Regionalplan for grønn industri

6 Samordnet plangrep for grønn industri i Rogaland

Plangrep som skal være førende for videre planlegging i kommunale, fylkeskommunale og statlige prosesser.

6.1 Plangrep

Hensikten med plangrepene er utdypet for hvert tema og komplettert med retningslinjer for videre planlegging. Retningslinjene konkretiserer viktige hovedgrep i planen og utdyper hvordan disse skal gjennomføres.

Kakediagram, lik fordeling mellom areal, kraft, transport. Figur - Klikk for stort bildeFigur 3: Samordning av areal, kraft og transport ligger til grunn for planarbeidet.

Formålet med retningslinjene er å oppnå følgende:

  • Utvikle prosesser for samordnet planlegging av kraftnett og næringsarealer
  • Sikre et godt kunnskapsgrunnlag og bedre beslutningsprosesser, herunder bruk av tidlige alternativsvurderinger i alle planprosesser
  • Kontinuerlig forbedre porteføljen av næringsarealer slik at den er attraktiv, kan romme hele verdikjeder og optimalisert for reduserte miljøkonflikter
  • Peke ut regionalt prioriterte områder for lokalisering og utvikling av større klynger med maritim og kraftforedlende virksomhet
  • Sikre langsiktige rammer og utviklings- muligheter for industri i nærings- områder nært transmisjonsnett, sjø og sentrale havner
  • Initiere samarbeide om investeringer for byggemodning og utvikling av infrastruktur på tvers av forvaltningsnivåer i større næringsarealer nær regionalt prioriterte energipunkter
  • Sikre utvikling av hensiktsmessige transport- og mobilitetsløsninger til industrien
  • Tilrettelegge for intensivering og fortetting av eksisterende næringsområder
  • Legge til rette for prosesser som gir nøytrale løsninger for miljøverdier og naturessurser
  • Forebygge risiko og redusere sannsynlighet for uønskede hendelser

 

6.2 Kraftforsyning og nettutvikling

Tempoet i utviklingen av kraftnettet vil avgjøre tidsperspektivet for Rogalands kapasitet til å utvikle kraftforedlende virksomhet.

Transformatorstasjonene i transmisjonsnettet er en særlig viktig lokaliseringsfaktor for etablering av industrivirksomhet med stort effektbehov. Framtidig planlegging av nett og lokalisering av transformatorer bør derfor ta høyde for betydelige følgeeffekter for samfunnsutviklingen i form av næringsutvikling, arbeidsplasser og øvrig infrastruktur. Transformatorstasjoner bør derfor lokaliseres på- eller nær arealer egnet for en slik utvikling.

Nettutvikling bør la seg inspirere av samordnete areal- og transportplaner hvor ulike myndigheter og offentlige instanser samarbeider i utvikling av planer. Prosesser etter energiloven og plan- og bygningsloven må samordnes bedre. Følgende retningslinjer gir føringer for bedre integrering av prosesser på tvers av lovverk. Videreutvikling av kraft- nettet ses i sammenheng med utvikling av næringsarealer og transportinfrastruktur.

Regionalplanen setter klare forventninger for utviklingen av strømnettet, og retningslinjene peker på prosessuelle grep som bør tas for å få til et bedre koordinert samarbeid mellom arealplanlegging og nettutvikling.

I tillegg peker retningslinjene på nødvendige prioriteringer for å sikre nok kraft til næringsutvikling i regionen.

Transmisjons- og regionalnettet

 

Sikre tilstrekkelig kraft til prioriterte områder for areal­ og kraftkrevende industri i hele fylket

  1. Transformasjonsnettet skal ivareta sikker kraftforsyning også sett hen til næringslivets behov
  2. Nettkapasiteten i transmisjons- nettet må styrkes for transformatorstasjonene Gismarvik og Fagrafjell. Det skal planlegges for at linjene i transmisjonsnettet inn til de aktuelle stasjonene blir gitt prioritet i Statnetts områdeplaner og i tråd med Statnetts nettutviklingsplan fra 2021. 
  3. Regionalnettet bør utvikles for å gi tilstrekkelig kraft til modne, regionalt prioriterte næringsområder. Modning av prioriterte områder bør samordnes med regional nettutvikling. Dette bør skje i tråd med regionale arealstrategier for samordnet areal og nettutvikling.

Strategisk viktige linjer i transmisjonsnettet

Transmisjonsnett i Rogaland. Figur - Klikk for stort bildeFigur 4: Kartet viser viktige prinsipper for forsterking av transmisjonsnettet i Rogaland.

