Miljøstrategi for kollektivtransport Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Vedtak i fylkestinget Åpne dette nivå 2 Innledning 2.1 Dokumentets oppbygging og avgrensinger 3 Ulike tettstedskategorier Åpne dette nivå 4 Klima- og miljøutfordringer i kollektivtransport 4.1 Global oppvarming og lokal luftforurensing 4.2 Nasjonale ambisjoner Åpne dette nivå 5 Ulike typer drivstoff 5.1 Diesel (fossil) Åpne dette nivå 5.2 Biodrivstoff 5.2.1 Biodiesel 5.2.2 Biogass 5.3 Batteridrift 5.4 Hydrogen Åpne dette nivå 6 Historikk/Status for Rogaland 6.1 Fylkestingsvedtak og miljømessige konsekvenser 6.2 Utslippsreduksjon i kollektivtransporten i Rogaland Åpne dette nivå 6.3 Forsknings- og utviklingsprosjekter i Rogaland 6.3.1 Triangulum – Batterielektriske busser 6.3.2 TrAM 6.3.3 Hydrogenelektrisk ferje Åpne dette nivå 7 Teknologiutvikling og utfordringer 7.1 Status i Rogaland Åpne dette nivå 7.2 Teknologiutvikling og utfordringer 7.2.1 Drivstoffteknologi for buss 7.2.2 Infrastruktur for buss Åpne dette nivå 8 Ferje og hurtigbåt 8.1 Status i Rogaland Åpne dette nivå 8.2 Teknologiutvikling og utfordringer 8.2.1 Teknologi i fartøy Åpne dette nivå 9 Strategi for framtidig framdriftsteknologi 9.1 Rammebetingelser Åpne dette nivå 9.2 Strategi for framtidig framdriftsteknologi for buss 9.2.1 Buss i byområder 9.2.2 Buss i distriktene Åpne dette nivå 9.3 Strategi for framtidig framdriftsteknologi til sjøs 9.3.1 Ferje 9.3.2 Hurtigbåt 9.4 Usikkerhet 10 Oppsummering av strategi 11 Referanser 12 Fotnoter Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 10 Oppsummering av strategi Rogaland fylkeskommune vil være med å bidra til kutt i klimagassutslipp og i størst mulig grad arbeide for miljøvennlige og fossilfrie alternativer. Det vil i tiden som kommer være viktig å ha et realistisk bilde av økonomiske kostnader og miljøeffekt. Teknologien kan behøve mer tid til å modne før en overgang til nullutslipp er teknologisk og økonomisk bærekraftig. Kostnadene ved en overgang til miljøvennlig framdriftsteknologi må ikke bli til hinder i å tilby et godt kollektivtilbud i fylket. I praksis betyr dette at miljøgunstige løsninger skal etterstrebes, men at miljøvalg ikke bør gå på bekostning av rutetilbudet. Rogaland fylkeskommune vil delta i prosjekter hvor målet er å utvikle kunnskap og kompetanse om nullutslipp i kollektivtransporten. Ved innfasing av batterielektriske løsninger for buss vil Rogaland fylkeskommune prioritere byområder der en får mest buss for pengene. Det er derfor vesentlig at Kolumbus gjennomfører en vurdering av byrutene og konkluderer med hvilke som er best egnet for elektrifisering. Rogaland fylkeskommune vil jobbe for et mest mulig miljøvennlig ferje- og hurtigbåttilbud og følge med på den teknologiske utviklingen. Rogaland fylkeskommune vil arbeide aktivt for holde seg oppdatert og tilegne seg kompetanse knyttet til miljøvennlig framdriftsteknologi i kollektivtransporten. Rogaland fylkeskommune vil bidra med å formidle utfordringer med, og behov for standardisering av infrastrukturløsninger for buss- og båt ut til markedet. Forrige kapittel Neste kapittel