjektet vil være å kartlegge hvorvidt det finnes muligheter for å få gunstige, trafikksikre løsninger på steder hvor det av økonomiske hensyn ikke vil være aktuelt å bygge med normert standard. Dersom det konkluderes med at det finnes et slikt mulighetsrom, vil neste fase innebære å konkretisere et spesifikt pilotprosjekt. Dette prosjektet bør så evalueres. Det vil være naturlig å ha kontakt med andre fylkeskommuner, gjennom et slikt arbeid. Både for å sikre en relativt enhetlig standard på tvers av fylkesgrensene, men også for å innhente erfaringer om hvordan denne problemstillingen løses ellers i landet.
6.4.3 6.4.3 Trafikksikkerhet, inkludert aksjon skoleveg
Det er i programområde trafikksikkerhet satt av totalt 483 millioner kroner til uspesifiserte trafikksikkerhetstiltak. Dette inkluderer 21,3 millioner kroner årlig til aksjon skoleveg, som administreres av FTU.
Typiske trafikksikkerhetstiltak kan være mindre tiltak som kommer som følge av trafikksikkerhets-revisjoner, innspill fra entreprenører eller som følge av egne befaringer.
Det blir løpende utført gode tiltak som etableringer av intensivbelysning av gangfelt, videreføring av øvrig vegbelysning og strakstiltak etter TS-inspeksjoner.
Aksjon skoleveg er en egen budsjettpost hvor Rogaland fylkeskommune. Dette er en midler som er stilt til rådighet for en søknadsordning som administreres av FTU. Alle kommunene i Rogaland har der mulighet til å søke om midler til å finansiere trafikksikkerhetstiltak på kommunalt og fylkeskommunalt vegnett. Midlene som er knyttet til aksjon skoleveg er ikke omfattet av finansieringsstrategien.
6.4.4 Kollektiv
Det er satt av totalt 100,8 millioner kroner til uspesifiserte kollektivtiltak. Disse skal brukes til mindre tiltak som sikrer fremkommeligheten for kollektivtrafikken samt utbedre holdeplasser og kollektivterminaler.
I Rogaland er det et stort antall holdeplasser som ikke tilfredsstiller dagens krav til universell utforming og trafikksikkerhet. Mange holdeplasser utbedres i forbindelse med nyanlegg, men det er fortsatt et stort behov for midler til utbedring av eksisterende holdeplasser.
6.4.5 Miljø
Det er satt av totalt 108 millioner kroner til uspesifiserte miljøtiltak. Dette vil blant annet gå til å gjennomføre lovpålagte forskriftskrav innenfor miljøområdet. Eksempelvis oppfølging av vannforskriften og støytiltak etter forurensningsforskriften.
Støytiltak etter forurensningsforskriften innebærer å gjennomføre støytiltak i særskilt støyutsatt bebyggelse langs eksisterende vegnett og er dermed noe annet enn støytiltak som gjennomføres i forbindelse med et investeringsprosjekter.
6.4.6 Skred
Rogaland fylkeskommune utarbeidet en rapport i 2021 som inneholdt en vurdering av skredsikringsbehovet langs fylkesvegene i Rogaland.
Det er de siste 20 årene registrert over 3000 skredhendelser på fylkesveg i Rogaland, i snitt nesten 3 hendelser i uken. I dag er det registrert rundt 80 skredpunkt på fylkesveg i Rogaland, tilsvarende 24 kilometer skredutsatt veg. De fleste skredpunkt er på fylkesvegene i indre strøk, i driftskontraktene Høgsfjord, Dalane og Indre Ryfylke. Skredfaren gjelder i størst grad steinsprang og steinskred. Det er forventet at klimaendringene vil føre til økt skredaktivitet i fremtiden. Økningen gjelder alle typer skred, men spesielt vannutløste skred (jordskred, flomskred og sørpeskred). I tillegg til skred fra naturlig terreng er det mange hendelser relatert til vegskjæring.
Behovet for skredsikring er høyt i Rogaland. Det er 45 skredpunkt med kritisk behov for utbedring. I tillegg er over 100 kilometer med høye bergskjæringer uten sikring.
I handlingsprogramperioden legges det opp til å sette av 488,5 millioner kroner til uspesifiserte skredsikringstiltak. I tillegg ligger prosjektet Bergsura inne som et spesifisert prosjekt.
