9 Oppsummering
Målet med rullering av skolebruksplanen 2023 er å sikre at vi har elevplasser til alle med rett på skoleplass, gode leieavtaler for den midlertidige elevtallstoppen og tilstrekkelig areal til fagskolestudentene. Skolebruksplanen skal legge til rette for fleksible, langsiktige og hardføre løsninger som tar høyde for at elevtallet varierer over tid, både samlet og regionvis, i tilpasningsdyktige bygg som ivaretar skolenes pedagogiske behov. Den skal gi forutsigbarhet for hvilke bygningsmessige tiltak som skal gjennomføres, når det skal skje og hva som kreves av investeringer. I skolebruksplanen beskriver fylkesdirektøren status når det gjelder vedtatte og igangsatte prosjekt for å håndtere den elevtallsutviklingen som vi vet kommer, peker på framtidige rehabiliteringsbehov for å ivareta fylkeskommunens samlede bygningsmasse og drøfter framtidig dimensjonering av elevplasser.
Ved rullering av skolebruksplanen 2017 Ny sak, behandlet i mars 2018, vedtok fylkestinget at det ikke skulle bygges ny skole for å håndtere den forventede elevtallsveksten. Utbygging på flere skoler og leie av lokaler i de periodene elevtallet er høyest, ble ansett som tilstrekkelige grep i dimensjoneringsarbeidet. Ved rullering av skolebruksplanen 2023 peker fylkesdirektøren på at en rekke faktorer og forhold over tid er endret, og at premisset om å ikke bygge ny skole dermed blir utfordret. Etter fylkesdirektørens vurdering er det nødvendig å utrede nærmere hvordan det samlede opplæringstilbudet kan organiseres og struktureres for å møte utfordringer og behov best mulig og samtidig utforske de muligheter som åpner seg.
Investeringer i skolebygg, enten det gjelder rehabilitering, utbygging eller nybygg, skal bidra til å innfri funksjonelle standarder over tid, som krav til ny teknologi og opprettholdelse av rimelige miljøstandarder. Skolebygninger skal tilpasses nye elevgrupper og nye læreplaner, nye krav til læring og nytt pedagogisk innhold. Bygningene må være tilpasset behov framover i tid for at ikke framtidige investeringsbehov skal bli uforholdsmessig store. En ny skole innebærer store investeringer. Men det er ikke nødvendigvis slik at en ny skole er fordyrende dersom alternativet er å bruke fylkeskommunens samlede midler på løsninger som ikke er like framtidsrettede. En ny skole kan representere en brekkstang for ytterligere struktureffektivisering, som sammenslåing av tilbud, avvikling av leieforhold, nedleggelse eller salg av skoler, alternativ utnyttelse av attraktive tomter og målretting av tilbudsstrukturen.
Fylkesdirektøren foreslår derfor å utrede bygging av en ny skole i Stavanger, og at en i dette utredningsarbeidet også vurderer om en eller flere av de eldre byskolene eventuelt skal fases ut og selges. Uavhengig av utbygging av eksisterende skoler og/eller bygging av ny skole, kommer vi ikke utenom at vi må leie for elevtallstoppen som nås rundt 2026/2027 - 2027/2028.