Bedre medvirkning i prosesser etter Energiloven

  1. Lokale og regionale myndigheter bør involvere seg tidlig i prosesser for framføring av kraftnett i Rogaland.
  2. Statnett bør tidlig starte dialog med lokale og regionale myndigheter i konsesjonssaker og områdeplaner for transmisjonsnettet. Dette vil skape større grad av tillit og lokal forståelse i den videre dialogen (1)
  3. Regionale nettselskaper bør ta initiativ til tidlig involvering av berørte parter for å legge grunnlaget for gode søknader og utredninger, raskere framdrift og økt lokal aksept for nye nettanlegg

Utvikle kunnskapsgrunnlaget knyttet til miljø og samfunnsvirkninger

  1. Det bør utredes indirekte virkninger av større tiltak i kraftnett for samfunn og miljø.
  2. Planmyndighetene bør involveres i utvelgelse av hvilke alternative traseer og utbyggingsløsninger som konsekvensutredes.

Integrere nettutvikling og energiproduksjon i regionale-­ og lokale areal-, klima- og energiplaner

  1. Ved revisjon av strategiske kommunale- og regionale planer for areal, klima og energi, bør nettutvikling og krafttilgang være et sentralt tema
  2. Nettselskaper bør involveres i arbeidet med overordna arealplaner i tidlig fase. Herunder kommunal arealstrategi, kommuneplanens arealdel og større områdereguleringer som omfatter næringsområder med potensiale – for areal- og kraftkrevende virksomhet
  3. Regionale nettselskaper bør sette av ressurser til å bistå kommuner med utredningsarbeid knyttet til utvikling av nettet i forbindelse med overordna, strategiske planer
  4. Kommunal og regional planlegging bør legge til rette for lokal produksjon og økt bruk av fornybare energikilder. Natur og miljø må veie tungt når kommunal- og regional planlegging skal legge til rette for lokal produksjon av fornybar energi​​​​​​

 

6.3 Arealer til helhetlige verdikjeder

Planen legger til rette for utvikling av en helhetlig portefølje av attraktive næringsarealer rettet mot alle deler av verdikjedene tilhørende kraftforedlende- og maritim virksomhet og mineralutvinning. Det er også et mål om åutvikle næringsområder og klynger som ivaretar næringskjeder som er nye og ukjente for både regionen og landet. Dette forutsetter at vi til enhver tid har markedsklare arealer med ulike egenskaper.

Produksjonslokale i batterifabrikk. Foto - Klikk for stort bilde Kristian Jacobsen/Stavanger Aftenblad
Mann foran smelteverk - Klikk for stort bilde Eramet Norway
Hånd holder en magnetitt-stein. Foto - Klikk for stort bilde Norge Mining
Vindmølleblader i Risavika sett fra luften. Foto - Klikk for stort bilde Fredrik Refvem/Stavanger Aftenblad

Rogaland har en omfattende arealportefølje

  • Store næringsparker og næringsområder strategisk lokalisert i hele fylket
  • Urbane områder og transformasjon
  • Logistikk-knutepunkt
  • Maritime og marine næringsarealer
  • Mineralutvinning for det grønne skiftet

I tillegg til de fysiske egenskapene som er nevnt innledningsvis i form av infrastruktur, sjønærhet og naturressurser, har regionen utviklet klynger bestående av kunnskapsinstitusjoner og kunnskapsbedrifter. Disse er viktige bidragsytere til å videreutvikle grønn industri, og det er nødvendig å sikre tydelige rammer og muligheter for videreutvikling av disse områdene. Planen har derfor ikke bare fokus på muligheten i ubebygde områder, men gir også føringer for utvikling av eksisterende næringsarealer.

I tillegg skjer det mye på miljøområdet, blant annet med implementering av EUs taksonomi og sterkt fokus på bærekraft i næringslivet, som gjør at vi må ha et kontinuerlig fokus på regionens beholdning av næringsarealer.

Både kvantitet og kvalitet er viktig. Fylket har disponert over 75 000 daa til næringsformål i kommuneplanene, og store arealer er fortsatt tilgjengelig i form av ubebygd/udisponert areal.

Det er mange næringsområder tilknyttet regionalnettet som gir gode muligheter for etableringer og disse er en viktig del av Rogalands samlete arealportefølje.

Rogaland har imidlertid svært få byggeklare næringsområder for virksomheter med store areal- og effektbehov. Kommunene har satt av betydelige næringsområder nær transformatorstasjoner i sentralnettet for å imøtekomme disse behovene, men disse trenger byggemodning og infrastrukturutvikling for å gjøres tilgjengelige for markedet.

For å posisjonere Rogaland for utvikling av grønne verdikjeder er det behov for å byggemodne planavklarte arealer innenfor de regionalt prioriterte næringsområdene.

