Søkerhåndbok for rådgivere 2025-2026

  1. 1 Slik søker elever skoleplass
    1. 1.1 Viktig å søke i vigo
    2. 1.2 Logg inn i vigo med MinID
    3. 1.3 Beregning av karakterpoeng
    4. 1.4 Søknader kan ikke endres etter fristen
  2. 2 Etter inntak
    1. 2.1 Søkeren får svar på søknaden i vigo
    2. 2.2 Elever som ikke kommer inn på noen av sine ønsker
    3. 2.3 Søkere uten skoleplass ved skolestart
  3. 3 Rettighet til videregående opplæring
    1. 3.1 Rekkefølge i inntaket
    2. 3.2 Omvalg eller mer opplæring
    3. 3.3 Yrkesfaglig rekvalifisering
  4. 4 Andre ting som er aktuelt når elever søker
    1. 4.1 Noen skoler har kun fremmedspråk på nivå II
    2. 4.2 Meldeskjema for elever som søker 1.mars
    3. 4.3 Glidelåsen
    4. 4.4 Privat grunnskoleopplæring i hjemmet
  5. 5 Søke skoler i andre fylker
    1. 5.1 Gjesteelev
    2. 5.2 Søkere i grensekommuner
    3. 5.3 Landslinjer og landsdekkende tilbud
  6. 6 Yrkesfaglige opplæringstilbud som gir studiekompetanse
    1. 6.1 Yrkesfag med studiekompetanse (YSK)
    2. 6.2 Helse- og oppvekstfag med generell studiekompetanse
    3. 6.3 Naturbruk med dyrekunnskap
    4. 6.4 Automasjon og robotikk med studiekompetanse
  7. 7 Idrettstilbud
    1. 7.1 Idrettsfag, tilleggspoeng
    2. 7.2 Talenter mot toppen (TMT)
    3. 7.3 Toppidrett
    4. 7.4 Toppvolley Norge (TVN)
  8. 8 Andre studieforberedende tilbud
    1. 8.1 International baccalaureate (IB)
    2. 8.2 Musikk, dans og drama, tilleggspoeng
    3. 8.3 Møllehagen og Hollenderhaugen skolesenter
    4. 8.4 Privatskoler
  9. 9 Opplæring i bedrift
    1. 9.1 Lærekandidat
    2. 9.2 Praksisbrev
    3. 9.3 Lærling
    4. 9.4 Alternativ til læreplass i bedrift
    5. 9.5 Lærlingskole
  10. 10 Videregående opplæring for voksne (VOV)
    1. 10.1 Hvem kan søke VOV
  11. 11 Søkere med søknadsfrist 1. februar
    1. 11.1 Søk i vigo og send inn skjema
  12. 12 Individuell behandling – søknadsfrist 1. februar
    1. 12.1 Oversikt over søknadskategoriene for individuell behandling
    2. 12.2 Søkere som har enkeltvedtak om ITO i grunnskolen, og fritak for vurdering i mer enn halvparten av fagene
    3. 12.3 Vibemyr skoleverksted
    4. 12.4 Søkere som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen § 4-20
    5. 12.5 Søkere som av tungtveiende grunner må behandles individuelt, har karakterer (§§ 4-20 og 4-26)
    6. 12.6 Søkere til vg2/vg3 med IOP, som mangler karakterer i flere fag (§ 4-13)
    7. 12.7 Søkere til vg1 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag (§ 4-20c)
    8. 12.8 Søkere til vg2 eller vg3 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag
  13. 13 Minoritetsspråklige søkere
    1. 13.1 Innføringstilbudet for minoritetsspråklige
    2. 13.2 Søknadsfrister
    3. 13.3 Retningslinjer for søking til innføringstilbud
    4. 13.4 Kombinasjonsklasser
    5. 13.5 Videregående trinn 1
    6. 13.6 Søkere som mangler fødselsnummer eller vitnemål
  14. 14 Fortrinnsrett – søknadsfrist 1. februar
    1. 14.1 Tilmeldingsfrist 1. oktober
    2. 14.2 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram på vg1 (§ 4-21)
    3. 14.3 Individuelt tilrettelagt opplæring - organiseringsform hverdagslivstrening (§ 4-22)
    4. 14.4 Individuelt tilrettelagt opplæring – organiseringsform arbeidstrening (§ 4-22)
    5. 14.5 Søkere til organiseringsform arbeidstrening eller hverdagslivstrening ut over 3 år
    6. 14.6 Søkere til ordinær klasse med behov for tilrettelegging
  15. 15 Vedlegg til søknad
  16. 16 Spørsmål, frister og nyttig informasjon
  17. 17 Tips for rådgivere ved bruk av vigo skole

