Regionalplan kompetanse

Forord

Digitalisering, klima- og miljøendringer, omstilling til nye grønne næringer, aldringen av befolkningen og utenforskap er blant vår tids største samfunnsutfordringer. Et fellestrekk for disse utfordringene er at de skaper nye kompetansebehov og dermed et gap mellom det vi kan, og det vi trenger å kunne. Hvis målet er et fremtidsrettet og bærekraftig samfunns- og arbeidsliv, må dette kompetansegapet tettes.

Kompetanse er et begrep som kan defineres både vidt, bredt og spisst. På individnivå kan det sies å være kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige å ha for å utføre en jobb. Spesifikk fagkompetanse for å møte krav til formell utdanning kan i mange sammenhenger bli sett på som den viktigste kompetansen. I tillegg er det også sosial kompetanse som står sterkt i mange sammenhenger. Samfunnsutfordringer som krever omstilling både av den enkelte, av samfunnet og av arbeids- og næringsliv, krever kanskje mest av alt læringskompetanse; en evne til å tilegne seg ny kunnskap, nye ferdigheter og holdninger. De samme samfunnsutfordringene vil også kreve endringskompetanse; evne og vilje til å gjennomføre de endringene som må til. Rogaland fylkeskommune skal gjennom sin rolle som samfunnsutvikler vise vei og koordinere den offentlige innsatsen i dette arbeidet, og legge til rette for samarbeid mellom sentrale aktører på utdanningsfeltet, næringslivet og offentlige velferdstjenester. 

En rekke faktorer spiller inn i dette arbeidet. Kompetansebehov som oppstår på bakgrunn av grønn omstilling, demografi og nye næringer kan være vanskelig å forutse. En ting som er sikkert, er at kompetansebehovet er i endring. Mye av dagens kompetanse er likevel grunnlag for omstilling til fremtidens arbeidsoppgaver. Når ingen av oss er sikre på hva vi skal gjøre i fremtiden, er det beste vi kan gjøre å sikre at vi ikke bare tilbyr utdanning, men også ruster befolkningen for kompetanseutvikling for fremtidens arbeids-og næringsliv. 

Hvordan kan vi bygge, utvikle og ivareta kompetanse, livslang læring og karriereutvikling for et bærekraftig og inkluderende Rogaland? Hvordan skal vi samarbeide, hvilke arenaer skal vi bruke, hva skal vi prioritere og hvorfor? Hele Rogaland er grunnlaget for kompetanseplanen. Samtidig er Rogaland et fylke med flere avgrensede geografiske regioner, der de lokale distriktsperspektivene vil være viktige.

Fylkesordfører Ole Ueland