Etablere en helhetlig arealportefølje i Rogaland for grønn industri

  1. Det skal planlegges for at Rogaland har en portefølje med regionalt prioriterte næringsarealer med ulike egenskaper som møter etterspørselen fra alle ledd i verdikjedene og støttenæringene tilknyttet grønn industriutvikling. Fylkeskommunen skal kartlegge hele porteføljen minst hvert fjerde år.
  2. Arealporteføljen i kommuneplanene bør gjennomgås med hensyn til kapasitet, byggemodning, miljøverdier og egnethet for nærings- formål. Næringsareal som er konfliktfylt med hensyn til arealverdier og lite egnet til næringsformål bør vurderes omdisponert til LNF, eventuelt erstattes med arealer med bedre egenskaper og mindre konflikt.
  3. Arealporteføljen bør vurderes opp mot internasjonale og nasjonale miljøkrav herunder også bransjenormer, for å sikre attraktive arealer som tar høyde for næringslivets egne miljø- og samfunnsmål.
  4. Det må søkes arealeffektive løsninger i tråd med virksomhetenes egenskaper. Behov for lav utnyttelse eller bygningsform med stort fotavtrykk og lavt etasjeantall må begrunnes særskilt og forsøk på alternative løsninger må dokumenteres.
  5. Fjellhaller som lokaliseringsalternativ bør vurderes som aktuelle løsninger i områder som ligger til rette for dette.

 

6.4 Sirkulære løsninger og industriell symbiose

Sirkulærøkonomi er en kretsløpsøkonomi som, i motsetning til tradisjonell lineær økonomi, fokuserer på at verdiskapingen skjer i stadig omdannelse av ressurser på en måte som er bærekraftig og hvor forbruk av ressurser ikke skal være høyere enn tilgangen av samme ressurs.

I tradisjonell lineær økonomi blir ressurser utvinnet, prosessert, solgt, brukt og til slutt ender ressursene som avfall. For å klare å opprettholde en høyest mulig verdiskaping i en sirkulær modell blir det viktig å sikre at omdannelsen av ressurser bidrar til bruk av restressurser i stedet for at det blir til avfall, og at bruken optimaliseres.

Industriell symbiose er en strategi for å oppnå sirkulær økonomi ved at virksomheter innenfor et geografisk avgrenset område samarbeider om bruk av ressurser som eksempelvis materialer, energi, vann og/eller bi-produkter.

Skjematisk framstilling av sirkulære løsninger. Figur - Klikk for stort bildeFigur 5: Sirkulære løsninger.

Tradisjonell industripark

Individuelle virksomheter

  • Naturressurser
    > Produkt
    > Avfall

Grønne industrier

Overgang til sirkulære løsninger

  • Naturressurser
    > Produkt
    > Avfall til produkt
    > Produkt

Gjennom EU-direktiv og endring i energiloven vil det f.eks. bli pålegg om gjennomføring
av nytte-kostvurderinger for utnyttelse av overskuddsvarme for nye etableringer på mer enn 20 MW. (1)

Industriell symbiose kan også bidra til at det utvikles grønne knutepunkt som gir økonomiske fordeler til virksomhetene gjennom salg eller utveksling av industriavfall og biprodukter, sparing av råvarekostnader og kuttede utgifter til avfallhåndtering. De samfunnsøkonomiske gevinstene vil kunne være redusert klimagassutslipp og overforbruk.

Utvikling av grønne knutepunkt i Rogaland gjennom industriell symbiose vil kunne øke konkurransekraften, effektivisere bruk av materialer og vann og redusere utslipp.

(1) Jmf. Energieffektiviseringsdirektivet artikkel 14.5.

Utvikle næringsområder og klynger med sirkulære løsninger

  1. Det skal sikres at regionalt prioriterte næringsarealer har nødvendig størrelse, integrert infrastruktur og lokalisering som muliggjør samlokalisering av ulike industrielle aktører og optimal ressursutnyttelse med sirkulære løsninger for energi, vann og materialer. 

  2. Energiforvaltning – Større næringsområder bør utrede løsninger for produksjon, lagring og distribusjon av energi. Herunder også utnyttelse av overskuddsvarme.

  3. Vannforvaltning - større nærings- områder som tilrettelegges for virksomheter med stort behov
    for vann kan medføre krav om konsesjon. Tilstrekkelig tilgang på vann skal være avklart. Sirkulære løsninger for vannhåndtering, inkludert overvann, avløpsrensing samt lagring og deling/distribusjon internt bør utredes.

  4. Materialforvaltning – tilrettelegge for samarbeid om deling av materialer og biprodukter i større næringsområder. Sikre gode løsninger for avfallshåndtering og minimere avfall.

Visualisering av batterifabrikk sett fra luften. Foto - Klikk for stort bildeVisualisering av North Sea Energy Park, Bjerkreim kommune. Produsert av Vial

 

6.5 Regionalt prioriterte næringsområder

Arealstrategien i regionalplanen har hovedfokus på tre kategorier;

  • Større industriarealer i influensområder til strategiske transformatorstasjoner
    i transmisjonsnettet definert som Energiknutepunkt
  • Sjønære industriarealer
  • Mineralressurser

Disse kategoriene er pekt ut som strategisk viktige arealer knyttet til virksomheter og næringsklynger identifisert i planarbeidet.Dette innebærer at utvikling av grønn industri tillegges økt vekt i avveiingen av ulike hensyn i disse områdene.