12 Individuell behandling – søknadsfrist 1. februar

12.1 Oversikt over søknadskategoriene for individuell behandling

Søkere til individuell behandling har rett til ett av tre søkte utdanningsprogram på vg1, og har ikke rett til inntak ved en bestemt skole. Søkere til vg2 og vg3 har rett til et tilbud som bygger på det forrige trinnet.

I skjemaet vil søkeren få følgende valg:

  1. Søkere til vg1 som mangler mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen
    1. Søkere som har enkeltvedtak om ITO i grunnskolen, og fritak for vurdering etter § 9-19 i mer enn halvparten av fagene
    2. Andre søkere som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen
  2. Søkere som av tungtveiende grunner må behandles individuelt, har karakterer
    1. vg1
    2. vg2
    3. vg3
  3. Søkere til vg2/vg3 med IOP, som mangler karakterer i flere fag
    1. vg2
    2. vg3
  4. Søkere til vg1 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag
    1. For eksempel grunnskoleopplæring fra utlandet


Søkerne registrerer sine ønsker i vigo, og de merker av for at søknaden gjelder individuell behandling. Søkeren logger selv inn i skjemaet på rogfk.no med MinID eller BankID. Skjemaet fylles ut, og det må lastes opp dokumentasjon som beskriver behovet søkeren har.

I de neste avsnittene gir vi en beskrivelse av de ovenstående valgene.

12.2 Søkere som har enkeltvedtak om ITO i grunnskolen, og fritak for vurdering i mer enn halvparten av fagene

1a) Etter at søknadene er ferdig behandlet, blir det gjort vedtak om inntak til utdanningsprogram og skole. Søker må snarest etter at vedtaket er mottatt, sende inn samtykke til PPT for videregående slik at de kan delta på overføringsmøte før skolestart.

Skolen og PP-tjenesten vil gjøre en kartlegging av den enkelte elevs behov for tilpasset opplæring. Kartleggingen vil skje i samarbeid med elev og foresatte, og danne utgangspunkt for midlertidig organiseringsform inntil sakkyndig vurdering er utarbeidet. Dersom sakkyndig vurdering konkluderer med at eleven bør få hele eller deler av sin opplæring organisert i mindre gruppe, vil skolen organisere dette for eleven. Et hovedmål er at alle elever som kan, skal inkluderes i størst mulig grad i klassen.

Noen søkere som har ITO på vg1/vg2. Hvis skolen vurderer at eleven ikke er kvalifisert for neste trinn, bør/kan eleven gå ett år til på samme trinn, og søker individuell behandling § 4-20 i vigo innen 1. februar. Vedleggsskjema må sendes inn, der legger skolen ved beskrivelse av planlagt løp, og sin begrunnede anbefaling. Søkeren må svare på tilbudet i vigo innen fristen.

Det er viktig at skolene ikke gjør enkeltvedtak om at disse elevene skal gå over to år, og fører disse elevene opp på listen som sendes til inntakskontoret i februar. 

Se rogfk.no for Samtykkeskjema PP

 

12.3 Vibemyr skoleverksted

Vibemyr kan være et tilbud til elever som har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, og mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen. Søkere som ønsker å få hele eller deler av sin opplæring ved Vibemyr skoleverksted, må søke skoleplass på Gand vgs, på vigo.no. Dette ønsket må komme tydelig frem i vedlegg til søknaden.

Hvis det oppstår behov i løpet av skoleåret for at elever bytter til Vibemyr skoleverksted, skal skolen kontakte PPT, som avgjør eventuelt skolebytte.