Skredpunkt
For årene 2023-2026 er det planlagt å utbedre seks skredsikringsprosjekter og akutte tiltak. Tabellen nedenfor viser oversikten over disse tiltakene. Kostnadene er foreløpige, og er på et usikkerhetsnivå på +/- 40 prosent.
Tabell 7 Skredsikringsprosjekt som er planlagt å utbedre i perioden 2024-2027.Tallene er 2023-kroner.
I tillegg til de seks tiltakene over, er det flere skredpunkt Rogaland fylkeskommune satser på å få utbedret. Nedenfor er en prioritert liste over skredsikringsprosjekter som ønskes utbedret i handlingsprogramperioden. I tillegg til disse prosjektene vil det være behov for å sette av 10 millioner årlig til akutte skredtiltak som forekommer. Dette vil bli gjennomført gjennom driftskontrakene, og summen vil variere år for år. Ubrukte midler kan brukes til planlagte tiltak. Kostnadene er foreløpige, og er på et usikkerhetsnivå på +/- 40 prosent.
Tabell 8 Prioritert liste over ønskede skredsikringsprosjekter. Tallene er 2023-kroner.
6.4.7 Planlegging
Det er avsatt 36,5 millioner årlig til planlegging av fylkesvegprosjekter, dette utgjør totalt 292 mill. kroner i handlingsprogramperioden. Programområdet dekker reguleringsplanlegging av konkrete, navngitte prosjekter.
Prosjektporteføljen i dette handlingsprogrammet er vesentlig mindre enn i Handlingsprogram for fylkesveg 2018-2021 (23). Dette er et bevisst grep, for å få bedre samsvar mellom hva som planlegges og hva som faktisk kommer til gjennomføring. Som tidligere nevnt innebærer dette at det vil være flere prosjekter som det har blitt jobbet med, men som i dette handlingsprogrammet ikke lenger har investeringsmidler. Fremover skal det som hovedregel kun skal jobbes med prosjekter som har finansiering i handlingsprogram/økonomiplan. Dette får den praktiske konsekvensen at pågående planlegging i ikke-prioriterte prosjekter avsluttes ved første naturlige avslutningstidspunkt. Tilsvarende vil det heller ikke startes opp ny planlegging av prosjekter uten finansiering i handlingsprogram/økonomiplan.
6.4.8 Egenandel ny bypakke Haugesund
Som beskrevet nærmere i kapittel 4.2.4 om nye bompengepakker på Haugalandet er det i Handlingsprogrammet lagt inn 15,5 millioner i 2024, 21,6 millioner i 2025 og 37,1 millioner årlig i 2026-2031 til å dekke egenandel i ny bypakke Haugesund.
6.4.9 Oppgradering av vegklasser
I tråd med vedtak i behandlingen av Handlingsprogram for samferdsel 2023-2030, er det satt av 9,3 mill kr i 2024, 2025 og 2026 til tiltak som gjør det mulig å oppskrive enkelte strekninger i veglistene, slik at det for eksempel blir mulig å bruke større kjøretøy, som modulvogntog/tømmertransport. Dette er tiltak som vil komme næringslivet til gode.
6.4.10 Vegtiltak knyttet til kraftkrevende industri
I behandlingen av Handlingsprogram for samferdsel 2023-2030 ble det også satt av 15,5 mill kr årlig i 2023 og 2024, til å starte planlegging/regulering/oppstart av vei- og g/s-prosjekt som er rekkefølgekrav for utvikling av nye næringsomårder for areal- og kraftkrevende industri i kommunene Bjerkreim, Time, Suldal og Vindafjord. I vedtaket står det at lokal medfinansiering, tredjepartsfinansiering osv i gjennomføring av prosjektene legges til grunn og at det kan inngås avtaler om dette.
I tråd med vedtaket disponerer samferdselsavdelingen disse midlene. Etter et møte med de omtalte kommunene i mars 2023 ble Time kommune tildelt 10 mill. kr. til arkeologiske registreringer i forbindelse med en eventuell ny omkjøringsveg på Kalberg og fylkeskommunen har satt av inntil 5 millioner kroner i 2023 for å bidra med prosjektet fv. 4296 i Bjerkreim.
Når det gjelder midlene som er satt av til dette 2024, vil fylkeskommunen gjøre en vurdering om hvordan disse skal fordeles i løpet av første kvartal 2024. Alle de fire nevnte kommunene, også Time og Bjerkreim som er tildelt midler i år, vil kunne bli vurdert.