Tydelig prioritering vil bidra til økt forutsigbarhet, bedre koordinering av private investeringer og offentlig infrastruktur, samt redusere de negative effektene av industriutvikling på lokalsamfunn og miljø.

Energiknutepunktene er utgangspunkt for utvikling av kraftforedlende virksomheter med store effektbehov, og tilhørende sirkulære løsninger og virksomheter.

Sjønære arealer er strategisk viktige lokasjoner for regionens maritime og marine næring, samt prosessindustrien i fylket. Disse står sentralt i regionens utvikling av grønn industri.

Siste kategori er knyttet til mineralressurser i form av malmer og industrimineraler, som vil være viktige råstoff inn i det grønne skiftet.

Regionalt prioriterte energiknutepunkt

Planen identifiserer ti regionalt prioriterte energiknutepunkt. Status, muligheter og utfordringer knyttet til de ulike energiknute- punktene er svært forskjellige, og hvert enkelt punkt må planlegges individuelt. Planen legger opp til at dette bør skje gjennom samarbeid, både mellom planmyndighetene på de ulike forvaltningsnivåene og de regionale nettselskapene.

Rogaland fylkeskommune vil ta initiativ til oppfølgende prosesser for å sikre strategisk samhandling knyttet til videreutvikling av større industriparker for grønn industri.

Viktige punkter som skal avklares er:

  • Næringsområder til kraftforedlende industri
  • Avgrense influensområdet
    Identifisere og avklare hvilke planavklarte større næringsarealer innenfor de regionale energiknutepunktene som skal forbeholdes kraftforedlende virksomhet med tilhørende verdikjeder og støttenæringer.


    Influensområdet omfatter nødvendig infrastruktur i form av regionalnett, samt større planavklarte næringsarealer som skal utvikles for grønn industri. Dette arbeidet må gjennomføres i nært samarbeid med lokalt nettselskap og koordineres med kraftsystem utredningsarbeidet i den enkelte region.
  • Avklare natur­ og kulturverdier og jordressurser
    Viktige arealverdier må kartlegges. Kunnskapsgrunnlaget bør ta utgangspunkt i temaer beskrevet i rundskriv T2/16 fra Klima- og miljødepartementet.

    Videre skal regionale og nasjonale verdier knyttet til naturressurser legges til grunn, herunder regionalt og nasjonalt jordvernmål. Kunnskapsgrunnlaget bør legges til grunn for alternativsvurderinger for eventuelle arealavklaringer utover det som foreligger i vedtatte planer.
  • Risiko og sårbarhet
    Nødvendige avklaringer med hensyn til risiko og sårbarhet bør også inngå i dette kunnskapsgrunnlaget.
  • Avklare planprosess
    Som nevnt innledningsvis vil de ulike energiknutepunktene ha forskjellige utgangspunkt for videre behov for planlegging. Samarbeidsprosjektene bør i fellesskap avklare planbehov og hvilke prosesser som best kan ivareta målsettinger og strategier nedfelt i denne planen.
  • Avklare behovet for infrastrukturtiltak Planarbeidet skal avklare behovet for ytterligere infrastrukturtiltak i form av samferdsel, vann og energiløsninger.

Dette er de regionalt prioriterte energiknutepunktene

  • Gismarvik
  • Håvik
  • Spanne
  • Fagrafjell
  • Sauda
  • Støleheia eller Krossberg
  • Bærheim
  • Bjerkreim
  • Kielland
  • Åna-Sira

Listen over energiknutepunktene er uttømmende, og skal gi grunnlag for en forutsigbar politikk knyttet til utvikling av nødvendig infrastruktur og ivaretakelse av miljøverdier og naturressurser.

Status og funksjon for de ulike energiknutepunktene

Følgende regionalt prioriterte energiknutepunkter skal være utgangspunkt for utvikling og byggemodning av de prioriterte næringsparkene jfr. 7.4.3:

  • Gismarvik/Håvik
  • Fagrafjell
  • Sauda
  • Bjerkreim
  • Kielland
  • Åna-Sira

Det skal være særskilt regional innsats for å sikre industrivekst i disse områdene. Større næringsarealer i tilknytning til de regionalt prioriterte energiknutepunktene skal forbeholdes kraftforedlende virksomhet med tilhørende verdikjeder og støttenæringer. Områdene planlegges etter prinsippene for kategori B- eller C- virksomheter. (1)

Følgende regionalt prioriterte energipunkter skal være utgangspunkt for videreutvikling og fortetting av næringsarealer:

