1 Innledning
For å imøtekomme utfordringene innen samferdsel vedtok fylkestinget 14. desember 2021 “Samferdselsstrategi for Rogaland 2022-2033" (FT-sak 132/2021). Samferdselsstrategien er strategisk retningsgivende for fylkeskommunen sitt arbeid innenfor samferdsel.
Med utgangspunkt i samferdselsstrategien ble Handlingsprogram for samferdsel 2023-2030 utarbeidet og vedtatt i 2022 (FT-sak 141/2022). Samferdselsstrategien angir at Handlingsprogrammet skal være i tråd med økonomiske rammer. Dette i motsetning til tidligere handlingsprogram som var å anse som en behovsmelding fra sektorens side. Et økonomisk gjennomførbart handlingsprogram er et viktig grep for å gi økt forutsigbarhet både internt i fylkeskommunen og for kommuner, næringsliv andre berørte aktører. I 2022 ble alle kommunene i Rogaland invitert til å komme med skriftlige innspill og det ble arrangert politiske høringskonferanser før den politiske behandlingen. Et handlingsprogram i tråd med de økonomiske rammene, innebar at flere prosjekter som tidligere lå inne i Handlingsprogram for samferdsel 2018-2023 ble tatt ut. Dette ble synliggjort gjennom en egen “salderingsliste”.
Handlingsprogrammet er primært knyttet til investeringer, men gir også oversikt over aksjoner og tiltak som Rogaland fylkeskommune skal arbeide med for å nå samferdselsstrategiens målsetninger. Dette gjelder for eksempel kartlegginger, utredninger og strategiarbeid. Investeringene er først og fremt knyttet til fylkesvegnettet, men det er også gjort greie for investeringer i form av kapitalinnskudd til Kolumbus AS. Ordinær drift og vedlikehold av fylkesvegnettet og drift kollektiv er i liten grad behandlet her, selv om det utgjør en stor del av fylkeskommunens samlede samferdselsbudsjett.
Det er lagt opp til en full rullering av fylkeskommunens handlingsprogram for samferdsel hvert fjerde år. For å sikre samsvar mellom handlingsprogram og fylkeskommunens årsbudsjett og økonomiplan, skal det imidlertid også gjennomføres en mindre rullering hvert år. Handlingsprogram for samferdsel 2024-2031 er resultatet av en slik rullering. Det innebærer at det er de økonomiske rammene og investeringsoversikten som er oppdatert. Neste fulle rullering er i 2026. Da vil også den delen som inneholder tiltak og aksjoner knyttet til innsatsområdene blir revidert og det blir lagt opp til ny innspillsrunde med kommunene.
Handlingsprogrammet er bygd opp som følger: Kapittel 2 gir en overordnet oppsummering av innsatsområdene som er lagt i samferdselsstrategien. Kapittel 3 gir en oversikt over tiltak og aksjoner som vil være viktige å ta tak i for nå målsetningene innen samferdsel. Økonomiske rammebetingelser er presentert i kapittel 4. Kapittel 5 gir oversikt over investeringer på fylkesvegnettet i handlingsprogramperioden, mens kapittel 6 gir oversikt over forventet investeringer knyttet til kollektivtransport (kapitalinnskudd til Kolumbus).