Søkerhåndbok for rådgivere 2025-2026
14 Fortrinnsrett – søknadsfrist 1. februar
14.1 Tilmeldingsfrist 1. oktober
Søkere til fortrinnsrett til vg1 må meldes inn til fylkeskommunen innen 1. oktober det året eleven går i 10. klasse. Tilmeldingen er kun en melding, ikke en søknad om inntak.
Tilmeldingen gjelder ungdommer som skal søke:
- § 4-21 fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram
- § 4-22 Fortrinnsrett til en skole som er særskilt tilrettelagd
- § 4-23 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i og på norsk tegnspråk
Det er utarbeidet en veileder på www.rogfk.no som skal være til hjelp i kommunens arbeid med tilmelding av elever.
Les veileder for tilmelding av elever til fortrinnsrett 1. oktober.
Finn skjema for tilmelding www.rogfk.no/skjemaskole.
14.2 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram på vg1 (§ 4-21)
I utgangspunktet har alle søkere til videregående skole rett til ett av tre søkte utdanningsprogram. § 4-21 åpner for at noen søkere kan ha rett til fortrinnsrett til ett særskilt utdanningsprogram. Dette vil gjelde svært få søkere, og bare avgangselever fra grunnskolen. § 4-21 viderefører innholdet i § 6-15 i den tidligere forskriften.
Viktige momenter som vil bli lagt vekt på:
- Søkeren må ha vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, og ha vansker som krever stor tilrettelegging
- Diagnoser utløser ikke fortrinnsrett i seg selv
- Valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten til å fullføre videregående opplæring
- Søkeren vil ha mindre behov for særskilt tilrettelegging innenfor ett bestemt utdanningsprogram
- Søkere som sannsynligvis kan fullføre tre utdanningsprogram, har ikke fortrinnsrett etter denne paragrafen.
Inntakskontoret vil umiddelbart etter 1.oktober gi PPT tilgang til innsendt dokumentasjon, for at PPT skal kunne gjøre sitt arbeid. PPT for fylkeskommunen utarbeider en sakkyndig vurdering som følger søknaden til fristen 1. februar. Hvis PPT anbefaler et særskilt utdanningsprogram, må ungdommens søknad i vigo samsvare med anbefalingen. Eleven har ikke rett til en spesiell skole.
Følgende dokumentasjon sendes inn:
- siste vedtaket om individuelt tilrettelagd opplæring i grunnskolen
- sakkyndig vurdering fra grunnskolen
- IOP fra grunnskolen
- Karakterutskrift fra høst 10.klasse
- sakkyndig vurdering fra PPT for videregående (skal foreligge)
14.3 Individuelt tilrettelagt opplæring - organiseringsform hverdagslivstrening (§ 4-22)
Elever med svært omfattende hjelpebehov som trenger opplæring i små grupper for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Elevene har alvorlig grad av funksjonsnedsettelser, sammen med store og sammensatte lærevansker.
Opplæringen blir organisert i små grupper i tilrettelagte undervisningslokaler. Opplæringen består av å trene på aktiviteter i dagliglivet med tanke på at eleven skal kunne delta mest mulig selvstendig i framtidige bo- og fritidssituasjoner, dagsenter eller andre arbeidslignende aktiviteter.
Denne organiseringsformen avviker fra ordinært fag og timefordeling i alle fag. Eleven vil bli vurdert etter målene i individuell opplæringsplan. Vurderingen legges ved kompetansebeviset som eleven får etter endt videregående opplæring.
Elever fra grunnskolen som søker organiseringsform hverdagslivstrening, bør søke tre utdanningsprogram, og har rett til ett av de tre.
14.4 Individuelt tilrettelagt opplæring – organiseringsform arbeidstrening (§ 4-22)
Individuelt tilrettelagt opplæring organiseringsform arbeidstreningElever med omfattende hjelpebehov som trenger opplæring i mindre grupper for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen kan søke organiseringsform arbeidstrening. Elevene har funksjonsnedsettelser, sammen med store og sammensatte lærevansker.
Opplæringen blir organisert i mindre grupper i tilrettelagte undervisningslokaler. Opplæringen består av å trene på daglige gjøremål, og på arbeidssituasjoner som skal forberede elevene på framtidig tilrettelagt arbeid eller arbeidslignende aktiviteter.