  • Spanne
  • Støleheia/Krossberg
  • Bærheim

Utvikle sterke klynger i tilknytning til regionalt prioriterte energiknutepunkt

  1. Næringsarealer som er utviklet til kraftforedlende industriformål bør sikres forbeholdt dette formål i reguleringsplan. Dette presiseres i reguleringsplan og/eller kan sikres gjennom strategisk eierskap.
  2. Kommunene bør i forbindelse med kommuneplanarbeidet evaluere egnetheten til de større arealene for areal- og kraftforedlende virksomheter i Energiknutepunktene med hensyn til næringsattraktivitet, miljøkonflikter, jordvern, lokalisering og arrondering av arealene.
  3. Det skal ikke tilrettelegges for nye næringsområder til kraftforedlende virksomhet i tilknytning til eventuelle nye transformatorstasjoner i sentralnettet, unntatt virksomhet i samme verdikjede som- og med lokalisering i tilknytning til - stedbundne næringer. 
  4. Kommuner, nettselskap og regionale myndigheter bør samarbeide om prioritering og byggemodning av næringsområdene i influensområdet rundt de regionalt prioriterte energiknutepunktene.
  5. Større næringsparker i tilknytning til energiknutepunktene skal være førende for statlige-, regionale- og kommunale investeringer i nødvendig infrastruktur. Konsekvenser for miljø og jordvern knyttet til framføring av infrastruktur vurderes særskilt.
  6. Strategisk eierskap bør vurderes for å forvalte områdene etter langsiktige, strategiske målsettinger.

Regionalt prioriterte energiknutepunkt

Kart over energiknutepunkt og tranformatorstasjoner. Figur - Klikk for stort bildeFigur 6: Lokalisering av energiknutepunkt og skjematisk vist avgrensning av influensområdet (Avklares i videre prosesser som vist i figur 6).

Transformatorstasjoner (eksisterende)

  • Sauda
  • Gismarvik
  • Håvik
  • Krossberg
  • Bærheim
  • Fagrafjell
  • Bjerkreim

Transformatorstasjoner (under avklaring)

  • Kielland
  • Åna-Sira

Prinsipper for videre planlegging av energiknutepunkt

Prinsippskissen nedenfor viser aktuelle problemstillinger som krever samhandling, og prioriteringsrekkefølge for virksomheter med stort effektbehov og koordinert utnyttelse av tilgjengelig infrastruktur. Som grafen viser må dette også sammenholdes med blant annet tilgjengelig effekt i eksisterende transformatorststasjon i transmisjonsnettet. I henhold til ABC- prinsippet bør en også gjøre avklaringer/ vurderinger i forhold til hovedvegnett og
av- og påkjøringsramper, mulige miljøverdier i området, havneforhold med mer.

Kartskisse viser prinsipp for planlegging av energiknutepunkt. Figur - Klikk for stort bildeFigur 7: Prinsippskisse for planlegging av energipunkt.

Prinsipp for prioriteringsrekkefølge på samordnet arealplanlegging og nettutvikling

Figuren viser forholdet mellom effekt (vertikal linje) og tid (horisontal linje) ved realisering av arealer og tilgjengelig effekt i transformatorstasjonen. 

Regionalt prioriterte sjønære industriarealer

Rogaland har, med sin lange kyst og mange sjørelaterte næringsklynger, relativt mange havner geografisk spredt over store deler av fylket. Ifølge kystverkets oversikt har fylket om lag 380 havner, havneanlegg og kaier. Gode transportmuligheter på sjøen begrenser behovet for veitransport og gir lavere bedrifts- og samfunnsøkonomiske transportkostnader. De sjønære arealene har også en sentral rolle i det grønne skiftet i Rogaland.

Havner og sjønære arealer er sentrale for utvikling av ammoniakk og hydrogen til skipsfart, og det er i dag flere initiativer knyttet til sjørelatert infrastruktur i fylket.

Sirkulære løsninger med sekundærprodukter med relativt lav verdi trenger også effektive logistikkløsninger som muliggjør rimelig transport.

Utviklingen av maritime næringer inn mot havvind vil ha behov for produksjonsområder med tilgang til dype strandsoner/havner for produksjon og utskiping.

På den annen side har strandsonen, både på land og sjø, store alternative verdier i form av natur- og miljøverdier. Strandsonevernet står sterkt, og det er viktig at aktivitet og inngrep konsentreres til hensiktsmessig områder.

I tillegg til generelle retningslinjer for sjønære areal, er det pekt ut regionalt prioriterte sjøarealer med utgangspunkt i allerede planavklarte næringsarealer i regionen. Områdene er identifisert og vurdert etter følgende kriterier:

  • Større eksisterende klynger med maritim virksomhet
  • Arealer større enn 200 daa avsatt i kommuneplan med potensial for vekst
  • Avklarte arealer for kategori B- eller C-virksomheter i regionale ATP-planer.
  • Utover de prioriterte sjønære næringsarealene er det også mindre områder med strategisk viktige funksjoner tatt med.
Illustrasjon av produksjonsområde for havvindmøller. Figur - Klikk for stort bildeIllustrasjon av mulig fremtidig industriområde for bygging og sammenstilling av havvind­ turbiner på Berakvam. Windworks

