Retningslinjer for eksamen for elever

8 Særskilt tilrettelegging ved eksamen

8.1 Generelt

Elever kan søke rektor om særskilt tilrettelegging av eksamen. Det er viktig at eleven søker om den særskilte tilretteleggingen av eksamen i god tid, og at man gjennom skoleåret har funnet den løsningen som passer eleven. Avgjørelsen til rektor er et enkeltvedtak.

Bestemmelsene om tilrettelegging ved eksamen er primært ment å skulle avhjelpe fysisk eller psykisk sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, og ikke manglende kompetanse i fag. Manglende ferdigheter i norsk er ikke grunnlag for særskilt tilrettelegging av eksamen.
Tilretteleggingen skal ikke gi eleven fordeler sammenlignet med dem som ikke får særskilt tilrettelegging av eksamen, og skal ikke være så omfattende at eleven ikke blir prøvd i kompetansemålene i faget. Dersom den enkelte læreplanen krever skriftlige, muntlige eller praktiske ferdigheter, kan ikke den særskilte tilretteleggingen innebære at disse ferdighetene ikke blir prøvd.

Eksempler på tilrettelegging kan være:

  • ekstra tid
  • skrivehjelp
  • opplesning av oppgaveteksten
  • eget rom
  • endret eksamensform (jf. punkt 8.2)

For mer informasjon om særskilt tilrettelegging av eksamen, se Utdanningsdirektoratets “Generelt om særskilt tilrettelegging av eksamen

For informasjon om særskilt tilrettelegging av eksamen for blinde/svaksynte, se Utdanningsdirektoratets sider om administrasjon av eksamen
 

8.2 Endret eksamensform

Rektor kan endre eksamensform ved særskilt tilrettelegging av eksamen i samråd med opplæringsavdeling. Endret eksamensform skal kun brukes dersom andre former for tilrettelegging ikke vil være tilstrekkelige for at kandidaten skal få vist kompetansen sin. Eksamensformen kan ikke endres hvis det fører til at skriftlige, muntlige eller praktiske ferdigheter i kompetansemålene ikke blir prøvd.

Endring av eksamensform må skje innenfor de eksamensformene som følger av læreplanen i faget. Man kan for eksempel ikke endre fra skriftlig til muntlig hvis det ikke er en muntlig eksamensform i faget. Hvis skriftlig eksamen endres til muntlig, er det de retningslinjene for muntlig eksamen som gjelder. Eksamensoppgaven utarbeides lokalt. 

For mer informasjon om særskilt tilrettelegging av eksamen, se Utdanningsdirektoratets “Generelt om særskilt tilrettelegging av eksamen