Retningslinjer for eksamen for elever

6 Praktisk eksamen

Praktisk eksamen har en ramme på inntil 5 timer, jf. § 9-28.  Praktisk eksamen kan omfatte flere ulike metoder som er nødvendige og formålstjenlige for å prøve i hvilken grad kandidaten har nådd kompetansemålene i læreplanen i faget.

Alle eksamener skal være praktiske, selv om noe av vurderingsgrunnlaget kan være muntlig eller skriftlig. Eleven må gjøres oppmerksom på dette.

Tverrfaglig praktisk eksamen skal ta utgangspunkt i eller være i samsvar med den helheten som læreplanene som inngår i den tverrfaglige eksamen utgjør.

6.1 Forberedelsesdel

Det kommer frem av læreplanene i LK20 om eksamen skal ha forberedelsesdel. Forberedelsesdel kan være fra 24 til 48 timer.

Forberedelsesdagen(e) er obligatorisk skoledag(er). Eleven skal ha:

  • tilgang til skolens lokaler
  • kunne samarbeide med andre
  • ha tilgang til veiledning fra en faglærer.

Elevene kan ta med seg det de har produsert i forberedelsestiden på eksamensdagen. Eksamenskarakteren skal settes på grunnlag av den kompetansen eleven viser på selve eksamenen. Forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget, jf. forskriften § 9-32.

6.2 Eksamensoppgaven

Eksamensoppgaven skal lages med utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen(e). Dersom det foreligger egne retningslinjer for praktisk eksamen innenfor det enkelte utdanningsprogrammet, skal eksamensoppgaven være i tråd med disse. Jf. dokumentet Retningslinjer for praktisk eksamen etter utdanningsprogram på intranett.rogfk.no og i QM+.

Dersom det ikke foreligger egne retningslinjer for et bestemt utdanningsprogram/ programområde, er det de generelle retningslinjene i dette kapittelet som gjelder.

6.3 Gjennomføring

Eksamen kan vare i inntil 5 timer, jf. § 9-28. Det enkelte programområdet velger eksamenstid slik at eleven får vist kompetansen sin i så stor del av faget som mulig.

Sensorene skal være til stede og vurdere elevene under den praktiske gjennomføringen på eksamensdagen. Sensorene skal være forsiktige med å avbryte kandidatene under den praktiske delen av eksamen, men kan likevel stille oppklarende spørsmål.

6.4 Vurdering

Det skal utarbeides vurderingskriterier til eksamen. Vurderingskriteriene deles ut samtidig med eksamensoppgavene. Det er kompetansen eleven viser på eksamensdagen som skal vurderes, jf. § 9-32 og merknader. Forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag.