Fire tips til nye lærlinger

I fylkeskommunen jobber det over 90 lærlinger. På årets introduksjonsdag ga fylkesvaraordføreren fire tips til nye lærlinger.

Foto: Svein Erik Indbjo. - Klikk for stort bildeFylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo.

– Dette er det kjekkeste vi gjør som politikere, sa fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo om å ønske våre nye lærlinger velkommen til fylkeskommunen.

Hvert år arrangerer fylkeskommunens eget lærlingkontor en introduksjonsdag for nye lærlinger. Målet er å bli kjent – ikke bare med hverandre, men også med hvordan det er å jobbe i fylkeskommunen. Fylkesvaraordføreren benyttet anledningen til å peke på hvor viktig lærlingene er for både samfunnet og fylket, og ga fire tips for en god læretid:

1. Vær nysgjerrige, og husk at ingen spørsmål er dumme.
  2. Ta ansvar, vis yrkesstolthet og bruk fagspråket aktivt.
  3. Del om deg selv, ditt liv, dine interesser og lytt til andre.
  4. Det er lov å feile, og det gjør deg klokere til neste gang.

Satser på lærlinger

På introduksjonsdagen fikk lærlingene informasjon om hvordan lærlingkontoret følger dem opp, hvilke oppgaver fylkeskommunen har og hvilke rettigheter de har som lærling. Fagkoordinator på lærlingkontoret, Gry Skogland, er opptatt av at lærlingene skal være godt rustet til å ta fatt på læretiden.

– Det er viktig at vi gir god informasjon tidlig i løpet for å gjøre dem trygge på sin nye arbeidshverdag. Vi har gode instruktører og fagledere som gjør en uvurderlig innsats for å støtte og veilede lærlingene helt til de står med fagbrevet i hånden, sier fagkoordinator på lærlingkontoret, Gry Skogland.

I løpet av 2024 vil nesten halvparten av alle lærlingene som jobber for fylkeskommunen ha gjennomført og bestått sin fag- eller kompetanseprøve. De fleste av lærlingene jobber på videregående skoler, men noen lærlinger har også læretid i avdelingen for opplæring, organisasjon og eiendom i fylkeskommunen.