Sjønære/sjøtilknyttede industriarealer

  1. Det bør ikke omdisponeres nye næringsområder i strandsonen så lenge det er kapasitet i eksisterende sjønære arealer eller dette skjer som transformasjon/gjenbruk av for eksempel  masseuttak eller andre sterkt endrete arealer. Mindre virksomheter kan utvikles i allerede bebygde områder eller masseuttak med liten alternativ verdi for øvrige samfunnsinteresser. Kommunene bør gjennom overordnet arealplanlegging planlegge for differensiert bruk av strandsonen.
  2. Sjønære nærings- og havneområder bør forbeholdes sjøtilknytta  industri og havneformål, såframt dette ikke er i strid med andre overordnede vurderinger, for eksempel hensyn til by- og senterutvikling eller særlig viktige områder for annen næringsvirksomhet i kommunene.

Utvikle og byggemodne regionalt prioriterte sjønære industriarealer

  1. Det bør tilrettelegges for at areal- krevende virksomheter med tomtebehov større enn 100 daa, behov for sjøtilknytning og sirkulære løsninger kan lokaliseres i de prioriterte sjønære områdene jfr fig. 8.
  2. Kommunene bør evaluere områdene med hensyn til næringsattraktivitet, miljøkonflikter, jordvern, lokalisering og arrondering av arealene i forbindelse med kommuneplanarbeidet.
  3. Næringsparkene bør utvikles med nødvendig infrastruktur og sikres arealer som muliggjør sirkulære løsninger med hensyn til energi, produktinnsats og innovasjon.
  4. Regionale og lokale myndigheter bør inngå strategisk samarbeid på tvers av kommunegrenser for å utvikle og byggemodne næringsparkene, samt gjøre de markedsklare.
  5.  Strategisk eierskap bør vurderes for å forvalte områdene etter langsiktige, strategiske målsettinger.

Regionalt prioriterte industriområder

Illustrasjon av prioriterte industriområder. Figur - Klikk for stort bildeFigur 8: Regionalt prioriterte industriområder.

Regionalt prioriterte områder for mineralutvinning

Mineralbehovet vil være svært stort i det grønne skiftet, og verden vil ha behov for store mengder med kritisk tilgjengelige mineraler.

Rogaland er et viktig fylke for mineralutvinning, både i form av byggeråstoff, metaller, og industrimineraler. Dette er også en viktig næring.

Utvinning av mineraler er en stedbunden næring som må skje der ressursene er.

Elektrifisering av slik næringsvirksomhet vil kreve store mengder kraft og er svært arealkrevende.

Mineralressurser er ikke-fornybare, og dagens ressurser er knappe. Det er derfor viktig med fokus på gjenbruk og gjenvinning av ressursene som allerede er tatt ut. Dette vil forlenge levetiden på de gjenværende ressursene. For regioner og lokalsamfunn vil det også være ønskelig at størst mulig verdiskaping skjer lokalt.

Oppstart av ny gruvedrift er krevende. Det er kapitalkrevende og er ofte konfliktfylt med hensyn til miljø og andre lokale forhold. Plan- og konsesjonsprosessene er komplekse og gjennomføres etter plan- og bygningsloven (PBL), mineralloven og forurensingsloven.

Landskap ved Storeknuten. Foto - Klikk for stort bilde Norge Mineraler

Mineralressurser forvaltes gjennom areaplanlegging i kommunen, og gjennom minerallovgivning forvaltet av Direktoratet for mineralforvaltning. Planlegging og drift av eventuelle uttak skjer gjerne gjennom store internasjonale selskaper. Rogaland har som følge av sin rike ressurstilgang, et særlig ansvar for å ivareta og utnytte mineralressurser.

Skanning av mineralprøver. Foto - Klikk for stort bildeMineralprøver Norge Mineraler

Sikre verdifulle mineral­ ressurser i Rogaland

  1. Kartlegging og sikring av aktuelle mineralverdier bør gjennomføres i kommuneplan. Aktuelle avgrensninger og sikring i kommuneplan bør gjøres i samråd med overordnede myndigheter.

Strategisk samarbeid om utvinning

  1. Det bør legges til rette for strategisk samarbeid på tvers av forvaltningsnivå og sektorer for å sikre effektive og samordnete plan- og konsesjonsprosesser som ivaretar samfunnsinteresser og miljø.

Sikre skånsom utvinning av områder med tanke på miljø­ og naturressurser

  1. Arealavklaringer i tilknytning til utvinning av mineralressurser vil skje gjennom planlegging etter plan- og bygningsloven. Det bør planlegges for løsninger som ivaretar verdier knyttet til miljø-, samfunns- og naturressurser.
  2. Kommunen som planmyndighet må sikre samordning av planlegging etter PBL og utarbeidelsen av driftsplan, som ivaretar verdier knyttet til miljø, samfunn og naturressurser på en god måte.
  3.  For all massehåndtering skal ressurspyramidens prinsipper om å prioritere reduksjon, gjenbruk og gjenvinning følges. Deponering forbeholdes masser uten gjenbruks- eller gjenvinnings- potensiale. Det bør legges planer for gjenbruk av overskuddsmasser i tilknytning til eventuelle mineraluttak.