Elever som søker organiseringsform arbeidstrening, kan ikke bli vurdert for et skoletilbud på Vibemyr skoleverksted.

12.4 Søkere som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene fra grunnskolen § 4-20

1b) Søkere som mangler mer enn halvparten av karakterene fra grunnskolen, vil ikke få poengsum. De søker innen 1. februar om individuell behandling. Hvilken dokumentasjon som er relevant, vil avhenge av elevens situasjon. Dette kan for eksempel gjelde elever med stort fravær på grunn av skolevegring. Det må legges ved karakterutskrift fra høst 10. klasse. Minoritetsspråklige søkere som mangler karakterer på grunn av kort botid i Norge, skal sende inn et eget vedleggsskjema.

12.5 Søkere som av tungtveiende grunner må behandles individuelt, har karakterer (§§ 4-20 og 4-26)

2) Unntaksvis kan søkere til vg1 tas inn etter individuell behandling selv om de har karakterpoeng. De må dokumentere tungtveiende grunner, og at de har et særlig behov for å bli behandlet individuelt. Eventuelle diagnoser eleven har, kvalifiserer ikke i seg selv til individuell behandling av søknaden. Det er ikke krav til vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, og de tas inn til ordinær klasse.

Eksempler på tungtveiende grunner kan være stort funksjonsfall forårsaket av alvorlig fysisk eller psykisk sykdom, eller vedtak fra barnevernet om hasteflytting.

Ved funksjonsfall har det skjedd noe alvorlig, som har medført at elevens karakterer har blitt svært mye lavere enn det man normalt ville forvente. Karakterfallet dokumenteres ved å sende inn karakterutskrift fra tidligere skoleår.

Ved søknad etter § 4-26 (vg2/vg3) til samme skole som eleven har gått vg1 og/eller vg2 på, er det viktig at avgiverskolen legger ved en begrunnet anbefaling om videre plass ved samme skole.

Hvis søknaden om individuell behandling blir innvilget, får mottakerskolen beskjed fra inntakskontoret i mai, slik at det er tid til å gjøre nødvendige forberedelser før skolestart. Eleven får inntaksvedtaket gjennom fellesinntaket i juli. Søkere som ikke svarer på tilbudet på vigo, mister skoleplassen. Ungdommen bør derfor legge inn forhåndssvar i vigo i løpet av juni.

Søknader som ikke blir innvilget, omgjøres til ordinære søknader i inntaket. Søkeren får brev med avslag, og det er klagerett på vedtaket. Vedlegg som er sendt inn, endres til meldeskjema slik at mottakerskole får informasjonen før skolestart.

12.6 Søkere til vg2/vg3 med IOP, som mangler karakterer i flere fag (§ 4-13)

3) Søkere som har fått individuelt tilrettelagt opplæring på vg1 eller vg2, og som mangler karakterer i flere fag, kan tas inn på neste nivå på grunnlag av individuell vurdering og skolens anbefaling. Skolen legger ved sin vurdering der de bekrefter at inntak til neste nivå (vg2 eller vg3) er forsvarlig ut fra søkerens faglige forutsetninger.

Elever som har hatt IOP i fag på vg1 eller vg2, vil få VO eller karakter i faget. For å kunne søke til neste trinn etter denne paragrafen, må eleven ha fått karakteren 1 eller VO i minst to fag der eleven har hatt IOP.

12.7 Søkere til vg1 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag (§ 4-20c)

4) Dette kan gjelde norskspråklige ungdommer med grunnskoleopplæring fra utlandet, privat grunnskoleopplæring i hjemmet, eller fra internasjonale skoler i Norge (for eksempel BISS, ISS etc.). Det omfatter ikke utenlandske utvekslingselever via utvekslingsbyråer.

12.8 Søkere til vg2 eller vg3 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag

Søkere til vg2 eller vg3 som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag, sender dokumentasjon på sin skolebakgrunn til skolen de har som førsteønske i vigo. Det er denne skolen som vurderer om søkeren er kvalifisert til inntak. Frist for innsending til skolen er 23. juni.