Regionalplan kompetanse

3 Aktøroversikt

Det er ulike aktører som er viktige for kompetanseutviklingen i Rogaland, og bidrar med ulike ressurser. Disse aktørene omfatter offentlige institusjoner, private bedrifter, utdanningsorganisasjoner, og andre interessenter som spiller en rolle i å forme og implementere kompetansestrategier.

3.1. Oversikt over aktører

Regionalplan kompetanse: Aktøroversikt
Aktør Område/ressurser
Næringslivet og næringshager Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) Bestillere av kompetanse fra utdanningssystemet. Viktig arena for arbeidstakernes kompetanseheving
Bransjeorganisasjoner Fagforeninger Landsorganisasjonen (LO) Oversikt over kompetansebehov utover den enkelte arbeidsplass. Dialog med medlemmer om individuelle behov.
Kommunene i Rogaland KS, kommunesektorens organisasjon  Representerer landets kommuner og fylkeskommuner. Blant oppgavene er å utvikle gode tjenester innenfor skole og utdanning, samt forskning. Sentral samarbeidsaktør for frivillige lag og organisasjoner. Forebyggende arbeid mot utenforskap.
NAV Oversikt over de som ikke er i arbeid eller utdanning. Jobber for et velfungerende arbeidsmarked. Utbetaling av ytelser, oppfølging og kvalifisering av arbeidssøkere.
Utdanningsaktører Grunnskolen Videregående opplæring Fagskolene (for eksempel Fagskolen Rogaland, AOF Vestlandet-Agder) Universitetet i Stavanger Høgskolen på Vestlandet Regionale studiesentre Andre høyskoler og universitet (for eksempel NORCE, SEARCH, VID, BI Stavanger) Leverer utdanning for Rogalands befolkning gjennom hele livet, herunder grunnskole, videregående opplæring, yrkesrettet og praksisnær høyere yrkesfaglig utdanning (fagkompetanse, fagbrev), høyere utdanning (akademisk), kompetansehevingstilbud for folk i jobb, fleksible og desentraliserte utdanningstilbud og kartlegging av kompetansebehov og mobiliserer og rekrutterer til kompetansehevende aktiviteter.
Rogaland fylkeskommune Regional samfunnsutvikler. Ansvar for videregående opplæring og fagskole. Ansvar og sekretariat for utarbeidelse av regionalplan kompetanse. Ansvar og sekretariat for Kompetanseforum Rogaland.
Staten Statsforvalteren i Rogaland Regional samordningsmyndighet for staten. Sektormyndighet på ulike politikkområder.
Frivillige lag og organisasjoner Tilbyr inkluderende møteplasser og fritidstilbud. Tilbud og innsats for personer utenfor arbeid, utdanning. Forebyggende arbeid mot utenforskap.
Attføringsbedrifter Tiltaksleverandører for NAV, med arbeidsrettede tilbud. Forebyggende arbeid mot utenforskap.
Sosiale entreprenører Tilbyr nye løsninger på sosiale utfordringer. Tiltaksleverandører for NAV med arbeidsrettede tilbud. Forebyggende arbeid mot utenforskap.
Tabell 3.1 viser hvordan parter bidrar til kompetansearbeid og hvordan ressurser bidrar til å oppnå målene for regionalplan kompetanse.