Søkerhåndbok for rådgivere 2025-2026

  1. 1 Slik søker elever skoleplass
    1. 1.1 Viktig å søke i vigo
    2. 1.2 Logg inn i vigo med MinID
    3. 1.3 Beregning av karakterpoeng
    4. 1.4 Søknader kan ikke endres etter fristen
  2. 2 Etter inntak
    1. 2.1 Søkeren får svar på søknaden i vigo
    2. 2.2 Elever som ikke kommer inn på noen av sine ønsker
    3. 2.3 Søkere uten skoleplass ved skolestart
  3. 3 Rettighet til videregående opplæring
    1. 3.1 Rekkefølge i inntaket
    2. 3.2 Omvalg eller mer opplæring
    3. 3.3 Yrkesfaglig rekvalifisering
  4. 4 Andre ting som er aktuelt når elever søker
    1. 4.1 Noen skoler har kun fremmedspråk på nivå II
    2. 4.2 Meldeskjema for elever som søker 1.mars
    3. 4.3 Glidelåsen
    4. 4.4 Privat grunnskoleopplæring i hjemmet
  5. 5 Søke skoler i andre fylker
    1. 5.1 Gjesteelev
    2. 5.2 Søkere i grensekommuner
    3. 5.3 Landslinjer og landsdekkende tilbud
  6. 6 Yrkesfaglige opplæringstilbud som gir studiekompetanse
    1. 6.1 Yrkesfag med studiekompetanse (YSK)
    2. 6.2 Helse- og oppvekstfag med generell studiekompetanse
    3. 6.3 Naturbruk med dyrekunnskap
    4. 6.4 Automasjon og robotikk med studiekompetanse
  7. 7 Idrettstilbud
    1. 7.1 Idrettsfag, tilleggspoeng
    2. 7.2 Talenter mot toppen (TMT)
    3. 7.3 Toppidrett
    4. 7.4 Toppvolley Norge (TVN)
  8. 8 Andre studieforberedende tilbud
    1. 8.1 International baccalaureate (IB)
    2. 8.2 Musikk, dans og drama, tilleggspoeng
    3. 8.3 Møllehagen og Hollenderhaugen skolesenter
    4. 8.4 Privatskoler
  9. 9 Opplæring i bedrift
    1. 9.1 Lærekandidat
    2. 9.2 Praksisbrev
    3. 9.3 Lærling
    4. 9.4 Alternativ til læreplass i bedrift
    5. 9.5 Lærlingskole
  10. 10 Videregående opplæring for voksne (VOV)
    1. 10.1 Hvem kan søke VOV
  11. 11 Søkere med søknadsfrist 1. februar
    1. 11.1 Søk i vigo og send inn skjema
  12. 12 Individuell behandling – søknadsfrist 1. februar
    1. 12.1 Oversikt over søknadskategoriene for individuell behandling
    2. 12.2 Søkere som har enkeltvedtak om ITO i grunnskolen, og fritak for vurdering i mer enn halvparten av fagene
    3. 12.3 Vibemyr skoleverksted
    4. 12.4 Søkere som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen § 4-20
    5. 12.5 Søkere som av tungtveiende grunner må behandles individuelt, har karakterer (§§ 4-20 og 4-26)
    6. 12.6 Søkere til vg2/vg3 med IOP, som mangler karakterer i flere fag (§ 4-13)
    7. 12.7 Søkere til vg1 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag (§ 4-20c)
    8. 12.8 Søkere til vg2 eller vg3 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag
  13. 13 Minoritetsspråklige søkere
    1. 13.1 Innføringstilbudet for minoritetsspråklige
    2. 13.2 Søknadsfrister
    3. 13.3 Retningslinjer for søking til innføringstilbud
    4. 13.4 Kombinasjonsklasser
    5. 13.5 Videregående trinn 1
    6. 13.6 Søkere som mangler fødselsnummer eller vitnemål
  14. 14 Fortrinnsrett – søknadsfrist 1. februar
    1. 14.1 Tilmeldingsfrist 1. oktober
    2. 14.2 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram på vg1 (§ 4-21)
    3. 14.3 Individuelt tilrettelagt opplæring - organiseringsform hverdagslivstrening (§ 4-22)
    4. 14.4 Individuelt tilrettelagt opplæring – organiseringsform arbeidstrening (§ 4-22)
    5. 14.5 Søkere til organiseringsform arbeidstrening eller hverdagslivstrening ut over 3 år
    6. 14.6 Søkere til ordinær klasse med behov for tilrettelegging
  15. 15 Vedlegg til søknad
  16. 16 Spørsmål, frister og nyttig informasjon
  17. 17 Tips for rådgivere ved bruk av vigo skole

4 Andre ting som er aktuelt når elever søker

4.1 Noen skoler har kun fremmedspråk på nivå II

Dette gjelder: Hetland vgs, St. Olav vgs, Stavanger katedralskole og studiespesialisering med toppidrett på St. Svithun vgs.

