Regionalplan for klimaomstilling i Rogaland - planprogram

4 Prioritert kunnskapsinnhenting

Felles for alle plantema er behovet for å avdekke barrierer for omstillingen til lavutslippssamfunnet, og samtidig å utforske hvilke muligheter som ligger fremfor oss.

Det vil være behov for å øke kunnskapsgrunnlaget om klimaomstilling, noe som innebærer både eksterne og interne utredninger.

Identifisering og håndtering av klimarisiko er et prioritert utredningstema. Klimaomstillingen kan karakteriseres som en sammensatt, kompleks og utfordrende omstilling, hvor samfunnet har flere utviklingshensyn å ivareta. Det er nødvendig å kartlegge hvordan kommuner og næringslivet i Rogaland jobber med klimarisiko, og etablere forståelse for hva særlig omstillingsrisiko betyr for de ulike aktørene. Utredningen vil gi prosjektet innsikt i hvilke grep som kan gjøres for å redusere sårbarheter for omstilling.

Det er også behov for å se nærmere på mulighetene for utslippskutt i ulike sektorer i fylket, og klargjøre hvem som kan gjøre hva. Her trenger vi en grundig gjennomgang av hvilke utslippskilder vi har i fylket, både store punktutslipp og små, mer diffuse utslippskilder. Det skal kartlegges hvilke planer de ulike aktørene har for utslippsreduksjoner. Ved manglende planer for utslippskutt, skal det belyses hva som står i veien for å gjennomføre slike. For å lykkes med de nødvendige utslippskuttene, er det nødvendig å vurdere alle aktuelle tiltak og virkemidler, og peke på eventuelle behov for flere. Denne utredningen danner grunnlaget for å vurdere hva som skal være Rogalandssamfunnets felles mål for utslippsreduksjoner, både på kort og lang sikt.

Innen temaet smart energibruk og energiomlegging er det ønskelig å se nærmere på hva slags energiløsninger som kan være aktuelle for næringer, det offentlige og innbyggerne i tiden fremover. Det er dessuten behov for å samle kunnskap om Rogalands kraftbehov fremover, med tanke på gjennomføring av energiomstillingen. Vi vil også vurdere potensialet og barrierer for småskala energiproduksjon, energisparing og energieffektivisering.

Klima- og naturvennlig arealplanlegging er et sentralt tema i planarbeidet. Det er i arealplanleggingen at naturhensyn og klimahensyn møtes, og mye av regionalplanens tematikk omhandler arealbruk og arealbruksendringer. For temaet bærekraftig forvaltning av natur og arealer, er det ønskelig å kartlegge omfanget av karbonrike arealer i Rogaland, og anslå hvilken betydning disse har for karbonlagring. Det kan også bli aktuelt å se nærmere på hvilke områder som egner seg for restaurering.

Resultatene fra utredningene vil ikke bare være nyttige som kunnskapsgrunnlag til regionalplanen, men vil også kunne være til hjelp for kommunene, og bidra til å heve kunnskapsgrunnlaget for kommunale planer og tiltak.