Kollektivtraséen mellom Jåttå og nye SUS åpnet

I dag klippet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård snoren til den nye kollektivtraséen fra Jåttå til Ullandhaug.

Bann og liten gutt klipper snor over gangfelt - Klikk for stort bildeYahya Qureshi (t.v.) og Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.h.) var et godt team når snoren skulle kuttes. Øyvind Nesvåg

– Gratulerer med dagen! Åpning av prosjekter som dette er alltid en glede, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra talerstolen.

Samferdselsministeren fikk også gleden av å kutte båndet som markerte den offisielle åpningen av Kollektivtraséen, og fikk god hjelp av Yahya Qureshi (5 år) fra Læringsverkstedet Novarmen barnehage.

Stor forsamling hører på taler - Klikk for stort bildeHarald Bøhn, avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune (talerstolen), roste alle som har vært med på å få dette viktige samferdselsprosjektet i land. Øyvind Nesvåg

– Dette er et viktig knutepunkt mellom Jåttå og SUS. Bussen vil få bedre fremkommelighet, og gående og syklende vil få et betraktelig bedre tilbud enn de hadde fra før. Trafikksikkerhetsmessig er det også klart bedre, sier Harald Bøhn, avdelingssjef for samferdselsprosjekter i Rogaland fylkeskommune.

Sykkelfeltene ved SUS kobles sammen med sykkelstamveien og videre mot Jåttå.

– Nettet er satt sammen. Det er litt av poenget med busstraséen, å få sydd veinettet sammen. Samlet sett er lengden på kollektivtraseen og sykkelveien på rundt 3,3 kilometer, sier Bøhn.

Rekkefølgekrav til nye SUS

Tre menn står på et gangfelt og kikker inn i kamera. - Klikk for stort bildeSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.v.), Fylkesordfører Ole Ueland (midten) og avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune Harald Bøhn (t.h.) er glade for å se at bussene nå har begynt å kjøre på Kollektivtraséen. Øyvind Nesvåg

Ifølge reguleringsbestemmelsene skal kollektivtrasé fra Madlavegen til Jåttåvågen være opparbeidet før nybygget kan tas i bruk. Kollektivtraseen fra Jåttåvågen til Nye SUS vil binde det nye sykehuset sammen med bussveien mellom Stavanger og Sandnes, samt Jærbanen i Jåttåvågen.

Det er også flere nye gang- og sykkelveier på strekningen. Disse skal gi bedre trafikksikkerhet og et bedre tilbud for gående og syklende. Påkobling til sykkelstamveien er et tiltak for å forbedre flyten for syklende mellom Sandnes og Stavanger og som skal videre til nye SUS, Ipark og UiS og Jåttå.

Løft for regionen

– At kollektivtraseen er ferdig er et stort løft for de som ferdes i regionen. I dette området skal det skje mye i årene framover, og det er ingen tvil om at antall reisende vil øke i tiden framover. Da er det viktig at det er enkelt og effektivt å reise til og fra Ullandhaug på en miljøvennlig måte, sa fylkesordfører Ole Ueland under åpningen.

Mann deler ut blomster til to arbeidere - Klikk for stort bildeFylkesordfører Ole Ueland delte ut blomster til lærlinger som har vært med på byggingen av Kollektivtraséen og som har tatt fagbrevet sitt under byggeprioden. Øyvind Nesvåg

Heder til entreprenørene

Rogaland fylkeskommune har vært byggherre for Kollektivtraséen mellom Jåttå og Ullandhaug, med Stangeland Maskin som entreprenør, og for Kollektivaksen SUS/UiS, med Bjelland som entreprenør. Sistnevnte entreprise har også bygget sykkelvei med fortau øst for Kristine Bonnevies vei, som er et prosjekt i Bymiljøpakken.

Mann deler ut blomster - Klikk for stort bildeProsjektleder for Kollektivtraséen Even Vike roste entreprenøren for det gode samarbeidet. Øyvind Nesvåg

Even Vike, som har vært fylkeskommunens prosjektleder for Kollektivtraséen, skrøt av det gode samarbeidet med de to entreprenørene.

 – Det har vært fornøyelig å jobbe sammen med dere! Vi har ikke alltid vært enige, men det gode humøret og stå-på-viljen dere har vist i dette prosjektet er helt enestående, sa Vike mens han delte ut blomster til de to entreprenørene.

SUS har vært byggherre for busstraseen gjennom nye SUS, med Stangeland Maskin AS som entreprenør.

Prosjektene er finansiert med midler fra staten, midler fra Bymiljøpakken, bompenger og Nye SUS (Helse Stavanger), og er bygget innenfor kostnadsrammene på til sammen 638 millioner 2024-kroner.