Disse skolene tilbyr bare fremmedspråk på nivå II. Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen (fransk, spansk eller tysk) vil ikke kunne oppnå studiekompetanse dersom de søker og kommer inn på skoler som bare tilbyr fremmedspråk på nivå II.

Søkere som planlegger å ta eksamen i sitt morsmål som privatist, krysser av for dette i søknaden i vigo. Hvis de ikke har gjort dette, vil skoleønsket som krever fremmedspråk slettes fra søknaden. Søkere vil i så fall få melding om dette, og mulighet til å komme med nye skoleønsker, eller til å sende en bekreftelse på at hen planlegger å ta privatisteksamen. 

Se www.udir.no for oversikt over fremmedspråk for privatister. Eleven må kontakte privatistkontoret for å finne ut om det blir avlagt privatisteksamen i dette språket i Rogaland.

Elever i grunnskolen har anledning til å ta eksamen i fremmedspråk på videregåendenivå som privatist. Kontakt privatistkontoret for veiledning.

4.2 Meldeskjema for elever som søker 1.mars

Søkere (til 1. mars) som har behov som den videregående skolen bør kjenne til, bør sende inn meldeskjema. Dokumentasjon lastes opp elektronisk som vedlegg før skjemaet sendes inn. Vi anbefaler at dere har tilgang til alle vedlegg elektronisk før dere starter søknadsprosessen.  Meldeskjema finner du på www.rogfk.no/skjemaskole.

Vær obs på at dokumentasjon som er sendt inn sammen med tidligere års skolesøknad, ikke følger elevens søknad til nytt skoleår på ny skole.

I meldeskjemaet må søkeren merke av for en eller flere av disse punktene:

  • vedtak om individuell tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning)
  • vedtak om særskilt språkopplæring
  • svake norskkunnskaper (minoritetsspråklige elever som ikke har søkt i minoritetsspråklig inntak)
  • svake engelskkunnskaper (minoritetsspråklige elever som ikke har søkt i minoritetsspråklig inntak)
  • medisinske vansker
  • sosiale og emosjonelle vansker
  • andre vansker
  • fritak sidemål
  • ankomstdato for søkere med kort botid i Norge 

4.3 Glidelåsen

Mange kommuner har inngått avtale med fylkeskommunen om glidelås-oppfølging av ungdommer ved overgangen til videregående skole. Dette gjelder foreløpig kommunene

Eigersund, Hå, Sokndal, Klepp, Sola, Stavanger, Hjelmeland, Strand, Randaberg, Time og Tysvær.

Målgruppen er elever som i utgangspunktet har kapasitet til å gå et ordinært løp, men hvor eleven selv, foreldrene, skolen eller kommunens andre tjenester er bekymret for eleven med bakgrunn i elevens psykososiale utfordringer.

Intensjonen med glidelåsen som system er å legge til rette for et tettere og mer forpliktende samarbeid mellom kommunens ulike tjenester og fylkeskommunen gjennom det første året av den videregående opplæringen. På slutten av vg1 avklares det med eleven om det er behov for videre oppfølging. Skjema til Glidelåsen finner du på www.rogfk.no/skjemaskole.

4.4 Privat grunnskoleopplæring i hjemmet

Ved inntak til videregående skole vil ungdom som har hatt privat grunnskoleopplæring i hjemmet i trå med opplæringsloven § 22-5, bli tatt inn på individuelt grunnlag.

Søknadsfrist er 1. februar, søkere som må behandles individuelt.

Elever som har fått privat hjemmeundervisning har ikke rett til ordinært vitnemål fra grunnskolen. Kommunen skal i stedet skrive ut en dokumentasjon om at grunnskolen er fullført. Denne dokumentasjonen må sendes inntakskontoret innen 23. juni via eDialog.

Det er ikke mulig for ungdom som har hjemmeundervisning å ta eksamen i fag på 10. årstrinn som privatist for å få karakterer og vitnemål.