Else Marit Reiestad er seksjonssjef for Bussveien sør. Hun følger spent med på arbeidene med steinleggingen på Olav V's plass i Sandnes.– Se så flott det blir! Om et par år skal bussene på Bussveien begynne å kjøre over plassen her, det gleder jeg meg veldig til, sier Else Marit Reiestad.
Else Marit er seksjonssjef for Bussveien sør i Rogaland fylkeskommune. Hun følger spent med på hvordan arbeidet går på Olav V's plass i Sandnes. Og ikke minst er hun spent på hvordan den lokale granitten blir seende ut når den er ferdig lagt.
Foran tinghuset blir det holdeplass for bussene på Bussveien. På Olav V's plass i Sandnes er allerede mye av steinen allerede ferdig lagt. Lokal granitt er vinn-vinn
– Granitten vi legger her er virkelig kortreist. Den blir hentet ut fra et steinbrudd i Hellvik og produsert til heller og kantstein i produksjonslokaler like ved bruddet. Deretter blir den ferdige steinen fraktet rundt sju mil på lastebil før den kommer til oss her på byggeplassen i Sandnes, sier Reiestad.
I dagbruddet i Hellvik blir store steinblokker saget ut av fjellet.Kontrasten til importert granitt, primært fra Kina, kunne nesten ikke vært større.
Importgranitten har som regel reist halve jorda rundt på frakteskip, og i tillegg blitt transportert i flere ledd med lastebil, før den kommer til Norge. Dette fører til store CO2-utslipp. Faktisk sju til ni ganger høyere sammenlignet med den lokale granitten.
Steinhellene er 12 centimeter tjukke og i varierende bredde og lengde. De tyngste steinene veier rundt 180 kilo hver. Steinleggerne bruker løfteutstyr med vakuum for å få lagt dem på plass. Else Marit Reiestad synes det er litt ekstra stas at disse steinblokkene kommer fra Hellvik i Egersund kommune, kun sju mil fra der de brukes på Bussveien i Sandnes. – Da vi valgte å benytte lokal granitt fra Hellvik, var kravet til miljø og CO2-utslipp noe som betydde mye i anbudsprosessen. Bruken av lokal granitt gir også verdiskapning i regionen og lokale arbeidsplasser. At den i tillegg er av topp kvalitet og er veldig fin å se til, gjør at vi mener dette er vinn-vinn for oss, sier Reiestad.
Populær stein ute i verden
Jarle Borsheim er daglig leder i Borsheim AS, som leverer steinen som brukes på Olav V´s plass i Sandnes.– Granitt fra Hellvik er kanskje enda bedre kjent ute i verden, enn det den er her hjemme i Norge, sier Jarle Borsheim, daglig leder i Borsheim AS.
Dalane-regionen har en helt spesiell bergart som heter Anortositt. Den har samme egenskaper som granitt, men én stor forskjell er at den er fri for kvartskrystaller. Det betyr at anortositten ikke utsetter fabrikkarbeidere, steinleggere og andre for helseskadelig støv når en skjærer i den, slik som er tilfellet for granitt.
Anortositten har også et unikt fargespill med brune og blå sjatteringer og omtales ofte som «Blue Antique».
– Egenskapene og fargespillet til anortositt er så populært ute i verden at du finner steinen vår i alt fra eksklusive parker i Hong Kong, til luksusbygg i Dubai og kasinoer i Las Vegas. Her hjemme bruker vi den mest som belegningsstein i gatene, og nå som kjøredekke for Bussveien i Sandnes, sier Borsheim.
Jarle Borsheim viser Åsne Nord-Varhaug, prosjektleder for Bussveien i Sandnes, hvordan overflaten på steinen blir seende ut etter saging.Fra skrapstein til belegningsstein
Anortositt er også populær som benkeplater til kjøkken. Og det er primært det som er grunnen til at steinen hentes ut i steinbruddet på Hellvik. Men benkeplater som skal være ett par-tre centimeter tjukke, og som skal være i store ubrutte flater og med ensartet fargespill, krever eksepsjonell kvalitet på steinen som brukes.
Åsne Nord-Varhaug ser på steinblokker som skal bli til kantstein på Bussveien. – Faktisk er det kun rundt fem prosent av steinen som skjæres ut her i steinbruddet som kan brukes til benkeplater. Resten er å regne for skrapstein, som ellers ikke ville blitt brukt til noe. Det er denne skrapsteinen vi bruker videre til å lage våre belegningssteiner, heller og kantstein, sier Borsheim.
Null svinn er målet
Automatiserte steinsager kan lage flere ulike fasonger og former i steinene. Jarle Borsheim viser hvordan store deler av produksjonsprosessen er automatisert med roboter og selvgående steinsager. – De siste tre-fire årene har vi investert flere ti-talls millioner kroner i topp moderne produksjonsanlegg her på Hellvik. Vi har bygget ny fabrikk i umiddelbar nærhet til steinbruddet. Her har vi lagt hundrevis av solceller på taket, vi samler opp regnvann som brukes til kjølevann i produksjonen og vi har automatisert mange av prosessene når vi håndterer steinen. Slik får vi ned kostnadene, sparer miljøet og får bedre arbeidsforhold for de ansatte. Alt for å være konkurransedyktige på det norske og internasjonale markedet, sier Borsheim.
Tett samarbeid en forutsetning
Tett samarbeid med produsentene er viktig i store prosjekter. Prosjektleder Åsne Nord-Varhaug (i midten) og kollegaer fra Bussveiprosjektet blir forklart hvordan steinen hentes ut i dagbruddet i Hellvik.– Vi er virkelig imponert over kvaliteten som Borsheim leverer på granitten. Her er det snakk om millimeterpresisjon og stein som gir et veldig fint inntrykk i bybildet. Og så må jeg også få understreke viktigheten ved å ha så kort vei til produsenten i slike prosjekter som dette. Da finner vi som oftest de beste løsningene sammen og kan kjapt gjøre endringer om noe ikke skulle være helt slik vi så for oss i prosjekteringen. Og det skjer jo, sier Reiestad.
– Vi er stolte av å levere steinen vår til Bussveien i Sandnes. Og vi gleder oss veldig til å se det ferdige resultatet, avslutter Borsheim.