Regionalplan for grønn industri

7 Gjennomføring

Alle partene i plansamarbeidet har ansvar for at regionalplanen følges opp og blir gjennomført.

Innsatsområdene er fordelt på ulike aktører

Regionalplanen er førende for videre utvikling av areal- og kraftkrevende virksomhet i Rogaland. Planen skal ligge til grunn for kommunal, regional og statlig planlegging og prioriteringer. Alle partene i plansamarbeidet har ansvar for å sikre at regionalplanen følges opp og blir gjennomført. Dette skjer gjennom ordinære plan- og beslutningsprosesser.

Gjennomføring av planen innebærer et samarbeid mellom ulike forvaltningsnivå med dialog og veiledning overfor kommuner, stat, næringsliv og andre viktige brukere av planen. I tillegg har planen et handlingsprogram med konkrete oppfølgingsoppgaver som en del av gjennomføringen.

Det er mange aktører som har ansvar for ulike innsatsområder som er relevante inn mot en helhetlig tilrettelegging for areal- og kraftkrevende virksomhet. Listen nedenfor er ikke uttømmende, men viser noen av områdene.

Ansvarsområder

Kommunene har lokalt ansvar for;

• Samfunnsplanlegging og arealutvikling

Fylkeskommunen har regionalt ansvar for;

• plan-, kulturminne- og miljøforvaltning på flere områder
  • samferdsel inkludert fylkesvegnett og kollektivtransport
  • næringsutvikling, inkludert det regionale virkemiddelapparatet
  • kompetanse, inkludert videregående opplæring

Statlige myndigheter har nasjonalt ansvar for;

• beredskapen på kraftforsyning
  • konsesjon knyttet til bygging av kraftsystemet
  • planlegging og utbygging av transmisjonsnettet
  • nasjonal infrastruktur inkludert riksvegnett, lufthavner og havner
  • næringsrettet virkemiddelapparat
  • universitet- og høyskolesektoren

Regionale kraftselskap har ansvar for;

• å bygge ut, drifte og vedlikeholde regionalnett og distribusjonsnett

Privat næringsliv

• tilby kapital og iverksette initiativ for utbygging av næringsvirksomhet

Fylkeskommunens regionale samarbeidsarenaer sett i sammenheng med planens innsatsområder

Grønn industriutvikling

• Næringsrådet
  • Næringsforum
  • Regionalt virkemiddelpartnerskap

Klimaomstilling og livskraftig naturmiljø

• Klimaråd
  • Regionale ATP-samarbeid

Krafttilgang og energiutnyttelse

• Kraftforum Rogaland

Gode lokaliseringsmuligheter

• Regionale ATP-samarbeid
  • Regionalt planforum

Relevant kompetanse

• Kompetanseforum
  • Integreringsforum

Styrket samarbeid

Strategiene i planen gir tydelige føringer og retning på oppgaver og arbeid som ivaretas av ulike offentlige myndigheter. I tillegg finnes det samarbeidsarenaer for koordinering av innsatsen for områder som ulike myndigheter har ansvar for.

Dette er samarbeidsarenaer som er godt egnet til å ivareta strategiene i planen knyttet til næringsutvikling, kompetanse og til dels arealperspektivet. Vår oppfatning er at strategiene gjennomføres best og mest effektivt ved å benytte eksisterende forumer og samarbeidsarenaer der disse finnes.

For å styrke koordinering og samarbeid om nettutvikling og næringsarealer foreslås det å opprette Kraftforum Rogaland. Det foreslås også å utvikle samarbeidsarenaer tilknyttet de regionalt prioriterte energipunktene. I tillegg er det utarbeidet prosessuelle retningslinjer som gir klare føringer for hvordan planprosesser bør gjennomføres for bedre koordinering mellom nettutvikling og utvikling av næringsarealer.

Samlet sett dreier dette seg om å ivareta alle elementene som skal til for at Rogaland skal være en attraktiv lokalisering for denne type virksomhet.

Figuren nedenfor illustrerer de viktigste funksjonene og elementene som inngår
i vertskapsattraktivitet og hvordan dette er fordelt på ulike aktører lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Funksjoner og aktører for vertskapsattraktivitet

Skjematisk framstilling av vertskapsattraktivitet. Figur - Klikk for stort bildeFigur 10: Vertskapsattraktivitet – de viktigste funksjonene og aktørene.

Funksjoner deles inn i:

• Internasjonalt vertskap/salg
  • Nasjonalt vertskap
  • Regionalt vertskap
  • Lokalt vertskap

Aktører med ansvar for/mulighet til å styrke vertskaps­attraktivitet:

• Stedbundet vertskap: Industriparker, tomter, infrastruktur
  • Faglig vertskap: Kompetanseklynger, FoU/næringsliv/ VMA
  • Rammebetingelser energi etc. Norsk + EU politikere og Interesseorganisasjoner
  • Team Norway og Brand Norway

Aktører med mulighet for ansvar for mottaks­ og salgsapparat: Infoflyt og koordinering:

• Kommunene og den enkelte næringspark/lokalisjon
  • Invest in Rogaland, New Kaupang og Haugaland vekst koordinerer lokalt + klynger
  • Nasjonal Invest in-fuksjon (informasjonsflyt)
  • Invest in på utekontorene (mottaks- og salgsapparat)

Handlingsprogram

Etter plan- og bygningsloven § 8-1 skal det som del av regional plan utarbeides et handlingsprogram. Hensikten med handlingsprogrammet er å gi en oversikt over konkrete handlinger som bør gjennomføres etter planvedtaket.

Fylkeskommunene har ansvar for koordinering og oppdatering av handlingsprogrammet. Det skal vurderes årlig om det er behov for rullering av handlingsprogrammet.

Handlingsprogram
Tiltak Når Ansvar
1. Opprettelse av Kraftforum Rogaland 2. halvår 2023 RFK
2. Samarbeid om å definere influensområder rundt regionalt prioriterte energipunkter, samt utvikle strategier for utvikling av områdene Innen 2024 RFK