 

6.6 Transport og mobilitet

Det er tett sammenheng mellom næringsutvikling og transportbehov. Industrivirksomhet har behov for effektive transportløsninger og lokalisering påvirker både person- og godstransportstrømmer.

Transport og mobilitet for areal- og kraftkrevende virksomheter forholder seg til føringer i de regionale areal- og transportplanene i regionene. Både Regionalplan for Haugalandet og Regionalplan for Jæren og Søre Ryfylke har føringer for lokalisering av virksomheter i forhold til mobilitetsbehov etter det såkalte ABC-prinsippet om rett virksomhet på rett sted. Areal- og kraftkrevende virksomheter vil i utgangspunktet være definert som C-virksomheter (kategori 3,4,5) i de regionale planene) Dette er virksomheter typiske for lager og industri, med relativt høy bil- avhengighet (gods etc.), lav utnyttelsesgrad og lav arbeidsplasstetthet. Disse lokaliseres i områder med høy biltilgjengelighet og relativt lav tilgjengelighet for gående, syklende og kollektiv.

Lastebiler på motorvei. Foto - Klikk for stort bilde

Framveksten av, og tilbakekomsten av industrivirksomhet med stort omfang, vil også gi utfordringer for vedtatte mål om reduserte utslipp fra vegtrafikken, samt nullvekstmål for persontransport på Nord-Jæren og framkommelighet på veger i regionen. Det vil derfor være behov for å se på løsninger som sikrer overordna mål for transport og mobilitet, samtidig med av større industrimiljø med mange ansatte utenfor sentrale deler av byer og tettsteder.

Havneinfrastruktur henger tett sammen med grønn industri og er satt som et kriterium
for prioritering av regionale sjønære arealer. Retningslinjene i dette avsnittet forholder seg til grønne energibærere i form av ladeinfrastruktur og produksjon/distribusjon av hydrogen og ammoniakk for sjøtransport, som et ledd i å utvikle grønne korridorer/nullutslipps sjøtransportkorridorer.

Utvikle hensiktsmessige transport og mobilitetsløsninger som understøtter industriutvikling

  1. Det skal planlegges løsninger for næringsvirksomhetens ulike behov for person- og godstransport
  2. Føringer i gjeldende regionale planer for areal og transport legges til grunn for arealplanleggingen. Prinsippene i ABC-metodikk om rett virksomhet på rett sted ligger fast.
  3. Parkering til arealkrevende virksomheter håndteres etter retningslinjene i Regionale planer for areal og transport. Lavere makskrav til parkering bør vurderes gjennom mobilitetsplan for virksomheter med særlig lavt mobilitetsbehov, f.eks. datasenter.
  4. Havner bør planlegges og utvikles som intermodale knutepunkt og i henhold til behovene knyttet til industrivekst og elektrifisering. Maritim og land- basert infrastruktur må planlegges i sammenheng.
  5. Det bør planlegges for nødvendig ladeinfrastruktur og areal- og infrastruktur til produksjon/distribusjon av øvrige grønne energibærere som hydrogen og ammoniakk. Dette bør fortrinnsvis planlegges i nær tilknytning til kai.
  6. Det skal legges til rette for å utvikle et nettverk av grønne korridorer/ nullutslippskorridorer for sjøtransport.

 

6.7 Miljø- og naturressurser

Klimaendringer og tap av natur er noen av vår tids største globale utfordringer. Rogaland har verdifulle naturressurser vi skal forvalte i et generasjonsperspektiv. Arealinngrep for industriutvikling vil isolert sett ha en betydelig negativ påvirkning på natur. For å kompensere for dette legger planen opp til flere grep for å sikre at naturmangfoldet ivaretas.

  • Optimal forvaltning av næringsarealene i kommuneplanen
    Lite attraktive områder med høy grad av konflikt bør tilbakeføres til LNF ved revisjon av kommuneplanene. Dette vurderes hvert fjerde år. Endringer i næringslivets behov og mer kunnskap om miljøverdier bør legges til grunn for nye revisjoner. I den grad arealer blir funnet uegnet, og andre blir funnet mer egnet, bør en gjennomføre justeringer i arealplanen.
  • Restaurering av natur og økologisk kompensasjon

    I tråd med tiltakshierarkiet bør utbygger først, etter en nyttekostnadsvurdering, søke å velge et alternativ som unngår negativ påvirkning på naturen, deretter begrense konsekvensene som ikke
    kan unngås og istandsette direkte effekter i etterkant av utbyggingen. Økologisk kompensasjon er siste utvei for å avbøte tap av natur. Tapt natur bør erstattes ved å restaurere tapt natur i andre områder. Natur og miljøverdier kan imidlertid også ivaretas gjennom regulering og detaljutforming av et gitt område. Restaurering av natur kan på den måten også løse eventuelle behov for overvannsproblematikk eller skjerming av virksomheten i området