Denne organiseringsformen avviker fra ordinært fag og timefordeling i alle fag. Eleven vil bli vurdert etter målene i individuell opplæringsplan. Vurderingen legges ved kompetansebeviset som eleven får etter endt videregående opplæring.
Elever fra grunnskolen som søker organiseringsform arbeidstrening, bør søke tre utdanningsprogram, og har rett til ett av de tre.
14.5 Søkere til organiseringsform arbeidstrening eller hverdagslivstrening ut over 3 år
Elever i grupper med organiseringsform arbeidstrening eller hverdagslivstrening, har rett til videregående opplæring for å nå sine realistiske mål beskrevet i individuelle opplæringsplan.
Se forarbeidene til § 11-6 i opplæringsloven:
«Det vil seie at elevar med behov for individuelt tilrettelagd opplæring har krav på eit opplæringstilbod som er likeverdig med det tilbodet andre elevar får. Ein må forstå prinsippet slik at eit opplæringstilbod er likeverdig når elevar som får individuelt tilrettelagd opplæring, har dei same sjansane for å nå dei måla som er realistisk å setje for dei, som andre elevar har for å realisere måla sine med det ordinære opplæringstilbodet.»
Elever som søker organiseringsform arbeidstrening eller hverdagslivstrening ut over 3 år, må sende inn følgende dokumentasjon:
- IOP, enkeltvedtak, siste halvårsvurdering og sakkyndig vurdering
- Skolens beskrivelse av i hvilken grad de individuelle målene er nådd
- Hvilke opplæringsmål det er planlagt at eleven skal ha neste skoleår
- Skolens vurdering av om det er barnets beste med videre skolegang
Avgangselever i grunnskolen som er meldt inn til fylkeskommunen pr. 1. oktober året før de søker, kan bli prioritert i inntaket til en bestemt skole, før andre søkere med fortrinnsrett. Se lokal inntaksforskrift § 15. Det innebærer at søkere ut over tre år, kan bli plassert ved en annen skole enn der hen til nå har vært elev.
14.6 Søkere til ordinær klasse med behov for tilrettelegging
Elever med behov for fysisk tilrettelegging i ordinær klasse (§§ 4-22 og 4-27)
Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset deres behov. En del elever med funksjonsnedsettelser har behov for spesielt utstyr eller spesielle hjelpemidler for å kunne gjennomføre opplæringen. Det kan dreie seg om hjelpemidler som tar ekstra plass, eller utstyr som eleven låner fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Det er viktig at skolen så tidlig som mulig får melding om elever som har behov for fysisk tilrettelegging og eventuelt andre fysiske behov som har betydning for opplæringstilbudet. Slik kan skolene sørge for at nødvendig utstyr og eventuell ombygging er klart når eleven begynner ved skolen.
Elever med behov for punktskriftsopplæring (§§ 4-22 og 4-27)
Sterkt svaksynte og blinde elever har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler. Elevene har også rett til nødvendig opplæring i mobilitet.
Elever med rett til opplæring i og på norsk tegnspråk (§ 4-23)
Elever med hørselshemming har rett til å få opplæring ved hjelp av tegnspråktolk eller til å gå på videregående skoler som har opplæring i og på norsk tegnspråk. Elevene som går på ordinære videregående skoler, og som benytter tolk, kan i tillegg velge å få opplæring i norsk tegnspråk.
Retten er avgrenset til de utdanningsprogrammene og programområdene som skolen tilbyr.
Vi venter på informasjon om oppdaterte søknadsrutiner til Nydalen vgs i Oslo og Nordahl Grieg vgs i Vestland.
Ressursskole for elever med nedsatt hørsel
Hetland videregående skole er ressursskole for elever med nedsatt hørsel. Ved avdelingen er det ansatt lærere som underviser på tegnspråk, og tegnspråktolker som tolker øvrig undervisning. Lærerne underviser i fagene engelsk, norsk og tegnspråk. Fagene har egne læreplaner for elever som benytter tegnspråk. Elevene kan få undervisningen tegnspråktolket eller skrivetolket.
Ønsker eleven andre programfag enn det Hetland vgs kan tilby, oppretter ressursavdelingen samarbeid med skolen hvor eleven skal gå. Les mer om Hetland vgs. som ressursskole