Handlingsprogram for samferdsel 2024‒2031
5 Økonomiske rammebetingelser
Rogaland fylkeskommune har en politisk styrt prosess for budsjett og økonomiplan. Fylkestinget vedtar foreløpige økonomiske rammer i juni hvert år basert på kommuneproposisjonen og andre økonomiske forutsetninger. Endelig årsbudsjett og åtteårig økonomiplan har endelig behandling i fylkestinget i desember hvert år, og det henvises til disse dokumentene for oppdaterte rammer og kostnadstall.
5.1 Investeringsramme
Handlingsprogrammet er utarbeidet i tråd med de økonomiske rammene, og er en realistisk plan for Rogaland fylkeskommunes investeringer innen samferdsel de kommende årene. Dette betyr at det vil være en vekselvirkning mellom økonomiplanen og handlingsprogrammet, hvor handlingsprogrammet på den ene siden bidrar til å synliggjøre behovet for langsiktige økonomiske rammer, samtidig som det vil rulleres og justeres i takt med de årlige budsjett- og økonomiplanprosessene. I tillegg til fylkeskommunens egne investeringsmidler, er en betydelig andel av samferdselsprosjektene på fylkesvegnettet i Rogaland finansiert med eksterne midler, da i form av bompenger og statlige tilskudd gjennom ulike bompengepakker.
Figuren nedenfor gir oversikt over hvordan Rogaland fylkeskommunes totale investeringer innen samferdsel fordeler seg mellom fylkeskommunale midler og eksterne midler. Den fylkeskommunale andelen består av ordinære investeringer på fylkesvegnettet og kapitalinnskudd til Kolumbus AS. Fallet i eksterne midler fra 2027 til 2028 skyldes at flere av de store fylkeskommunale prosjektene i Bymiljøpakken på Nord-Jæren er planlagt ferdigstilt de kommende årene.
Figur 1 Rogaland fylkeskommunes totale investeringer innen samferdsel fordelt mellom fylkesmidler og eksterne midler. De åtte kolonnene representerer årene 2024 til 2031, der den nederste, oransje delen viser i millioner 2024-kroner, hvor mye som er rammene for fylkesmidler. Øverste del av hver kolonne viser i blått hva som er rammene for eksterne midler.Fylkeskommunens egne investeringsrammer når det gjelder fylkesveg er vist i figuren nedenfor. I tillegg til ordinære rammer til fylkesveg, har fylkestinget også vedtatt ekstra bevilgninger til særskilte prosjekter og tiltak i egne saker.
Figur 2 viser fylkeskommunale investeringsrammer til fylkesveg i årene 2024 til 2031. Figuren viser også bevilgninger til særskilte prosjekter og tiltak. Kapittel 5 gir en oversikt over planlagte investeringer knyttet til fylkesveg. Kapittel 6 gir oversikt over kapitalinnskudd til Kolumbus AS.Kapittel 6 gir en oversikt over planlagte investeringer knyttet til fylkesveg. Kapittel 7 gir oversikt over kapitalinnskudd til Kolumbus AS.
5.2 Eksternt finansierte prosjekter
Handlingsprogram for samferdsel i Rogaland 2024-2031 konsentrerer seg primært om investeringer knyttet til fylkeskommunens ordinære investeringsmidler. En viktig del av samferdselsprosjektene på fylkesvegnettet er imidlertid finansiert med eksterne midler, da i form av bompengepakker. Disse er kort omtalt i dette kapittelet. Detaljer knyttet til prosjektportefølje og prioriteringer finnes i de enkelte pakkenes egne handlingsprogram.
5.2.1 Bymiljøpakken på Nord-Jæren
Bymiljøpakken ble vedtatt av Stortinget gjennom St.prp. 47S (2016-2017) og bomstasjonene ble satt i drift i oktober 2018. Totalt vil det gjøres investeringer for om lag 30 milliarder kroner på Nord-Jæren over 15 år.
Staten går inn med midler i Bymiljøpakken gjennom byvekstavtalen og Nasjonal transportplan. I tillegg bidrar Rogaland fylkeskommune med momsrefusjon.
Det største prosjektet for Rogaland fylkeskommune er Bussveien. Bussveien ett av de største samferdselsprosjektene i Norge, og vil bli Norges første fullverdige bussveisystem. I tillegg bygges ny kollektivtrase på fv. 510 mellom Jåttåvågen og Ullandhaug, og en rekke andre prosjekter innen sykkel, gange og trafikksikkerhet.
Gjennom byvekstavtalen finansieres også investeringen knyttet til ladeinfrastruktur for kollektivtransporten på Nord-Jæren.
5.2.2 Gjesdalpakken
I St.prp.nr. 67 (2002-2003) ble det vedtatt en rekke utbedringstiltak på og i tilknytning til fv. 450 i Gjesdal kommune, finansiert i all hovedsak med bompenger, samt delfinansiering fra staten og Rogaland fylkeskommune. Prosjektene ble spesifisert i proposisjonsteksten og tiltakene ble satt i gang. Porteføljen ble raskt kalt for «Gjesdalpakken».
I St.prp.nr. 127 S (2009-2010) ble det vedtatt å forlenge bompengeinnkrevingen. Dermed ble det mulig å ta inn flere prosjekter. Prosjekter på fv. 450 i Sirdal kommune ble inkludert, og dermed ble både Sirdal kommune og Agder fylkeskommune med på delfinansiering av tiltak.