 

Illustrasjon av tiltakshierarkiet. Figur - Klikk for stort bildeFigur 9: Tiltakshierarkiet

Lav prioritet: kompensere for vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås

Medium prioritet: istandsette eller restaurere vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås 

Medium prioritet: begrense for å redusere vesentlige skadevirkninger som ikke kan unngås

Høy prioritet: unngå vesentlige skadevirkninger ved for eksempel å endre eller tilpasse lokalisering av tiltak

 

Sikre verdier knyttet til miljø og naturressurser i overordnet planlegging

  1. Næringsområder som inngår i vedtatte kommuneplaner ved vedtak av regionalplan kan planlegges for etablering av næringsvirksomhet.
  2. Areal- og naturregnskap for nåværende og nytt planforslag bør benyttes som beslutningsgrunnlag inn i planarbeidet.
  3. Areal- og naturregnskapet bør kontinuerlig utvikles til å omfatte kartlagte naturverdier og naturressurser. Inngrep i natur eller dyrka jord i et av de regionalt prioriterte næringsområdene jfr. fig. 8. bør møtes med restaurering eller tilbakeføring av natur et annet sted. Dette innebærer at det sikres en økologisk kompensasjon for tapet tiltaket medfører.
  4. Det bør tilstrebes å ivareta viktige miljø- og naturressurser også innenfor de regionalt prioriterte næringsområdene.
  5. Regionale og lokale myndigheter bør inngå strategisk samarbeid på tvers av kommunegrenser for å finne og sikre egnede arealer til restaurering av natur og økosystemer. Arealer til restaurering bør sikres i kommuneplan.
  6. Natur- og kulturverdier og jordbruks- arealer bør kartlegges tidlig innenfor influensområdene i de regionalt prioriterte energiknutepunktene, de regionalt prioriterte sjønære arealene og områder for mineralutvinning. Dette skal legge grunnlag for vurdering av ulike utbyggingsalternativer.
  7. Kunnskap om internasjonale miljøstandarder for grønne og bærekraftige industriområder bør legges til grunn i planleggingen.

 

6.8 Risiko og sårbarhet

Risiko og sårbarhet er et relevant tema for areal- og kraftkrevende virksomhet. Store arealer og anlegg vil kreve tilpasninger for å forebygge mulig naturskade i form av ras og flom. Enkelte virksomheter vil være svært sensitive, for eksempel datasenter som setter høye krav til sikkerhet og driftssikkerhet. Datasenter vil også kunne være en viktig aktør med tanke på samfunnskritiske funksjoner. Selv om forskriften ikke omfatter datasenter, vil datasenter gjennom å være leverandør av elektroniske tjenester ivareta samfunnskritiske funksjoner. Dette må det tas høyde for i planlegging av areal og kraftkrevende virksomhet der datasenter er tenkt som mulig etablerer.

Samtidig vil også areal- og kraftkrevende virksomheter i form av prosessindustri, batterifabrikker, hydrogen og ammoniakkproduksjon med mer kunne karakteriseres som storulykkevirksomheter som setter krav til naboskap, beredskap med mer.

Samfunnskritiske funksjoner i form av kraft og energiforsyning, samt transportkritisk infrastruktur i form av veger og havner omhandles også av planen. Det forutsettes at nødvendige hensyn til samfunnskritiske funksjoner blir ivaretatt i planlegging på alle nivåer.

Ivareta sikkerhet og hindre risiko

  1. Kommunene skal påse at plikten til å gjennomføre en ROS-analyse for planområdet er ivaretatt (jf. PBL § 4-3, 1. ledd). Kommunen skal sørge for at det blir gjennomført ROS-analyser til kommuneplanens arealdel og reguleringsplanforslag.
  2. Samlokalisering av ulike typer grønn industri med ulike krav til risiko og sikkerhet bør vurderes nøye. Uheldig samlokalisering av storulykkevirksomheter kan øke det generelle risikobildet og påvirke områdenes næringsprofil.
  3. Risiko og sårbarhet knyttet til ulike virksomhetstyper bør avklares i tidlig planfase for ulike typer næringsområder.

Avklare storulykkevirksomheter og samfunnskritiske funksjoner ved utvikling av grønn industri

  1. Ved etablering av storulykkevirksomheter skal det ved oppstart av kommuneplan varsles eventuelle nye utredningsbehov knyttet til virksomhetene. Dette skal framgå av forslag til planprogram, jf. pbl §§ 11-12 og 11-13.
  2. Det må utarbeides beregninger med risikokonturer med tilhørende farebeskrivelser knyttet til storulykkevirksomhetene.
  3. Det skal gjennomføres utredninger av behovet for tiltak knyttet til samfunnskritiske funksjoner som følge av utviklingen av grønn industri.