Retningslinjer for eksamen for elever

4 Muntlig eksamen

Lokalt gitt muntlig eksamen gjennomføres på virkedager. Dette gjelder både forberedelse og eksamen, jf. § 9-28 og merknadene.

Skolen kan ikke gjennomføre lokalt gitte eksamener med forberedelsesdel på mandager, eller første dag etter offentlige helligdager eller høytidsdager, jf. Utdanningsdirektoratets “Regler for muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen”.

4.1 Trekk

Eleven skal få vite hvilket fag han/hun er trukket opp til eksamen i så nær opp til 48 timer før selve eksamen som mulig. For å skape så like forhold som mulig for alle elever, skal ikke trekket offentliggjøres for lang tid i forveien, og ikke mindre enn 48 timer før.

NB: Eleven skal ikke få vite tema på dette tidspunktet.

Ved offentliggjøring av trekk er det ikke krav om at faglærer er til stede. Faglærer kan få oppdrag som ekstern sensor samtidig som elever får melding om trekk.

4.2 Forberedelse

Muntlig eksamen skal gjennomføres med 24 timers forberedelsedel, jf. §9-32

Forberedelsesdelen skal skje på virkedager. Forberedelsedelen er en obligatorisk skoledag dagen før eksamen, der alle hjelpemidler er tillatt. Eleven skal ha tilgang til skolens lokaler, kunne samarbeide med andre, og ha tilgang til veiledning fra en faglærer.

Eleven skal trekke et tema eller en problemstilling med tilhørende kompetansemål under forberedelsesdelen. Temaet/problemstillingen til den enkelte elev må være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen/flere kompetansemål under selve eksamineringen.  

Sensorene skal kunne stille spørsmål som gir eleven anledning til å vise bredest mulig kompetanse i faget. En eksamen som bare prøver noen få kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig utfra eksamensformen.

Eksamensoppgaven bør være såpass åpen at eleven kan ta egne valg for innhold og form.
Oppgavesettet for eksamenspartiet skal som hovedregel dekke flest mulig av kompetansemålene i læreplanen.

Det skal utarbeides vurderingskriterier til eksamen. Vurderingskriteriene deles ut samtidig med eksamensoppgaven.

For mer informasjon, se Utdanningsdirektoratets “Regler for muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen”.
 

4.3 Presentasjon

Eksamen kan inneholde en elevstyrt presentasjon, men dette skal være frivillig for kandidatene. Elever må informeres om at presentasjon er en mulighet.

Dersom eleven velger å starte eksamen med en presentasjon, skal ikke presentasjonen utgjøre mer enn en tredjedel av eksamenstiden.

4.4 Gjennomføring av muntlig eksamen

Muntlig eksamen varer i inntil 30 minutter, jf. § 9-28.  Eleven skal få anledning til å vise kompetansen sin i så stor del av faget som mulig utfra eksamensformen, jf. § 9-25 . Sensorene må derfor stille spørsmål som gir eleven anledning til å vise bredest mulig kompetanse i faget. Eksamen skal ikke prøve bare noen få kompetansemål. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke etter det eleven ikke kan, jf. Utdanningsdirektoratets “Regler for muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen”.

4.5 Karakterfastsetting

Eksamenskarakteren skal være et uttrykk for den kompetansen som kandidaten viser på eksamen. Forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget.

Karakteren skal settes på individuelt grunnlag. Kandidatene skal umiddelbart, og før eksaminering av neste kandidat, få vite karakteren

Den eksterne sensoren skal ikke gjøres kjent med standpunktkarakteren til eleven.

4.6 Hjelpemidler ved muntlig eksamen

Under forberedelsestiden har eleven tilgang til alle hjelpemidler.

Under eksamen kan kandidaten ta med seg notater fra forberedelsesdelen. Notatene fra forberedelsesdelen er som regel det eneste tillatte hjelpemiddel. Unntak fra denne regelen kan likevel forekomme utfra fagets egenart.

Bruk av lyttemateriell i fremmedspråk

Det er mulig å bruke lyttemateriell som en del av forberedelsen, eller som en del av eksamen. Det er ikke tillatt å gi kandidatene en lytteprøve f.eks. 30 minutter før eksamen.