I 2021 ble alle navngitte prosjekt i Gjesdalpakken ferdigstilt, og det som gjenstår er mindre tiltak på fv. 450. Hvordan de resterende midlene skal brukes på fv. 450 ble behandlet i fylkestinget i april 2022 i sak 46/2022. Innkrevingen i Gjesdalpakken pågår til og med 15.02.2024
5.2.3 Haugalandspakken
St.prp. nr. 57 (2006– 2007) om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak på Haugalandet i Rogaland og Hordaland ble vedtatt i Stortinget 14.06.2007 og vedtatt utvidet 2.6.2008 til også å gjelde Karmøy kommune. Bompengeinnkrevingen skulle opprinnelig vært avsluttet den 01.07.23, etter 15 års innkrevingsperiode, men ble gjennom St.prop 123 S (2022-2023) vedtatt forlenget. Forlengelsen gjelder i de kommunene som opprinnelig var med i Haugalandspakken, altså ikke i Karmøy kommune. Innkrevingsperioden er nå forlenget frem til ny Bypakke for Haugesund og fastlands-Karmøy er i drift, med en maksimal varighet til 31.12.26. Pakken har en tredelt finansiering, med bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler.
5.2.4 Nye bompakker på Haugalandet
Ettersom dagens Haugalandspakke nærmer seg slutten, arbeides det for å etablere ny bompengeinnkreving i området. Fylkestinget i Rogaland ga i sak 137/2021 tilslutning til å arbeide videre med å utrede en tredelt bompengeinnkreving:
- Bypakke i byområdet Haugesund, som innrettes mot statlig tilskuddsordning for mellomstore byområder, hvor nullvekstmålet er et sentralt mål. Pakken omfatter Haugesund og fastlands-Karmøy. Bypakken er nå lokalpolitisk behandlet i både Karmøy kommune, Haugesund kommune og Rogaland fylkeskommune og er oversendt Samferdselsdepartementet for sentral kvalitetssikring og påfølgende Stortingsbehandling. Ettersom dette vil bli en porteføljestyrt bypakke, er gjeldende statlig politikk at det stilles krav om egenandel fra vegeier på 20 % av investeringskostnadene, regnet eks mva. Fylkestinget i Rogaland ga i sak 66/2023 tilslutning til bypakken, med en årlig fylkeskommunal egenandel på 34 millioner 2022-kroner (37,1 millioner 2024-kroner). Dette handlingsprogrammet har innarbeidet denne egenandelen, med 15,5 millioner i 2024, 21,6 millioner i 2025 og 37,1 millioner årlig i årene 2026-2031.
- Egen bompengeinnkreving på Fv547 i Karmøy kommune. Det er ønskelig å utvikle Fv547 gjennom Karmøy og det arbeides med å konkretisere hvilke tiltak som kan inngå i en slik strekningsvis bompengeinnkreving. Det er både utredet et ambisjonsnivå hvor en videreutvikler dagens vegtrasé og et alternativ hvor en bygger ny veg i ny trasé, særlig på den søndre delen av Fv547 forbi Åkrehamn. Det stilles ikke krav om egenandel i slike strekningsvise bompengeordninger. Strategivalg for fv. 547 på Karmøy ble behandlet i Fylkestinget i juni 2023. Saken ble utsatt i påvente av lokalpolitisk behandling.
- Egen bompengeinnkreving på Fv47 i Haugesund og Sveio kommuner. Gjennom den lokalpolitiske behandlingen av Bypakke Haugesund ble det besluttet å ikke arbeide videre med egen bompengeinnkreving på Fv47, i stedet er det tatt inn et byggetrinn av strekningen i bypakken.
5.3 Driftsrammer
Fylkeskommunen har ansvaret for drift og vedlikehold av fylkesveiene i Rogaland. Med drift menes oppgaver og rutiner som er nødvendige for at veiene skal fungere godt for trafikantenes daglige bruk, for eksempel brøyting av snø på vegene. Vedlikehold innebærer innsats og aktiviteter som tar vare på den fysiske infrastrukturen i et lengre tidsperspektiv.
For utførelsen av driftsoppgaver, har Rogaland vært delt opp driftskontrakene i fem områder:
- Stavanger 2022-2027
- Dalane 2023-2027
- Høgsfjord 2021-2026
- Haugalandet 2019-2024
- Indre Ryfylke 2021-2026
Alle driftskontraktene skal fornyes i handlingsprogramperioden. Høgsfjordkontrakten vil bli innlemmet i Stavanger- og Dalane kontraktene, slik at det fra 2027 vil være fire kontraktsområder i Rogaland.
Arbeidet til Kolumbus er også finansiert av Rogaland fylkeskommune. Hvert år fastsetter fylkestinget hvor mye penger som skal brukes på å utvikle og vedlikeholde fylkets kollektivtrafikk det kommende året. Den konkrete bestillingen fra fylkeskommunen til Kolumbus er beskrevet i en leveranseavtale som omhandler blant annet økonomi, produktutvikling, kjøp av transporttjenester, billetter og priser. I leveranseavtalen settes også prioriteringer for hvilke områder og ruter Kolumbus skal fordele pengene på og hvor mye som skal gjøres.
Den årlige leveranseavtalen blir politisk behandlet samtidig med budsjett for fylkeskommunen. I denne forbindelse blir også takstnivået vedtatt. Kolumbus sin oppgave er å sette de politiske avgjørelsene ut i live. I tillegg til leveranseavtalen er det en overordnet rammeavtale mellom Kolumbus og fylkeskommunen som revideres ved behov.
Tabell 1 Fylkeskommunale driftsrammer til fylkesveg og kollektiv 2024-2027
Tabell 1 Fylkeskommunale driftsrammer til fylkesveg og kollektiv 2024 – 2027