1.1 Bakgrunn
Hensikten med en integreringsstrategi er å få et styringsverktøy for folkevalgte, et arbeidsverktøy for ansatte i fylkeskommunen og en forventningsavklaring når det gjelder fylkeskommunens ansvar og oppgaver.
Strategien innledes med hvilke føringer som ligger til grunn for utarbeidelse av strategien, sentrale begrepsavklaringer og hvordan medvirkning og kommunikasjon er ivaretatt. Kapittel 4 viser Rogaland fylkeskommunes visjon og mål for arbeidet med integrering. Videre vil vi i kapittel 5 redegjøre for viktige innsatsområder og foreslå mål og hovedgrep for å imøtekomme disse.
1.2 Nasjonale og regionale føringer
Fylkeskommunene i Norge har fått et utvidet ansvar for integrering. Fra 1. januar 2020 ble det regionale ansvaret for integrering overført til fylkeskommunene som følge av regionreformen (St.meld. nr. 6 (2018-2019). Fra 1. januar 2021 ble ansvaret hjemlet i integreringsloven (2020, § 4).
Regjeringens integreringsstrategi
I 2018 lanserte regjeringen sin integreringsstrategi, Integrering gjennom kunnskap (Kunnskapsdepartementet 2019). Strategien hviler på fire pilarer: utdanning og kvalifisering, arbeid, hverdagsintegrering og retten til å leve et fritt liv. Ved siden av å satse på utdanning legger strategien vekt på at innvandreres kompetanse i større grad må samsvare med regionale arbeidskraftbehov.
Stortingsmeldingen om integreringspolitikk (St.meld. nr. 17 (2023-2024)) presenterer regjeringens helhetlige politikk for integreringen, der de overordnete målene er at:
- flere kommer inn og får varig fotfeste i det seriøse arbeidslivet,
- systemene for å ta imot nyankomne er fleksible i møte med store svingninger
- integreringspolitikken er effektiv, helhetlig og målrettet.
Regionale integreringsoppgaver
I integreringsloven lovfestes fylkeskommunens ansvar for det regionale integreringsarbeidet. Loven pålegger i tillegg fylkeskommunen spesifikke oppgaver knyttet til planer for kvalifisering, bosetting, karriereveiledning og opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Fylkeskommunen ivaretar også andre oppgaver på integreringsområdet, og en integreringsstrategi kan binde dette sammen med ansvarsoppgaver etter regionreformen og integreringsloven.
Gjeldende planer og strategier
Å bidra til et inkluderende samfunn med høy livskvalitet for alle i hele Rogaland er en gjennomgående prioritering i Rogaland fylkeskommunes oppdrag som regional samfunnsutvikler. Godt integreringsarbeid er en forutsetning for å møte flere samfunnsutfordringer, særlig knyttet til sosial og økonomisk bærekraft.
Det må tilstrebes at integreringsarbeidet ikke skjer ved siden av tjenester og tilbud på det enkelte arbeidsområde, og det blir derfor viktig å se strategien i sammenheng med andre fylkeskommunale planer. Integreringsperspektivet er godt forankret i Utviklingsplan for Rogaland 2025-2028, og strategien vil kobles til annet regionalt planarbeid der integreringsperspektivet hører naturlig hjemme. Dette gjelder i særlig grad regionalplan for kompetanse og fremtidig regionalplan for helsefremmende og inkluderende samfunn.
Integreringsloven pålegger fylkeskommunene å utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere. (2021, § 4). Planene kan i henhold til forarbeidene til integreringsloven (Prop. nr. 89 L) «inngå i fylkeskommunens regionale strategiske kompetanseplaner, som beskrevet i Meld. St. 6 (2018–2019)) punkt 8.3.3.». I Rogaland vil planene inngå i regionalplan kompetanse (Rogaland fylkeskommune, Regionalplan kompetanse (2024-2031). Integreringsstrategien kan danne et viktig grunnlag for å definere tiltak for å kvalifisere innvandrere til å møte regionale arbeidskraftbehov og fremheve hvilken opplæring de trenger for å møte slike behov.
Les om regionreformen.
Les regjeringens integreringsstrategi.
Les stortingsmeldingen om integreringspolitikk.
Les integreringsloven.