Rullering av skolebruksplanen 2023

  1. 1 Bakgrunn
    1. 1.1 Føringer og premisser
    2. 1.2 Relaterte saker
    3. 1.3 Skolebruksplanens årshjul
    4. 1.4 Vedtak om rullering av skolebruksplanen 2022
    5. 1.5 Status for skolebruksplanen pr. juni 2023
    6. 1.6 Egen sak om alternativer til rehabilitering av byskoler i Stavanger (Byskolesaken)
    7. 1.7 Endrede premisser for arbeidet med skolebruksplanen
  2. 2 Målet med skolebruksplanen
  3. 3 Søkerbildet
    1. 3.1 Flest velger yrkesfag
    2. 3.2 Framtidig miks av yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram
      1. 3.2.1 En ideell fordeling mellom yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram?
  4. 4 Elevtallsutvikling og dimensjonering
    1. 4.1 Fylket sett under ett
    2. 4.2 Elevtallsutviklingen i de fire regionene
      1. 4.2.1 Sørfylket: Eigersund, Sokndal, Bjerkreim, Lund og Sirdal (Agder)
      2. 4.2.2 Midtfylket: Sandnes, Stavanger, Sola, Randaberg, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Strand, Hjelmeland og Kvitsøy
      3. 4.2.3 Indre Ryfylke: Suldal og Sauda
      4. 4.2.4 Nordfylket: Haugesund, Karmøy, Vindafjord, Tysvær, Bokn, Utsira, Etne og Sveio
    3. 4.3 Andre forhold med betydning for dimensjoneringen
      1. 4.3.1 Utnyttelse av tilgjengelig areal
      2. 4.3.2 Videregående opplæring for voksne
      3. 4.3.3 Fagskolen Rogaland
  5. 5 Skolevis status – utbygging, rehabilitering, leieavtaler og utviklingsplaner
    1. 5.1 Bergeland vgs: Mindre rehabiliteringsprosjekt og mulige konsekvenser av Byskolesaken
      1. 5.1.1 Konsekvenser av vedtak i Byskolesaken
      2. 5.1.2 Utviklingsplan for Bergeland vgs
    2. 5.2 Bryne vgs: Utvidet leie, ikke ny etasje
    3. 5.3 Dalane vgs: Tilbygg til verksted og lærerarbeidsplasser.
    4. 5.4 Godalen vgs: Rehabilitering og nybygg for 180 nye elevplasser
    5. 5.5 Haugaland vgs: Nytt verkstedbygg og rehabilitering av eksisterende arealer
    6. 5.6 Hetland vgs: Nybygg for 270 nye elevplasser
    7. 5.7 Hollenderhaugen skolesenter: Nye leide lokaler – utbygging og rehabilitering
    8. 5.8 Karmsund vgs og Fagskolen Rogaland avd. Haugesund
    9. 5.9 Fagskolen til Sjøhuset
    10. 5.10 Skeisvang vgs: Rehabilitering og nybygg
    11. 5.11 Sola vgs: Oppgradering av teknisk anlegg og arealer
    12. 5.12 SOTS: Rehabilitering og utbygging
      1. 5.12.1 Konsekvenser av vedtak i Byskolesaken
    13. 5.13 St. Olav vgs: Rehabilitering
      1. 5.13.1 Endret prioritering
      2. 5.13.2 Teknisk renovering av Ledaal-bygget
    14. 5.14 Stavanger katedralskole: Nytt midlertidig pauserom og bedre tilgjengelighet
      1. 5.14.1 Konsekvenser av vedtak i Byskolesaken
    15. 5.15 Strand vgs: Rehabilitering og 60 nye elevplasser til yrkesfag
      1. 5.15.1 Framtidige kroppsøvingsarealer på Strand vgs
    16. 5.16 Vardafjell vgs: Rehabilitering tak
    17. 5.17 Øksnevad vgs: Rehabilitering og nybygg for 90 nye elevplasser innen yrkesfag
    18. 5.18 Ølen vgs: Rehabilitering innendørs og utendørs
    19. 5.19 Åkrehamn vgs: Tilpasning av arealer etter utvidelse av tilbud
  6. 6 Endrede premisser og aktuelle grep
    1. 6.1 Utvide eller bygge om eksisterende skoler
    2. 6.2 Leie arealer
    3. 6.3 Utrede bygging av ny skole
  7. 7 Miljøoppfølging og miljøsertifisering (Miljøfyrtårn)
    1. 7.1 Miljøoppfølging
    2. 7.2 Miljøsertifisering (Miljøfyrtårn)
    3. 7.3 Solcelleanlegg på fylkeskommunale bygg
  8. 8 Kort om skolebruksplanens økonomiske side
    1. 8.1 Investerings- og utviklingsplan
      1. 8.1.1 Notat om føringer for prioriteringer i investeringsbudsjettet
    2. 8.2 Inventar og utstyr, kvalitetsforbedrende tiltak og tiltak for universell utforming
  9. 9 Oppsummering
  10. 10 Vedlegg

9 Oppsummering

Målet med rullering av skolebruksplanen 2023 er å sikre at vi har elevplasser til alle med rett på skoleplass, gode leieavtaler for den midlertidige elevtallstoppen og tilstrekkelig areal til fagskolestudentene. Skolebruksplanen skal legge til rette for fleksible, langsiktige og hardføre løsninger som tar høyde for at elevtallet varierer over tid, både samlet og regionvis, i tilpasningsdyktige bygg som ivaretar skolenes pedagogiske behov. Den skal gi forutsigbarhet for hvilke bygningsmessige tiltak som skal gjennomføres, når det skal skje og hva som kreves av investeringer. I skolebruksplanen beskriver fylkesdirektøren status når det gjelder vedtatte og igangsatte prosjekt for å håndtere den elevtallsutviklingen som vi vet kommer, peker på framtidige rehabiliteringsbehov for å ivareta fylkeskommunens samlede bygningsmasse og drøfter framtidig dimensjonering av elevplasser.

Ved rullering av skolebruksplanen 2017 Ny sak, behandlet i mars 2018, vedtok fylkestinget at det ikke skulle bygges ny skole for å håndtere den forventede elevtallsveksten. Utbygging på flere skoler og leie av lokaler i de periodene elevtallet er høyest, ble ansett som tilstrekkelige grep i dimensjoneringsarbeidet. Ved rullering av skolebruksplanen 2023 peker fylkesdirektøren på at en rekke faktorer og forhold over tid er endret, og at premisset om å ikke bygge ny skole dermed blir utfordret. Etter fylkesdirektørens vurdering er det nødvendig å utrede nærmere hvordan det samlede opplæringstilbudet kan organiseres og struktureres for å møte utfordringer og behov best mulig og samtidig utforske de muligheter som åpner seg. 

Investeringer i skolebygg, enten det gjelder rehabilitering, utbygging eller nybygg, skal bidra til å innfri funksjonelle standarder over tid, som krav til ny teknologi og opprettholdelse av rimelige miljøstandarder. Skolebygninger skal tilpasses nye elevgrupper og nye læreplaner, nye krav til læring og nytt pedagogisk innhold. Bygningene må være tilpasset behov framover i tid for at ikke framtidige investeringsbehov skal bli uforholdsmessig store. En ny skole innebærer store investeringer. Men det er ikke nødvendigvis slik at en ny skole er fordyrende dersom alternativet er å bruke fylkeskommunens samlede midler på løsninger som ikke er like framtidsrettede. En ny skole kan representere en brekkstang for ytterligere struktureffektivisering, som sammenslåing av tilbud, avvikling av leieforhold, nedleggelse eller salg av skoler, alternativ utnyttelse av attraktive tomter og målretting av tilbudsstrukturen. 

Fylkesdirektøren foreslår derfor å utrede bygging av en ny skole i Stavanger, og at en i dette utredningsarbeidet også vurderer om en eller flere av de eldre byskolene eventuelt skal fases ut og selges. Uavhengig av utbygging av eksisterende skoler og/eller bygging av ny skole, kommer vi ikke utenom at vi må leie for elevtallstoppen som nås rundt 2026/2027 - 2027/2028.